VYDRNÍK, MARKUŠOVCE. Príprava plánovanej modernizácie železničnej trate medzi Vydrníkom a Markušovcami pokračuje. Predpokladaný začiatok procesu verejného obstarania na výber zhotoviteľa stavby je štvrtý kvartál tohto roka. Uviedla to hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová.
Pripravujú projektovú dokumentáciu
V súčasnosti pripravujú projektovú dokumentáciu pre realizáciu stavby, projektant zároveň spracováva dokumentáciu pre výber zhotoviteľa. Úsek Vydrník – Markušovce, ktorý vedie cez Spišskú Novú Ves, má 22 kilometrov, je súčasťou železničnej trate Žilina - Košice.
Popri príprave potrebnej dokumentácie podľa hovorkyne aj paralelne bežia procesy, ktoré majú zabezpečiť inžiniersku činnosť za účelom vydania stavebného povolenia a majetkovoprávneho vysporiadania.
„V závislosti od ukončenia týchto činností budeme vedieť predpoklad začatia stavby,“ skonštatovala.
V prípade modernizácie úseku železničiari ešte v marci oznámili, že je potrebné opustiť teleso existujúcej trate najviac na 60 percent dĺžky.
„Najvyššia traťová rýchlosť dosahuje na veľmi krátkych úsekoch 120 kilometrov za hodinu, väčšinou 90 - 110 kilometrov za hodinu, a na niektorých úsekoch nie je vyššia ako 70 kilometrov za hodinu. Modernizáciou je nevyhnutné zvýšiť najvyššiu traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu v dlhých súvislých úsekoch,“ uviedli.
Zároveň sa počíta s vybudovaním nového trakčného vedenia, nového zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia a súvisiacich prevádzkových zariadení, ktoré budú spĺňať vysoké technické nároky.
Vzniknú nové zastávky
Počas modernizácie tohto úseku vzniknú aj nové zastávky Teplička a Spišská Nová Ves-Madaras, pribudnú nový železničný tunel Kalmanka a výhybňa Spišské Tomášovce. Existujúce železničné priecestie a križovanie s cestou nahradia mimoúrovňové križovatky Spišská Nová Ves-západ a Smižany s dvoma železničnými mostami, ako aj podchod pre chodcov a cyklistov.
Okrem toho nechajú ŽSR vybudovať aj protihlukové steny.
Druhá časť projektu
Plánované práce v úseku medzi Vydrníkom a Markušovcami predstavujú druhú časť projektu modernizácie železničnej infraštruktúry s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) - Krompachy“.
Prvou je obnova v časti medzi stanicami Poprad-Tatry a Vydrník, ktorá je v úvodnej fáze. Modernizácia tohto 14-kilometrového podtatranského železničného úseku za takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) bude financovaná zo zdrojov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš