Správu budeme aktualizovať
POPRAD. Pre problém v Poprade v stredu od skorých ranných hodín meškali vlaky aj desiatky minút. Doprava je prerušená v úseku z Popradu do Spišskej Novej Vsi od približne tretej rána. Na moste na ceste I/18 ponad železničnú trať medzi Popradom a Košicami totiž praskol nosník.
Ranný rýchlik z Bratislavy mal meškanie z popradskej stanice približne sto minút. Na úsekoch Spišská Nová Ves – Poprad chodia v súčasnosti len autobusy. Zastávka Spišské Tomášovce sa neobsluhuje. Železnice zatiaľ nevedia, kedy sa vlakové spojenia obnovia.
Most v súčasnosti rekonštruujú, ide o súčasť modernizácie trate medzi Popradom a Vydrníkom. Most uzatvorili v plnom profile 29. apríla. Slovenská správa ciest tam pre jeho zlý stav začala s inštaláciou podpier, práce mali byť ukončené do 19. mája.
Výsledkom má byť po rekonštrukcii aj zvýšená rýchlosť vlakov. V stanici Vydrník vystupujú často turisti, ktorí idú do Slovenského raja.

Žiadna časť sa nezrútila, tvrdí rezort
V skorých ranných hodinách na havarijnú situáciu upozornili popradskí poslanci Darina Luščíková (Progresívne Slovensko) a František Majerský (KDH). Povedali, že pravdepodobne sa rekonštrukcia celého mosta predĺži o niekoľko týždňov.
„V nočných hodinách počas rekonštrukčných prác na moste na ceste I/18 v Poprade praskol jeden z nosníkov, ktoré zhotoviteľ práve z mosta odstraňoval, aby ich mohol nahradiť novými,“ konkretizovala hovorkyňa Ministerstva dopravy Slovenskej republiky Petra Poláčiková.
Ako dodala, žiadna z častí mosta sa nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené. Pôvodné informácie totiž hovorili o tom, že časť mostnej konštrukcie spadla na koľajnice.
„Na mieste sa už nachádza aj špeciálny žeriav dovezený z Poľska a projektant so statikom, aby zvolili najvhodnejší postup pri odstraňovaní poškodeného nosníka. Po jeho odstránení bude môcť byť doprava na trati obnovená,“ uviedla.

Zatiaľ podľa nej nie je jasné, ako vzniknutá situácia ovplyvní avizované sprejazdnenie mosta. „Verejnosť táto udalosť neohrozila, keďže práce tam realizovali počas nočnej výluky na železničnej trati,“ informovala hovorkyňa.
Ministerstvo zároveň vzhľadom na mimoriadnu udalosť upozorňuje na zmeny v radení súprav vlakov na linke Košice – Žilina – Bratislava.
„Miestenky do expresov na tejto trase nemusia zodpovedať aktuálnemu radeniu vozňov. Nevyužité miestenky môžu cestujúci vrátiť v rámci reklamačného konania v ktorejkoľvek pokladnici alebo e-mailom na adrese reklamacie@slovakrail.sk,“ doplnila Poláčiková.
Z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky potvrdili, že k prerušeniu došlo o 03.20 h. Spresnili, že z mosta sa odlomil betónový panel, ktorý zostal visieť nad trakčným vedením a hrozil jeho pád.
Počas opravných prác, ktoré uskutočňuje Slovenská správa ciest, je zavedená náhradná autobusová doprava, dodali železnice.
Železnice odporúčajú sledovať kvôli meškaniam vlakom ich profil na Mastodone, kde zverejňujú všetky aktuálne dopravné informácie mastodon.social/@zssk_mimoriadne, ale aj web, konkrétne sekciu aktuality www.zssk.sk/aktuality.
Ako dodali, ide o mimoriadnu udalosť, pri ktorej je zapojených viacero subjektov – Slovenská správa ciest ako investor stavebných prác, Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry a Železničná spoločnosť Slovensko ako dopravca.

Most bol v havarijnom stave
Most na konci mesta neďaleko nemocnice, ktorý vedie v smere na Spišskú Novú Ves, postavili v roku 1968, je dlhý viac ako 122 metrov.
Dočasným podopretím, teda zasanovaním objektu mosta, chcela Slovenská správa ciest zvýšiť jeho maximálnu zaťažiteľnosť, poslúžiť mal aj pre prejazd dopravnej obsluhy a staveniskovej prepravy mechanizmov stavby „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy“.
Malo ísť o dočasné riešenie do obdobia samotnej rekonštrukcie mosta.
Podľa záverečnej správy z diagnostiky v roku 2022 zverejnenej vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bol totiž z hľadiska stavebno-technického stavu zatriedený do stavu „VII“, čo zodpovedá havarijnému stavu.
Slovenská správa ciest si dala v roku 2023 v súvislosti so zámerom obnovy mosta vypracovať a dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie a ďalšie potrebné dokumenty.
Projekt počíta nielen s výstavbou nového mosta, ale aj rekonštrukciou cesty I/18 s dĺžkou asi 550 metrov a riešením jej odvodnenia.
„Dočasným podopretím, zasanovaním objektu mosta, do času riadneho odstránenia havarijného stavebnotechnického stavu mostného objektu a priľahlých úsekov cesty, sa dosiahne zvýšenie maximálnej zaťažiteľnosti mosta z 8 ton na 46 ton," uviedla v minulosti hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová.
Náklady na podopretie mostného objektu mali dosiahnuť takmer 5,7 milióna eur a stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš