VYSOKÉ TATRY. Ministerstvo dopravy navrhuje jednotnú cenu za jazdu v tatranských električkách a zubačkách na štyri eurá. Zmeny by sa mali dotknúť najmä jednorazového cestovného lístka.
Lístky sa v súčasnosti predávajú za dve a jedno euro, 50 centov a 25 centov. Cena závisí od počtu prejazdených kilometrov.
Ak napríklad človek cestuje zo Štrby cez Štrbské Pleso do Nového Smokovca, precestuje úsek dlhý 20 kilometrov. Vo vlaku si označí jednorazový dvojeurový lístok.
Po novom by sa mali ceny lístkov aj na kratšiu vzdialenosť zjednotiť, a to na štyri eurá za jednu jazdu.
Tatranci zdražovanie cestovného kritizujú. O navrhovaných zmenách sa budú rozprávať so zástupcami mesta Vysoké Tatry, rezortu dopravy, železníc a Prešovského samosprávneho kraja.
Symbolické ceny
Výšku cestovného má zmeniť vyhláška rezortu dopravy o regulácii cestovného, ktorá je v súčasnosti v legislatívnom procese a prechádza rokovaniami poradných orgánov vlády.
V nadväznosti na pripravovanú vyhlášku železnice navrhli úpravu taríf na tatranskej železnici. Ak bude legislatíva v tejto podobe schválená, zmena nastane od prvého mája. Finálnu podobu zmien určí schválenie vyhlášky rezortu dopravy.
Dominik Drevický, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko hovorí, že v minulosti boli ceny za verejnú dopravu v Tatrách symbolické a nezodpovedali realite prevádzkových nákladov v horskom prostredí.
Medzi najvyužívanejšie lístky v Tatrách patria jednorazové. Využívajú ich najmä turisti. Nasledujú lístky na jeden, tri a sedem dní, ktoré využívajú najmä návštevníci počas viacdňového pobytu.
Tretím najvyužívanejším typom sú mesačné lístky, ktoré si kupujú najmä miestni obyvatelia na pravidelné dochádzanie do práce, školy alebo k lekárovi.
Odporúčajú týždňové či mesačné lístky
Občianske združenie Vráťme život Tatrám má výhrady, že sa ceny lístkov majú zvyšovať, no nástupištia sú špinavé, budovy rozbité, čakárne plesnivé, lavičky sa rozpadajú. „Asi tak ako sa financie z transakčnej dane používajú na opravu ciest a nie na papalášizmus,“ kritizujú.
Toto rozhodnutie podľa nich ohrozuje bežný život v Tatrách, keďže nie každý má auto.
Národný prepravca odmieta tvrdenia o „rapídnom zdražovaní“ namierenom proti miestnym obyvateľom. „Práve naopak – pri tvorbe návrhu sme dôsledne zohľadňovali potreby pravidelných cestujúcich, ktorí verejnú dopravu využívajú denne," hovorí Drevický.
Z ministerstva dopravy odkazujú, že ak sa niekto v Tatrách zdrží dlhšie, oplatí sa mu kúpiť napríklad týždenný lístok. „Ten si môžu výhodne kúpiť aj miestni, ktorí cestujú častejšie.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš