trasy a možnostiach nemotorových druhov dopravy. Nechýbali ani príklady projektov a skúseností zo strednej a východnej Európy.
PREŠOV. Zelené cesty a nemotorová doprava sa stávajú predmetom záujmu miest a krajov Slovenska. Podľa koordinátorky pre rozvoj cyklistickej dopravy v meste Prešov, Viery Štupákovej, bolo sympózium zorganizované aj v kontexte s tým, čo mesto Prešov v súčasnosti v tejto oblasti pripravuje. Program Mobilita alebo Prešov pre cyklistov má znížiť intenzitu automobilovej dopravy a zvýšiť podiel bicyklovej dopravy. Väčšinu záležitostí o ktorých sa na sympóziu hovorilo využije podľa V. Štupákovej aj mesto Prešov v rámci riešenia nemotorových druhov dopravy.
Zelené cesty sú v celej Európe
Medzinárodné sympózium Greenways malo byť predovšetkým priestorom na odovzdanie vedomostí a skúseností. Greenways sú tzv. zelené cesty, ktoré sú využívané ako prírodné komunikácie na šport, turistiku, rekreáciu a dopravu. Zahraniční účastníci predstavili niekoľko príkladov a podnetov na vylepšenie, či riešenie problémov pri budovaní tzv. zelených alebo nemotorových ciest. O svoje skúsenosti sa podelili vystupujúci zo SR, Poľska, Rakúska, ČR, Bulharska a Rumunska.
Cykloželezničku chystá aj Prešov
Mesto Prešov pripravilo projekt cykloželezničky, ktorá by mala mesto, prostredníctvom železničnej trate, spojiť s rekreačnou oblasťou Sigord. Realizáciu v súčasnosti brzdia nevysporiadané pozemky. Takéto cykloželezničky s využitím starých železničných dráh už úspešne fungujú napríklad v Česku, Rakúsku a Poľsku. Hovorilo sa tiež o podpore cyklistickej dopravy na Slovensku, budovaní cyklotrás a infraštruktúre.
Chýba prepojenie krajov
Predseda Slovenského cykloklubu Juraj Hladký tvrdí, že v súčasnosti je na Slovensku sieť 10- tisíc km značených cyklotrás a na nich za 5 mesiacov 12 miliónov cyklistov. Tridsať cyklomagistrál na seba nadväzuje a vytvára cyklotrasu naprieč Slovenskom. Zo západného Slovenska sa na bicykli dá dôjsť až do Prešovského a Košického kraja. Severná vetva tejto siete sa končí v Poprade. "Keby sa v Prešovskom kraji doplnili úseky s dĺžkou 60 km, trasa by sa mohla napojiť na tatranskú cyklomagistrálu a končila by na ukrajinskej hranici," povedal J. Hladký. Toto prepojenie podľa neho chýba, rovnako ako prepojenie Žilinského a Prešovského kraja.
Autor: Lenka Čuchtová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš