Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 19. júl, 2018 | Meniny má Dušana

Cesta padá, na opravu čakajú roky!

Vysoké Tatry bijú na poplach. Na hlavnej spojnici mesta sa pomaly, ale isto zosúva cesta. Podľa miestnych môže hocikedy dôjsť i k najhoršiemu.

Prešovská župa sa bráni, že koná. Prípravné práce na oprave kritického úseku podľa nej len nevidno.

HORNÝ SMOKOVEC. O téme sa hovorí takmer na každom mestskom zastupiteľstve. Vrásky na čele však majú najmä mestskí dopravní experti a policajti. Marian Reichwalder z tatranského oddelenia dopravy hovorí, že cesta sa začala zosúvať ešte v roku 2001. "Napriek množstvám prísľubov, ale i žiadostí bez odpovedí, sa problém za tie roky stále len prehlbuje." Podľa Reichwaldera riešenie neustálym "zlepovaním" a provizórnym múrikom je absolútne nedostatočné.

Časovaná bomba?

Náčelníka tatranskej mestskej polície Miroslava Kolodzeja trápi bezpečnostné riziko, ktoré svah klesajúci stále nižšie a nižšie prináša. "Tesne pod cestou je električková trať. Čisto teoreticky, v tom najhoršom scenári nemožno vylúčiť, že svah spadne v momente, keď na ceste budú autá a pod ňou vozeň," povedal Kolodzej.

Podľa Reichwaldera ďalšie čakanie môže byť nebezpečné: "Všetky médiá sa tu zhŕknu, keď sa nedajbože náhodu niečo stane. Konať treba teraz. Potom sa nás budú pýtať - prečo ste nič nerobili?"

Extrémny šport na kolesách

Riziká sú podľa Tatrancov viacnásobné a každodenné. "Prepad na ceste je veľký. Ak idete predpísanou štyridsiatkou, auto na zlomovom bode doslova hupne stranou a celé nadskočí. V drsných prírodných podmienkach tu býva často námraza alebo hmla," hovorí Reichwalder.

Ten doterajší pokles vozovky odhaduje najmenej na 20 centimetrov. "Ak sa len toto všetko spojí s neznalosťou terénu, nedodržaním zníženej rýchlosti, riziko dopravnej kolízie sa značne zvyšuje," dodáva náčelník.

Tepna Tatier

Ak by, nedajbože, cesta spadla, došlo by k ochromeniu chodu mesta. Cesta s električkou je totiž jediným spojením centrálnych Smokovcov s hospodárskym motorom Tatier - Tatranskou Lomnicou. "Muselo by sa obchádzať cez Veľký Slavkov a Veľkú Lomnicu, čo sú desiatky kilometrov," dodal Reichwalder.

"Ak sa zrúti padajúca polovica, je vylúčené, že by ostala priechodná druhá strana alebo železnica," dodal Kolodzej. Podľa neho najvážnejšie je však trvajúce riziko nehôd.

Župa: Konáme!

Hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková priznáva vážnosť problému. Zároveň však odmieta, že by kraj nič nerobil. "Zosuv cesty sme začali riešiť už dávnejšie, keďže ide o mimoriadne frekventovanú komunikáciu, veľmi dôležitú z hľadiska zabezpečenia tatranskej dopravy," povedala.

Intenzívne práce na oprave podľa nej trvajú už rok. "Pri takýchto opravách však dlho trvá prípravná fáza, ktorú ešte nie je vidieť," dodala Fitzeková.

Oprava si vyžiada desať miliónov

Projektová dokumentácia je pripravená. Oprava by mala stáť cez 331 939 eur (10 miliónov korún). Kraj chce peniaze získať z eurofondov. Na to však najskôr potrebuje vydané stavebné povolenie. Tu celú akciu podľa župy spomaľujú nevysporiadané majetkové vzťahy. "Oslovili sme v tejto súvislosti železnice a vzhľadom na nedostatky pri delimitácii aj Slovenskú správu ciest," hovorí Fitzeková. Tá predpokladá, že o peniaze by župa mohla požiadať v máji.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 957
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 394
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 280
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 485
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 048
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 983
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 491
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 212
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 847
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 025

Neprehliadnite tiež

Dekan leteckej fakulty o nákupe stíhačiek: Je to zahmlievané rúškom utajenia

Ministerstvo ignorovalo odborníkov z košickej univerzity.

Pamätník Kuciaka a jeho priateľky z centra Košíc záhadne zmizol

O tom, kto a prečo ho zlikvidoval, nevedia aktivisti, knižnica ani magistrát.

Marihuanu pestoval vo veľkom, chcel zachrániť dom pred exekúciou

Gečan predával drogy, dostal takmer sedem rokov.

V Starej Ľubovni testujú novinku, plastové priechody pre chodcov

Krompašania na zebry osádzajú LED svietidlá.

Tatran Prešov si konkrétne ciele stanoví po šiestom kole

Počas stavby štadióna bude aj trénovať mimo domova.

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop