SOCIALISTICKÉ DEDIČSTVO MÔŽE OHROZIŤ ROZPOČETMesto Vysoké Tatry vlastní v Dolnom Smokovci veľké parkovisko na cudzích pozemkoch. Súkromní vlastníci
Tomáš Tišťan
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
SOCIALISTICKÉ DEDIČSTVO MÔŽE OHROZIŤ ROZPOČET
Mesto Vysoké Tatry vlastní v Dolnom Smokovci veľké parkovisko na cudzích pozemkoch. Súkromní vlastníci žiadajú radnicu nepoužívajúce panelové monštrum odstrániť. V meste nastal spor, ako s panelmi z parkoviska po odstránení naložiť. Situáciu komplikuje finančná kríza. Náklady na demontáž totiž presahujú tisícky eur.
DOLNÝ SMOKOVEC. Mesto požiadavku majiteľov pozemkov akceptuje. Problémom sú náklady na premenu parkoviska na trávnatú plochu. Odhady odstránenia 2 300 kusov betónových panelov, ekologického podložia a stĺpového osvetlenia radnica odhadla na 50-tisíc eur. Zostatková hodnota jedného panela vychádza na približne 23 eur.
Radnica chce demontáž zveriť vybranej firme. Tá by za práce nezobrala peniaze. Na oplátku by jej mesto dalo vybrané betónové panely. Zo všetkých panelov by ešte firma 300 kusov nechala mestu.
Plučinský: Panely potrebujeme
Skepticky sa k riešeniu vyslovil poslanec Igor Plučinský. „Je naozaj rozumné nechať si len 300 panelov a zvyšok dať podnikateľom? Za situácie, že na sídliskách akútne chýbajú parkovacie miesta?," povedal Plučinský. Podľa neho by panely pomohli postaviť chýbajúce parkoviská a za lacný peniaz opraviť kritické úseky chodníkov. „Už notoricky známy je problém chodníka v Tatranských Matliaroch. Tam by panely pomohli," myslí si Plučinský.
Mokoš: Vozičkári by sa nepotešili
Podľa primátora Jána Mokoša panely na chodníky nie sú vhodné. „Už teraz máme problém s kamienkovým chodníkom v Smokovci. Hoci je to ekologickejšie ako asfalt, sťažujú sa vozičkári. S panelmi na chodníkoch by to pre nich bolo ešte horšie," myslí si zase primátor. Podľa neho aj na sídliskách sú požiadavky na modernejšie parkoviská ako zo starých panelov.
Primátor obhajuje aj 300 panelov pre mesto. „Výber zhotoviteľa je otvorený. Poslanci môžu navrhovať aj iné čísla, no neviem či pri vyšších požiadavkách mesta nám to potom niekto zadarmo urobí," povedal primátor Mokoš. Ten argumentuje, že pri vyberaní sa časť panelov znehodnotí a treba s tým počítať. Radnica v lete už z parkoviska vytiahla 100 panelov. Táto skúsenosť ukázala, že pri demontáži sa znehodnocuje 10 až 15 percent kusov. Podľa Mokoša by v čase hospodárskej krízy financovanie demontáže z mestskej kasy mohlo mať zlý vplyv na rozpočet.
Vypísali inzerát
Mesto na výber zhotoviteľa vypísalo inzerát v novinách. „Vybrali sme dvoch, ktorí ponúkli najlepšie podmienky s tým, že to urobia spoločne," upresňuje prednosta mesta Juraj Hudáč. V decembri sa prihlásil ďalší kandidát. Mesto teraz vyhodnocuje reálnosť jeho ponuky. Prednosta Hudáč dodáva: „Teraz je zima, nič sa robiť nedá. Do jari nájdeme pre mesto najlepšie riešenie."
Poslanci nakoniec riešenie „300" panelov odobrili. Žiaľ tento materiál na webe mesta nenájdeme. Hoci radnica podľa „májovej dohody" s občianskymi aktivistami prisľúbila zverejňovať všetky materiály mestského zastupiteľstva.
--- NÁZOR ---
Ekológ: Malo to niečo do seba
(toti)
Takzvané tatranské záchytné parkoviská v Dolnom Smokovci a v Tatranskej Lomnici vznikli v osemdesiatych rokoch. Podľa niektorých názorov išlo o extrémy ekologický experiment. Do Vysokých Tatier okrem niekoľkých výnimiek nemali vstupovať žiadne autá. Turisti si vozidlá mali odstavovať práve na týchto parkoviskách. Z nich ich potom do tatranských osád a ku turistickým chodníkom mala zvážať kyvadlová autobusová doprava. Po protestoch ľudí sa od systému po chvíľke jeho fungovania upustilo.
Časť ekológov sa prikláňa k názoru, že v princípe nešlo o zlú myšlienku. „Malo to niečo do seba. Napríklad posledné roky merania kvality ovzdušia vo Vysokých Tatrách ukazujú v letných slnečných dňoch extrémne vysoké hodnoty prízemného ozónu. To pôsobí zle na liečebnú funkciu tatranských stredísk. Menej áut v Tatrách by tieto negatívne hodnoty merateľne znížilo," hovorí Juraj Švajda. Toho zaujal podobný systém v amerických národných parkoch. „Samozrejme, záleží, aby na fungovanie takéhoto systému bola kvalitne nastavená kyvadlová doprava," doplnil ekológ z výskumného ústavu vysokohorskej biológie v Tatranskej Javorine.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš