POPRAD. Most cez železničnú trať na ceste prvej triedy I/18 v Poprade v blízkosti nemocnice dočasne podoprú.
Vyplýva to zo zmluvy zverejnenej v Centrálnom registri zmlúv v hodnote sedem miliónov eur s DPH, ktorú podpísala koncom marca Slovenská správa ciest so zhotoviteľom.
Dodávateľ má zabezpečiť dočasné podopretie a premostenie poľa tak, aby most M4815 spĺňal technicko-bezpečnostné podmienky pre bezpečnú a plynulú cestnú premávku na ňom a mohol slúžiť ako obslužná komunikácia pre súvisiacu stavbu - modernizáciu železničnej trate v úseku Poprad-Tatry – Vydrník.
Zmluva ho tiež zaväzuje zriadiť obchádzkovú trasu, ktorá poslúži počas samotnej montáže dočasného podopretia a dočasného nahradenia mostného poľa.
Zároveň má zabezpečiť dlhodobý monitoring technického stavu dočasného podopretia so zameraním na jeho stabilitu i funkčnosť, či dlhodobý monitoring celej konštrukcie mosta.
Podľa hovorkyne SSC Jany Lukáčovej je zámerom projektu podopretia mosta zachovať plynulú dopravu počas spomínaných prác na železnici.
"Realizácia stavebných prác podopretia mosta bude prebiehať v plnom profile, s úplnou uzáverou mosta a s presmerovaním všetkej dopravy na schválenú
obchádzkovú trasu po ulici Levočská v smere na Ulicu Joliota-Curie, s vyústením opäť na cestu I/18, výhradne na čas a účel zriadenia respektíve odstránenia dočasného podopretia mosta a nahradenia mostného poľa číslo 2 dočasným
premostením," konkretizovala.
Predpoklad ukončenia prác na podopretí mostného objektu je podľa nej apríl tohto roka.

Most na konci mesta, ktorý vedie na Gánovce, či ďalej na Spišskú Novú Ves, postavili v roku 1968, je dlhý viac ako 122 metrov.
Podľa záverečnej správy z diagnostiky v roku 2022 zverejnenej vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bol z hľadiska stavebno-technického stavu zatriedený do stavu „VII“, čo zodpovedá havarijnému stavu.
„Premávka po mostnom objekte je nateraz pri dodržiavaní stanovenej zaťažiteľnosti a realizácii okamžitých opatrení, vrátane vykonávania pravidelných kontrolných prehliadok stavu nosnej konštrukcie možná. Pri zhoršení stavu nosnej konštrukcie je potrebné okamžité uzavretie mostného objektu,“ píše sa v správe. Doprava na moste je v súčasnosti zúžená.

Slovenská správa ciest si dala v roku 2023 v súvislosti so zámerom obnovy mosta vypracovať a dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie a ďalšie potrebné dokumenty.
Projekt počíta nielen s výstavbou nového mosta, ale aj rekonštrukciou cesty I/18 s dĺžkou asi 550 metrov a riešením jej odvodnenia.
Rovnako bude v prípade potreby zrekonštruovaná aj križovatka ciest I/18 a mestských komunikácií Ludvíka Svobodu a Joliota Curie.
"Dočasným podopretím - zasanovaním objektu mosta - do času riadneho
odstránenia havarijného stavebnotechnického stavu mostného objektu a priľahlých úsekov cesty, sa dosiahne zvýšenie maximálnej zaťažiteľnosti mosta z 8 ton na 46 ton," uviedla Lukáčová.
To podľa jej slov prispeje k užívaniu mosta pre bezpečnú a plynulú jazdu obyvateľov a návštevníkov mesta Poprad, ako aj zabezpečeniu plynulosti prejazdu dopravnej obsluhy mesta a staveniskovej prepravy mechanizmov v rámci
stavby "Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) - Krompachy".
Ako ďalej informovala, tú plánujú Železnice Slovenskej republiky odovzdať do realizácie zhotoviteľovi stavebných prác v prvom kvartáli tohto roka s predpokladaným ukončením prác do konca druhého kvartálu roku 2028.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš