POPRAD. Modernizácia železnice pri Poprade sa mala začať už v lete. Značne to skomplikuje dopravu v meste kvôli uzavretiu železničného mosta. Stavenisko odovzdali Železnice Slovenskej republiky zhotoviteľovi Združenie pod Dubinou už začiatkom júla.
Úsek dlhý 14 kilometrov nadviaže na nedávno dokončenú trať z Lučivnej. Neskôr bude pokračovať ďalšou etapou do Markušoviec. Železnice tým chcú dosiahnuť rýchlosť vlakov 160 kilometrov za hodinu.
Rekonštrukcia prinesie pre Popradčanov mnoho zmien. Zrušia napríklad priecestie na Levočskej ulici, ktoré nahradí podchod pre peších. Pre vodičov vybudujú nový prepoj medzi Levočskou a Kukučínovou ulicou.
Vzniknúť má aj nový kruhový objazd pri Autonove na ceste I/18. Železničný most pri Aquaparku uzavrú na jeden a pol roka, autá popod neho nebudú premávať.
Železnice musia začať s rekonštrukciou najneskôr na jar, pretože je viazaná na eurofondy. Už teraz majú zdržanie vyše pol roka a ak by to nestihli do termínu, musia európske peniaze vrátiť.
Oficiálnou verziou je, že meškajú kvôli nálezom z archeologického prieskumu, no podľa našich informácií neboli po celej dĺžke trate vydané stavebné povolenia na rekonštrukciu.
V archeologickom prieskume našli nálezy z mladšej doby bronzovej, ako aj z obdobia sťahovania národov. Prieskum by mal prebiehať až do konca jarných mesiacov. Dovtedy prakticky nemôžu začať so stavbou, preto ešte nemajú ani termíny a ďalší postup prác.

Most v kritickom stave
Situácii s dopravou, ktorá môže nastať po začatí rekonštrukcie trate v Poprade, sa už dlhšie venuje poslankyňa Národnej rady za Progresívne Slovensko a členka výboru pre financie a rozpočet Darina Luščíková.
O dopravnej situácii v meste spojenou s rekonštrukciou hovorila s ministrom dopravy Jozefom Rážom (nom. Smer-SD) a železnicami. Komunikovala aj so Slovenskou správou ciest.
Potvrdili jej, že stav mosta, ktorý má byť využívaný ako jedna z možných obchádzok počas rekonštrukcie, je veľmi vážny. „Blížiaca sa zima mu môže spôsobiť ďalšiu degradáciu a uzavretie zo dňa na deň,“ vysvetľuje Luščíková.
Slovenskú správu ciest a železnice vyzvala, aby „vyriešili hrozivú situáciu, že obchádzka uzavretého podjazdu bude viesť po ceste s mostom v havarijnom stave".
Neefektívne a drahé
Zo stretnutia vzišlo, že most sa pokúsia podoprieť piliermi, aby vydržal počas rekonštrukcie a uzavretia podjazdu na 1,5 roka. Počas prác s podperami bude výluka na trati Spišská Nová Ves – Poprad na jeden týždeň.
„Pôvodne sa s podopretím nepočítalo, pretože je to neefektívne, technicky náročne a drahé, keďže most sa bude búrať. Nemôže sa však riskovať uzavretie mosta počas rekonštrukcie železničnej trate a uzavretie dvoch prístupov do mesta,“ opisuje poslankyňa.
Denne popod podjazd pri Aquaparku prejde 20-tisíc áut, ktoré v čase špičky počas jeho uzavretia upchajú obchádzkové trasy a môžu spôsobiť nebezpečné situácie.

Dočasné riešenie
Most ponad trať postavili v roku 1968. Dĺžka premostenia je približne 117 metrov. Kamióny už z mosta odklonili smerom na Spišský Štvrtok na diaľnicu. Na moste je dopravné značenie pre zúženie jazdných pruhov vrátane obmedzenia zaťaženia.
Hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová vysvetľuje, že kvôli rekonštrukcii železničnej trate hľadajú riešenia, čo s mostom ďalej.
Spolu so železnicami a samosprávou majú pripraviť podklady pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa, ktorý most podoprie. Správa ciest zatiaľ o cene ani o konkrétnom technickom riešení nehovorí.
Keďže je to však len dočasné riešenie, vypracovali aj projektovú dokumentáciu na úplnú prestavbu mosta. Pre projekt už majú stavebné povolenie, začnú s prípravou verejného obstarávania na zhotoviteľa.
Poslankyňa vs. mesto
V októbri sa Luščíková zúčastnila stretnutia obyvateľov centra mesta a sídliska Západ s primátorom mesta Antonom Dankom (nezávislý) a vedením mestského úradu.
„Pýtala som sa ho, ako chce riešiť hroziaci dopravný kolaps v Poprade a obchádzkové trasy. Odpovedal, že len straším kolapsom a že možno k žiadnemu uzavretiu podjazdu a rekonštrukcii ani nedôjde,“ hovorí Luščíková.
Keď chcela vedieť, aký má plán pre celkové riešenie dopravy v Poprade, tak dal podľa nej jasne najavo, že to nie je téma a že na to mesto nemá peniaze. „Tvrdil, že územné plány mesta, ktoré chcú odkloniť dopravu z centra a vytvoriť vnútorné okruhy tak, aby sa nevytvárali dopravné lieviky, sú len fantazmagórie.“
Ide o reakciu na tvrdenia poslankyne o tom, že v územnom pláne mesta sa počíta s cestnými okruhmi, ktoré mali odbremeniť premávku na hlavných ťahoch.
Severný okruh mal podľa nej viesť od AquaCity Poprad smerom do Veľkej. Cesta však nie je prevádzkyschopná, pretože je nedostavaná. Chýba úsek napojenia pri AquaCity a vo Veľkej ústi medzi rodinné domy.

Starý územný plán
Z mesta sa odvolávajú na to, že išlo o zmeny v územnom pláne z roku 2016. V tom čase nebol na úrade primátor Anton Danko (nezávislý), radnicu viedol Jozef Švagerko (KDH).
Danko bol nepretržite primátorom od roku 2004 do roku 2014, Švagerko ho nahradil na jedno volebné obdobie v rokoch 2014 až 2018. Danko sa po Švagerkovi opäť dostal na úrad, primátorom je nepretržite od roku 2018.
Zmeny v územnom pláne z roku 2016 boli podľa súčasného vedenia radnice len v rovine fikcie a nekorešpondovali s realitou či technickými možnosťami.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš