MARIANNA PETEJOVÁ MEŠŠOVÁ, marianna.messovakorzar.sk
Poslanci Prešovského samosprávneho kraja (PSK) na minulotýždňovom rokovaní zastupiteľstva zvýšili dotácie pre dopravcov v Prešovskom kraji o 2,656 milióna eur (80 miliónov Sk) na 12 613 589 eur (380 miliónov Sk). Na základe tohto rozhodnutia od marca v Prešovskom kraji zlacnie cestovné prímestskou autobusovou dopravou. PSK a dopravcovia dospeli aj k ďalšiemu dôležitému rozhodnutiu. Uzavrú dlhodobú zmluvu o poskytovaní dotácií vo verejnom záujme. Schvaľovať sa bude v marci na rokovaní zastupiteľstva. Poslanci pravicového klubu konštatujú, že jej vzorec by mal byť jednoduchý: cena za kilometer sa vynásobí počtom objednaných kilometrov a od tejto sumy sa odráta tržba.
PREŠOV. Predseda pravicového poslaneckého klubu Eduard Vokál (SDKÚ) k zámeru uzavrieť s dopravcami zmluvu uviedol: "Keď si na začiatku roka neurčíme, čo stojí jeden kilometer, tak to, čo v januári stálo 1 euro, môže byť v decembri už za 1,1 eura. Takýto stav sme mali doteraz."
Nechce tým však povedať, že spochybňuje výšku nákladov, ktoré SAD-ky na konci roka vykazujú. "Veď autobusy môžu opravovať desaťkrát, pneumatiky môžu kupovať lacné aj drahé. V administratíve môžu mať päť, ale aj desať ľudí. Všetko sú to ich skutočné náklady. My však chceme dať tomuto podnikaniu mantinely. Stav je neudržateľný SAD-ky nám vykazujú stratu, a my im ju nezaplatíme. Aj preto mechanizmus platenia dotácií pre dopravcov musí mať jasné pravidlá dopredu," skonštatoval poslanec.
Tarcala: Lepší vrabec v hrsti...
Vokál tvrdí, že v zmluve s dopravcami pôjde o počty. "V prvom rade o cenu nafty, na tom však môžeme aj prerobiť. Potom o počet cestujúcich, to závisí od toho, ako budeme narábať s cestovným a so zľavami. Niekedy totiž lacnejšie znamená viac. A ešte najazdené kilometre." Tiež zdôraznil, že je dôležité, aby bola určená výška odpisov: "Toto nám zabezpečí obnovu autobusového parku. Záleží nám totiž na tom, aby ľudia cestovali na kvalitných a bezpečných autobusoch."
Podpredseda klubu Pavol Tarcala (KDH) k tomu dodal: "Aj pre dopravcov je lepší vrabec v hrsti, ako holub na streche. Vrabec v hrsti je pre nich dlhodobá zmluva."
Čo sa týka požiadavky dopravcov mať zmluvu na 10 rokov, Tarcala skonštatoval: "Dlhšia doba je zaujímavá aj pre PSK, lebo keď sa objednáva niečo na rok, cena je iná ako na 10 rokov. My sa budeme snažiť tlačiť cenu na kilometer čo najnižšie, aby bola dotácia od nás čo najnižšia, SAD-ky sa zase budú snažiť mať v zmluve čo najdlhší čas, aby mali istotu pre podnikanie. Tu bude treba nájsť kompromis." .
Kičura: Jasné pravidlá sú dobré
Aj generálny riaditeľ prešovskej SAD Jozef Kičura prikladá pripravovanej zmluve o poskytovaní dotácií vo verejnom záujme veľký význam: "Jasné pravidlá budú dobré aj pre nás. Už o to bojujeme päť rokov. V Prešovskom kraji je pri poskytovaní dotácií tvrdší systém ako na ostatnom Slovensku. Dali nám istú finančnú čiastku, a tej sme sa museli prispôsobiť. Ťažko bolo našim 500 zamestnancov vysvetľovať, že nemáme istotu. Najviac sa to odrazilo na autobusovom parku. Potrebujeme vymeniť sto autobusov."
Autor: tim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš