Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra

Slováci v Poľsku nakupujú nové autá

Slováci chodia do Poľska kupovať už aj autá. Pri vyšších modeloch je možné ušetriť aj tisíce eur. Poľskí predajcovia hovoria, že zo zmien kurzu

zlotého budú môcť Slováci ťažiť ešte asi tri mesiace. Do tejto hry náhle vstúpilo slovenské šrotovné. Podporuje aj poľskú ekonomiku?

POPRAD/MALOPOĽSKÉ VOJVODSTVO. Sosnowiec, Katowice a Tychy. To sú poľské mestá, z ktorých má v poslednom čase prúdiť na Slovensko väščie množstvo kamiónov naložených autami. „U poľských dílerov si ich objednávajú naši díleri. Autá potom predávajú vo svojich salónoch u nás. Pred krízou by som povedal viac. Dnes sa bojím o robotu," povedal náš zdroj.

Pätnásť percent kupujúcich je Slovákov!

Majiteľ siete Autoremo v Novom Saczy a Novom Targu Edward Kuchta hovorí, že Slováci u neho tvoria až 15 percent kupujúcich. „Mesačne predáme okolo 150 áut, preto záujem Slovákov je pre nás podstatný. Sú to veľmi dobrí klienti," povedal.

Zaujímalo nás, či predáva aj dílerom. „Zatiaľ nie. Aj keď v tomto čase nám vo väčšom začali chodiť žiadosti na naše cenníky i od predajcov," povedal. Ešte viac ako kupovať si chodia podľa Kuchtu Slováci do Poľska autá opravovať v oficiálnych servisoch.

Fabrika predáva za rovnaké ceny

Kuchta predpokladá, že výhodné ceny pre Slovákov ostanú ešte asi tri mesiace. „Výrobca a importéri do toho času rozdiely kurzu dorovnajú. Lebo dlhdobo sa výrazné rozdiely udržať nemôžu," povedal Kuchta.

Podobne rozmýšľa popradský predajca citroënov a volkswagenov Juraj Sopko. „Výrobca to isté auto nám nemôže predávať za 10-tisíc eur a Poliakom za 6. Preto im cenu zvýši, alebo nám zníži, alebo oboje," vysvetľuje Sopko.

Na šrotovné nie

J. Sopko hovorí, že na šrotovné a pre vypredané zásoby drobní díleri autá dovážať z Poľska nemôžu. „Šrotovné sa realizuje cez importérov, nie cez malých dílerov, preto sa to ani nedá."

Sopko však pripúšťa, že díleri môžu u poľských kolegov nakupovať autá mimo programu šrotovné. „Zmluvy s importérmi v tom nebránia, ale nerobíme to. Výhodnosť nákupu v Poľsku je už minimálna a stráca sa," povedal.

Podobne sa vyjadril František Weissensteiner, ktorý v Poprade predáva škodovky. „Priamo na šrotovné takéto nákupy nemôžeme robiť."

Isté dovozy boli

Že však slovenskí díleri takéto nákupy robia, nám mimo záznam potvrdili v Združení automobilového priemyslu. „Vieme o tom, že sa tak robí. Nevstupujeme do toho, lebo to je vec medzi importérmi a dílermi," povedal človek z vedenia zväzu.

Nákupy u poľských kolegov kvôli cenám dnes nerobia ani v predajni fiatov vo Svite. „Toto nerealizujeme. Samotný importér si však medzitrhovo prípadne môže takto doplniť zásoby," povedal Peter Greg.

Solidarita

Aj keď stanoviská dílerov zvýšený import kvôli šrotovnému zamietajú, stále je otázne, či tento program nemôže podporovať vo zvýšenej miere ekonomiky cudzích krajín. Ministerstvo hospodárstva zopakovalo, že program nikdy nebol primárne mienený na podporu predaja našich značiek. Podľa ministerstva výrobcovia kompotentov nevyrábajú len pre naše automobilky a aj preto solidarita v šrotovnom má zmysel.

* * *

Oplatí, neoplatí sa?

n Najlacnejšiu Škodu Fabiu sme v Poľsku našli za 7 090 eur (214 000 Sk). Pri najlacnejších autách sa pre šrotovné poskytované na Slovensku výhoda nákupu v Poľsku stráca. Pri bežnej cenníkovej cene však rozdiel tak či tak ide nad 1 000 eur v prospech Poľska.

n Významný rozdiel nastáva pri drahších modeloch vyrobených v roku 2008. Zmätky s kurzom spôsobili, že Škodu Superb môžete v Poľsku kúpiť už od 16 600 eur. Na Slovensku importér najlacnejší Superb ponúka za 22 000 eur. Starší model Octavie sme v Poľsku našli od 8 750 eur a nový od 11 700. Roomster sme objavili za rovných 10 000 eur. Znova ušetrené peniaze v tisícoch eur. Takéto porovnávania sú pre rozdielne výbavy nie vždy presné. Cenový rozdiel áut medzi Poľskom a Slovenskom je však viditeľný.

n Administratívne poplatky s spojené s dovozom áut z EÚ sa pohybujú okolo 300 eur.

Neprehliadnite tiež

Okradnúť U. S. Steel pomohol zamestnanec bezpečnostnej služby

V decembri 2009 zmizli z oceliarní medené výfučne za desaťtisíce eur.

Rozhovor

Albert Rusnák: Odchod do Ameriky bol stopercentne správny

Reprezentačný futbalista má za sebou prelomový rok.

Komentár Petra Schutza

Berme vážne OĽANO

Matovič je isteže Matovič, ale premiér je, samozrejme, čisto politická, nie odborná funkcia.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 940
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 158
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 749
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 110
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 419
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 301
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 184
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop