Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra

Na šrotovanie auta čakali i dva dni!

EKOLÓGOVIA MAJÚ ZMIEŠANÉ POCITYAj dva dni museli v dlhom rade čakať niektorí majitelia starých áut. Až takúto hystériu vyvolalo šrotovné pod

EKOLÓGOVIA MAJÚ ZMIEŠANÉ POCITY

Aj dva dni museli v dlhom rade čakať niektorí majitelia starých áut. Až takúto hystériu vyvolalo šrotovné pod Tatrami. Predajcovia áut kričia od radosti. Ekonómovia o šrotovnom pochybujú. Ekológovia majú zase zmiešané pocity.

POPRAD. Aj v Poprade sa šrotovné stretlo s veľkým ohlasom. "Bol som tu včera od desiatej. Na rad som sa nedostal. Musel som prísť znova i dnes. Teraz by to už malo ísť," hovorí Ján Ševčík z Popradu.

Bez šrotovného by nekupoval

Ďalší Ján z Popradu doviezol 31-ročné auto. "Stále ide. Trocha mi bude ľúto, ale jeho spotreba sa už na dnešok nehodí. Nové auto si kúpi syn," povedal. Čakajúci ľudia o šrotovnom hovorili ako dobrom nápade. "Bez neho, môžem určite povedať, by som si nové auto nekupoval. Treba sa poponáhľať kým sa nevyčerpajú všetky peniaze," povedal Adrián z Levoče.

Zdržanliví ekológovia

Trocha rezervovane sa na šrotovné pozerajú ekológovia. "Z ekonomického hľadiska to bol zlý nápad. Znížiť emisie to z časti môže, skutočné efekty sa ale ukážu až po vyhodnotení čísel," hovorí tatranský ekológ Juraj Švajda. Šrotovné úplne odmieta Martin Valentovič zo Združenia priateľov zeme. "Šrotovné niečo spraviť môže, ale také množstvo peňazí by sa dalo investovať oveľa rozumnejšie. S recykláciou áut až taký problém nebol," myslí si Valentovič.

300 verzus 130

K ekonomickej užitočnosti šrotovného sú skeptickí aj ekológovia z Greenpeace. Životnému prostrediu nahradenie starých áut novými podľa nich ale čiastočne pomôcť môže. Kateřina Věntušová podčiarkuje, že pozornosť však teraz nesmie ostať len pri starých autách. "Dôležité je zaujať postoj, aké si volíme nové auto. Kým malá Fabia vypúšťa okolo 130 gramov splodín, napríklad taký Touareg až 300. Teda za ten istý čas jazdy v podstate nezmyslene ovzdušie znečistí trojnásobne," povedala Ventušová.

Menej oxidu dusíka

Paradoxne, množstvo vypúšťaného CO2 nie je pri starých autách zásadne väčšie. "Aj preto, že išlo o väčšinou malé motory. U starých áut je ale vyšší podiel oxidu dusíka," spresnila Ventušová. Kým CO2 škodí globálne, NOx lokálne. Tvorba a vypúšťanie CO2 výrazne prispieva k tvorbe skleníkovému efektu a tým k otepľolovaniu planéty. Prírastky NOx zase znečisťujú ovzdušie v danom území a ľuďom môžu spôsobovať zdravotné ťažkosti. Šrotované teda môže pomôcť k očiste nášho vzduchu od škodlivého NOx.

Predajca: Treba riešiť DPH

Kým majiteľom starých autíčok sa šrotovné páči, čo si myslia ostatní? Stanovisko s dývkou úprimnosti poskytol popradský predajca citroenov a volkswagenov Juraj Sopko. "Ako predajca sa samozrejme teraz veľmi teším. Ako ekonómovi sa mi však nezdá efektívne, aby štát bohato podporoval jednu úzku skupinu spotrebiteľov, či obchodníkov na úkor väčšiny".

Podľa Sopka vláda má siahnuť po systémovejších nástrojoch. "Na niektoré autá si podnikatelia nemôžu odpočítať DPH. Keď má ale kvetinárka malé polo, ktorým rozváža kvety, prečo by nemala mať túto možnosť?," pýta sa Sopko. Navyše, ak mnohé väčšie autá majú známu mriežku len kvôli dani a na podnikanie ich nepoužívajú.

TOMÁŠ TIŠŤAN

Neprehliadnite tiež

Okradnúť U. S. Steel pomohol zamestnanec bezpečnostnej služby

V decembri 2009 zmizli z oceliarní medené výfučne za desaťtisíce eur.

Rozhovor

Albert Rusnák: Odchod do Ameriky bol stopercentne správny

Reprezentačný futbalista má za sebou prelomový rok.

Komentár Petra Schutza

Berme vážne OĽANO

Matovič je isteže Matovič, ale premiér je, samozrejme, čisto politická, nie odborná funkcia.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 940
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 158
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 749
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 110
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 419
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 301
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 184
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop