dôvodom bolo nevhodné šírkové a smerové vedenie cesty. Ani po roku nie je stavba úplne v poriadku. Firma sa zaviazala opraviť cestu do konca júna 2009.
GIRALTOVCE. Viac ako rok trvalo obmedzenie dopravy na medzinárodnej ceste I/73 za Giraltovcami v smere do Svidníka. Práce boli zamerané najmä na založenie zárubných múrov, stabilizáciu podložia pre násypy cestného telesa a iné. Práce boli nevyhnutné pre nevhodné sklony cesty, ktoré spôsobovali na tomto úseku časté kolízie a dopravné nehody.
Na cestu čerpali financie z eurofondov
Stavba hlavnej cesty bola zaradená do projektov spolufinancovaných z prostriedkov Európskej únie (EÚ) vo výške 75 percent nákladov stavby bez DPH, štát zaplatil 25 percent nákladov a DPH. Investorom bola SSC Bratislava, zhotoviteľom stavby na základe výsledkov verejnej súťaže bolo združenie firiem Ekotechnika plus, s. r. o. Michalovce a Teerag-Asdag Viedeň.
Zhotoviteľ bojoval s problémami
Ako informoval námestník úseku investičnej výstavby pri SSC Košice Roman Šplíchal, „v priebehu roka 2008 sa líder združenia, firma Ekotechnika, dostala do vážnych finančných problémov, ktorých výsledkom bolo utlmenie postupu stavebných prác. Vzhľadom na to, že vzniknutá situácia nedávala reálny predpoklad ukončenia stavby v zmluvnom termíne, musel investor stavby podniknúť opatrenia na nápravu. Výsledkom viacerých rokovaní bola zmena lídra združenia. Firma Teerag-Asdag Viedeň ako nový líder na seba prevzala všetky práva a povinnosti, vyplývajúce zo zmluvy o diele a vykonala všetky nevyhnutné opatrenia, smerujúce k ukončeniu stavby v plnom rozsahu v zmluvnom termíne."
Nespokojnosť s cestou
Napriek tomu, že sa stavba ukončila v termíne, s kvalitou cesty motoristi nie sú dostatočne spokojní. Ako podotkol pán Milan z Giraltoviec, „cesta nie je dobre urobená, je nekvalitná, mala by sa prerobiť".
Nespokojná bola aj SSC, ktorá poukázala na chyby na ceste, ktoré musí firma odstrániť. „Na základe zákona o verejných prácach je na takto realizovanú stavbu záručná lehota päť rokov," dodal Šplíchal. Znamená to, že všetky nedostatky diela, ktoré sa objavia na stavbe v záručnej lehote, je zhotoviteľ povinný odstrániť v plnom rozsahu, samozrejme, na svoje náklady.
Aké náklady vynaloží na opravu ciest, na to sme sa opýtali zhotoviteľa stavby. "Všetky závady, ktoré budú po ukončení zimného obdobia reklamované na uvedenej komunikácii, budú odstránené našou organizáciou ihneď, ako nám to umožnia vhodné poveternostné podmienky a to v čo najkratšom možnom termíne. Práce neovplyvnia rozpočet stavby, náklady na tieto práce bude znášať v plnom rozsahu naša organizácia na základe v súčasnosti plynúcej záručnej lehoty," uviedol Ľuboš Baník, obchodný riaditeľ Teerag-Asdag Slovakia, s. r. o., Bratislava.
Reklamovaná cesta sa tak bude, ako potvrdil R. Šplíchal, znova prerábať. „Na stavbe boli v závere roku 2008 na základe podnetu od úseku správy a prevádzky pri SSC Košice a na základe vykonanej pochôdzky stavby reklamované skryté chyby diela. Zhotoviteľ v reklamačnom zázname, vykonanom z pochôdzky, uznal všetky reklamované nedostatky ako opodstatnené a zaviazal sa ich odstrániť v plnom rozsahu. Termín odstránenia bol kvôli zime dohodnutý do konca júna 2009."
Autor: Ivana Vajdová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš