TATRANSKÁ LOMNICA. Vo Vysokých Tatrách je nápor návštevníkov najmä počas sviatkov. Spôsobuje to preplnené parkoviská či kolóny, keďže väčšina ľudí používa na prepravu auto.
Primátor Jozef Štefaňák (nezávislý) v minulosti hovoril, že bežne vidí partiu ľudí, ako sa stretnú v Tatrách a každý z nich príde na vlastnom aute.
Situáciu by mali odľahčiť aj záchytné parkoviská. Obyvatelia Vysokých Tatier preto s nadšením prijali Plán udržateľnej mobility regiónu, ktorý bol verejnosti prezentovaný začiatkom roka 2024.
Zostali však nemilo prekvapení, že v pilotnom projekte je nosnou investíciou nové parkovisko a navyšovanie parkovacích kapacít v centre Tatier.
Kritika združenia
Občianske združenie Žijem v Tatrách! kritizuje investičný zámer v Tatranskej Lomnici, kde sa má vybudovať nový autobusový terminál. Poslanci totiž v zámere na poslednú chvíľu schválili aj vybudovanie podzemného parkoviska, aj keď nie ako povinnú súčasť projektu.
Na ten majú ísť približne štyri milióny eur z Prešovského samosprávneho kraja. Ten však bude len sprostredkovateľ, peniaze pôjdu z eurofondov, 15 percent zaplatí štát. Zatiaľ ide len o návrh, ktorý nemá konkrétnu podobu, bude sa ešte kresliť.
Skupina architektov, ekológov, ekonómov, zdravotníkov, inžinierov a podnikateľov z občianskeho združenia však hovorí, že mesto príde o významnú investičnú príležitosť a chytí sa do pasce zle zadefinovaného projektového zámeru, ktorý nerešpektuje pravidlá Európskej únie.
Zámer výstavby autobusovej stanice za občianske združenie komentujú Katarína Maj Vrábelová, Jana Bobulová a Mária Caffrey.
Len nevyhnutná doprava
Vybudovanie podzemného parkoviska podľa nich nie je v súlade s plánom udržateľnej mobility mesta. Ten hovorí o budovaní parkovacích miest mimo jadra Vysokých Tatier, v podhorí.
V návrhu na vybudovanie multimodálnych prestupných terminálov vrátane záchytných parkovísk sa spomína Tatranská Štrba, Nová Lesná, Eurocamp, Tatranská Kotlina i Podbanské. Projekt v Tatranskej Lomnici má byť pilotným.
Cieľom je úplne regulovať dopravu v Tatrách. Jednodňoví turisti, ktorí nemajú miesto na parkovanie garantované napríklad pri hoteli, by sa do Tatier v budúcnosti nemali dostať autom vôbec.
Zaparkovať by mali na periférii. Územie Tatier je však veľké, turisti tam vstupujú z viacerých strán, a preto je to skôr téma vzdialenejšej budúcnosti.
Aj pre miestnych je dôležité, aby do Tatier prúdila iba nevyhnutná doprava, teda domáci, zásobovanie či ubytovaní. Podzemným parkoviskom s kapacitou pre 150 až 200, ktoré chcú vybudovať v Tatranskej Lomnici, sa podľa nich mesto úplne od tejto idey odkláňa.
Plán udržateľnej mobility
Pilotným projektom Plánu udržateľnej mobility sa má stať projekt Horského integrovaného dopravného uzla v Tatranskej Lomnici. Autobusová stanica pre verejnú dopravu by obsahovala približne štyri až päť nástupíšť.
Parkovacia plocha by bola zriadená pre 150 až 200 stojísk pre osobné vozidlá, 10 až 12 stojísk pre motocykle, päť stojísk pre minibusy, 20 cykloboxov pre e-bike nabíjaciu infraštruktúru a päť až šesť stojísk pre nabíjaciu e-car infraštruktúru.
„Vychádzajúc z definícií v Pláne udržateľnej mobility, investície do tohto uzla majú zabezpečiť rozvoj a integráciu infraštruktúry verejnej osobnej dopravy, teda integráciu dvoch staníc - železničnej aj autobusovej. Nároky na vybavenie horských terminálov sú definované bez potreby P+R (záchytného) parkoviska," upozorňujú z občianskeho združenia.
Kapacita parkoviska
Maj Vrábelová hovorí, že dnes je podľa verejných informácií pri autobusovej stanici v Tatranskej Lomnici 47 parkovacích miest pre osobné vozidlá a dve miesta pre zdravotne ťažko postihnutých.
Primátor oponuje, že podľa pôvodného projektu má parkovisko kapacitu väčšiu, nehovorí o konkrétnom čísle. Niektoré miesta zabral napríklad bufet. Parkovisko pri autobusovej stanici mestu podľa neho urobilo minulý rok príjem 142-tisíc eur.
S podzemným parkoviskom stále v pilotom projekte počítajú - niekde podľa primátora autá stáť musia. „Verím, že za desať rokov už autá do Tatier nebudú prúdiť. Uvidíme, ako ten priestor využijeme v budúcnosti."
V štúdii neboli konkrétne riešenia, a teda koľko parkovacích miest vlastne vznikne. Počet musia určiť poslanci, no primátor hovorí, že priestor sa nedá „nafúknuť“.

Parkoviská chce aj správa parku
Pri posudzovaní, aký je ideálny počet verejných parkovacích miest, a v akej lokalite, je potrebné podľa Maj Vrábelovej zohľadniť všetky verejné parkoviská v Tatranskej Lomnici a v jej okolí.
Na mieste je podľa nej rozpracovať parkovaciu politiku, ktorá nemá určovať iba počet rezidenčných parkovacích miest, ale aj zadefinovať plochy pre verejné parkovanie, ktoré sú v rukách mesta a súkromných vlastníkov.
„S cieľom, aby nedošlo k ich navyšovaniu v jadrovom území Vysokých Tatier,“ hovorí Maj Vrábelová.
Pripomína, že návrhy na výrazné zvyšovanie parkovacích plôch v danom území predstavila aj spoločnosť Tatry Mountain Resort alebo Správa Tatranského národného parku.
Minister životného prostredia Tomáš Taraba (nominant SNS) napríklad ešte vlani v lete hovoril o tom, že na území parku by mohli v budúcnosti pribudnúť parkovacie domy, ktorých vlastníkom bude práve jeho správa.
Envirorezort už má na tento účel vytypované pozemky. Prvý chce postaviť pri lokalite Nové Štrbské Pleso, kde je naplánovaná aj výstavba kruhového objazdu.

Málo času
Ľudia z občianskeho združenia vidia v zámere riziká. Upozorňujú najmä na chýbajúce povolenia.
Primátor Štefaňák vysvetlil, že na nachystanie celého projektu majú rok aj s vybavením potrebných povolení. V priebehu tohto roka chcú projekt pripraviť, v roku 2026 počíta s jeho realizáciou.
Tento termín však vidia v občianskom združení nereálne už vo fáze projektového zámeru. „Ak by sa náhodou na to pozreli audítori Európskej únie a videli by tento nesúlad so schváleným plánom, projekt alebo jeho časti môžu byť označené ako neoprávnené,“ tvrdia.
Primátor nám vo štvrtok povedal, že v súčasnosti čakajú na schválenie peňazí z kraja, čo by sa malo udiať podľa neho každú chvíľu. Potom začnú s prípravou projektu a povolení.
Pochybnosti, že projekt nestihnú zrealizovať, nemá. „Pracujeme na tom, že sa musí všetko stihnúť. Keby sme mali strach, že sa projekt nestihne, ani sa do toho nepúšťame. V každom projekte je nejaké riziko,“ hovorí.
Priznáva, že je to veľká výzva, ale má okolo seba ľudí, ktorí to vedia pripraviť.

Presunutie peňazí
Podpredseda Prešovského samosprávneho kraja Štefan Bieľak (nezávislý) pôsobí v komisii regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Mestským poslancom vo Vysokých Tatrách prezentoval projekt autobusovej stanice.
Pre Korzár nedávno hovoril, že termíny možno posunúť a prostriedky z výzvy sa môžu za určitých okolností využiť aj po roku 2027. Hovoril, že teraz sa dočerpávali financie viazané na rok 2020.
Aj ministerstvo dopravy, pod ktoré spadá výzva, odpovedalo, že obdobie oprávnenosti Programu Slovensko 2021 – 2027 je až do konca roka 2029.
Maj Vrábelová však nepredpokladá, že by bolo možné v tomto prípade fázovať financovanie z európskych fondov a presunúť časť projektu do ďalšieho programovacieho obdobia.
„Podľa pravidiel Európskej únie sa táto možnosť udeľuje iba pri dokázateľnom omeškaní harmonogramu projektu, ktorý má v čase zaradenia do zásobníka projektov všetky povolenia a jeho ukončenie je očakávané do konca programovacieho obdobia,“ upozorňujú.

Začnú? Nezačnú?
Preto sa domnievajú, že sa s investíciou v tomto rozsahu pravdepodobne ani nezačne.
Argumenty sú podľa nich jasné – málo času a chýbajúce povolenia. „Alebo ostane rozkopaný verejný priestor kvôli nedostatočným finančným prostriedkom,“ hovoria z občianskeho združenia.
Z občianskeho združenia upozorňujú aj na to, kto každý bude mať z investície prospech. Bieľak hovoril nedávno pre Korzár o tom, že podzemné parkovisko nebude slúžiť primárne pre návštevníkov Tatier, ale pre okolité prevádzky tak, aby autá zmizli z povrchu.
Podľa Maj Vrábelovej, Bobulovej a Caffrey môžu byť potreby súkromných vlastníkov relevantné, avšak nemali by sa schovávať vo verejných investíciách. „Mali by byť pomenované a ich finančný príspevok zadefinovaný, aby neboli narušené pravidlá štátnej pomoci.“
Dôsledná príprava
V tomto zámere je tak podľa Maj Vrábelovej možnosť venovať sa iba časti investície oprávnenej z pohľadu strategického dokumentu, ktorú odsúhlasili poslanci a to bez prílepku Park and Ride.
„A to budovaniu horského integrovaného terminálu, ktorý prepojí priestor železničnej a autobusovej stanice s vybudovaním nových nástupíšť pre autobusy a služieb pre verejnosť,“ hovorí.
V Tatranskej Lomnici sa desaťročia neinvestovalo do verejného priestoru.
„Autobusová a vlaková stanica sú priamo v centre. Preto vnímame možnosť revitalizovať a zmodernizovať tento priestor za výbornú príležitosť. Určite viac potrebnú ako nové parkovacie miesta,“ apeluje.
Občianske združenie vyzvalo poslancov aj vedenie mesta, aby zámeru predchádzala dôsledná príprava, a to vrátane urbanistickej a architektonickej súťaže.
„Boli by sme radi, ak by ďalšia príprava neprebiehala za zatvorenými dverami. Budeme sledovať, aby zámer bol ďalej pripravovaný tak, ako bol schválený poslancami,“ hovoria.
Žiadali o možnosť verejného pripomienkovania počas prípravy zadania pre spracovanie urbanisticko-architektonického riešenia autobusovej stanice, prípadne v ďalších mestských častiach.
„Vedenie mesta však, žiaľ, požiadavky a pripomienky verejnosti nielen v tomto prípade ignoruje.“
Štefaňák reaguje, že ľudí zo združenia neignoruje. „Je to ich subjektívny pocit, kedy som ich nepozval na jednanie?“
Za výstavbu projektu a parkovisko je podľa primátora väčšina obyvateľov. „Páči sa mi, že občianske združenie sa zaujíma o život v Tatrách, ale väčšina verejnosti to podporuje. Boli by sme zlí gazdovia, keby sme takúto investíciu nezobrali.“
Posúdenie rezortom
Rezort dopravy dopĺňa, že o projekte v Tatranskej Lomnici autonómne rozhoduje región, teda Rada partnerstva Prešovského samosprávneho kraja.
"Ministerstvo dopravy si môže uplatniť pripomienky k projektovému zámeru ako člen komory štátnej správy pred rokovaním Rady partnerstva Prešovského samosprávneho kraja. Ministerstvo dopravy má vyčlenené zdroje na tento typ projektov," ozrejmuje hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
Ak krajská rada schváli projektový zámer, ministerstvo potom posúdi súlad predloženej žiadosti o nenávratný finančný príspevok s vyhlásenou výzvou.
"Ak žiadosť splní všetky podmienky stanovené výzvou, tak žiadosť bude schválená a následne bude so žiadateľom uzatvorená zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš