ŠTRBA. Prešovský samosprávny kraj (PSK) pokračuje v príprave modernizácie cesty II/538 medzi Štrbou a jej časťou Štrbské Pleso (okres Poprad).
Dôvodom je jej nevyhovujúci stavebno-technický stav. Kraj už v súčasnosti hľadá dodávateľa stavebných prác, ich predpokladaná hodnota predstavuje viac ako 1,7 milióna eur.
Vyplýva to z oznámenia vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie. Práce sa majú týkať cesty v intraviláne i extraviláne obce.
Spomínaná cesta sa začína v katastri Štrby v križovatke ciest I/18, II/538 a III/3060.

Cesta plná výtlkov a rozpadnuté krajnice
Následne pokračuje stúpaním cez lesy smerom na sever cez miestnu časť Tatranská Štrba až po jej koniec v križovatke s cestou II/537, známou ako Cesta slobody. Vyhlásené verejné obstarávanie sa podľa zverejnených materiálov týka dvoch častí cesty, pôjde dokopy o viac ako tri kilometre.
„Cesta II/538 v dotknutom úseku má nevyhovujúce šírkové usporiadanie a stavebno-technický stav. Povrch vozovky je rozrušený rozvetvenými priečnymi a pozdĺžnymi trhlinami, mozaikovými trhlinami, lokálnymi výtlkmi, vysprávkami výtlkov a poklesom a rozpadom krajníc,“ píše sa v sprievodnej správe k projektu. V súčasnosti je podľa nej na ceste porušený asfaltový kryt, na časti cesty je odlomený okraj vozovky a poškodené či nevyhovujúce sú odvodňovacie a bezpečnostne zariadenia. Podľa kraja tiež chýbajú obslužno-dopravné zariadenia.
Podľa technickej správy k projektu chce PSK nechať obnoviť prvý úsek cesty v intraviláne, kde sa končí ochranné pásmo cesty prvej triedy I/18 do konca zastaveného územia Tatranskej Štrby, v dĺžke 1,2 kilometra.
Rovnako aj druhý úsek v extraviláne s dĺžkou takmer 1,9 kilometra, a to od 5,55 kilometra do 7,4 kilometra, kde sa cesta križovatkou napája na Cestu slobody.
Zlepšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy
Práce sa budú týkať aj systému odvodnenia cesty, ktorý funguje podľa sprievodnej správy iba čiastočne. Zároveň dobudujú pravostrannú zastávkovú niku v časti Tatranskej Štrby.
„Cieľom navrhovanej rekonštrukcie je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, zvýšenie dopravného komfortu užívateľov komunikácie, predĺženie životnosti dotknutých stavebných objektov a zlepšenie systému odvodnenia komunikácie,“ informoval k zámeru kraj.
Modernizácia bude mať podľa neho výrazne pozitívny vplyv na cezhraničnú mobilitu v poľsko-slovenskej pohraničnej oblasti a zvýši bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Podľa správy k vyhodnoteniu projektových zámerov financovaných cez Integrovanú územnú stratégiu PSK zo septembra minulého roka by mal byť projekt financovaný z eurofondov vo výške 85 percent. Zvyšok predstavuje spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš