Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Petra Chudíka, aby prehodnotil cenový výmer, ktorý podpísal. Argumentuje, že podstatným nákladom dopravcov bola doteraz nafta, a keďže jej cena klesla o 25 percent, aj cestovné malo ísť dole.
PREŠOV. Štefan Kužma upozornil, že župan Peter Chudík je členom strany Smer, a táto vo svojom volebnom programe jasne definovala, že cestovné sa nebude zvyšovať.
Kužma preto vyzýva Chudíka na zmenu cenového výmeru tak, aby sa ceny cestovného znížili: „Ak sa tak nestane, jediným vysvetlením je, že župan chce na úkor občanov ekonomicky pomáhať prešovskému podniku SAD, ktorý je ovládaný jeho straníckymi súputníkmi."
Aj poslanci SDKÚ zaváhali
Návrh cenového výmeru prešiel dopravnou komisiou, tiež sa o ňom hovorilo v decembri na zastupiteľstve PSK v rámci interpelácií. Zaujímalo nás, prečo väčšinový klub KDH-SDKÚ ndiskutoval o pripravovanom zvyšovaní cestovného už vtedy. „Je pravda, naši členovia zaváhali. Neoboznámili nás s tým, čo sa chystá. Ale pochybenie našich poslancov nevyváži pochybenie pracovníkov Úradu PSK. V každom prípade zodpovednosť nesie Chudík," skonštatoval Kužma.
Socialistický systém a nehospodárnosť
V súvislosti so spôsobom platenia zo strany PSK dopravcom v Prešovskom kraji za straty vo verejnom záujme, Kužma zdôraznil, že vypracovanie pravidiel, tak ako to majú iné kraje, sa už malo dávno urobiť: „Bola to povinnosť Úradu PSK. Lebo teraz je to tak, že väčšie dotácie dostávajú tí dopravcovia, ktorí míňajú. Teda majú vysoké náklady. Takto sa kryje nehospodárnosť. Stále tu platí socialistický systém, že kto viac prefláka peňazí, dostane viac."
Smeráci sú všade
Tiež sme sa Kužmu ako poslanca Národnej rady opýtali, prečo sa doteraz nezrealizovali úvahy, aby samosprávne kraje mali svojho zástupcu v dozornej rade jednotlivých SAD-iek. Veď aj v SAD Prešov má štát podiel. „Je to jednoduché, mal na tom trvať samosprávny kraj. Ten prešovský ovláda Smer. Všade sú smeráci, ešte aj na privatizačnom stupni. Ako my toto môžeme iniciovať? Skrátka, niet sa na koho vyhovoriť. Prešovská SAD patrí smerákom, cenový výmer schvaľuje smerák, a na čele vlády stojí tiež smerák."
KSK odmieta cenový kartel s PSK
KDH obviňuje PSK a KSK aj z cenového kartelu pri novom cenovom výmere. Podľa poslankyne Národnej rady SR za Prešovský kraj Moniky Gibalovej (KDH) sú priamymi dôkazmi vyjadrenia P. Chudíka z 12. decembra, že "osobne tiež s niektorými vecami nesúhlasil, ale nechcel to meniť, lebo bola dohoda odborov dopravy KSK a PSK". Nepriamym dôkazom sú, tvrdí poslankyňa, niektoré zhody v textových i tabuľkových častiach oboch cenových výmerov.
Za nezmyselné to považuje Úrad KSK. Hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková síce potvrdila, že KSK pripravoval svoj cenový výmer v spolupráci s PSK, zdôraznila však, že cieľom spoločných rokovaní bolo, aby občania na linkách prechádzajúcich z jedného kraja do druhého platili rovnaké cestovné. Na Zemplíne aj na Spiši je totiž množstvo liniek, ktoré využívajú obyvatelia obidvoch krajov. PSK sa však rozhodol tarify v niektorých pásmach zmeniť. Pre občana to znamená, že pri ceste na rovnakej trase môže zaplatiť rôzne cestovné.
Autor: meš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš