Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Na zvyšovanie cestovného má SAD Prešov argumenty

Do výmeny názorov medzi predstaviteľmi KDH a predsedom Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Petrom Chudíkom, týkajúceho sa zvýšenia cestovného od

januára 2009, sa rozhodol vstúpiť aj generálny riaditeľ prešovskej SAD, a. s. Jozef Kičura. Skonštatoval, že zvýšenie cestovného nesúvisí s prechodom na euro, ale s tým, že náklady na prevádzku prímestskej autobusovej dopravy sa z roka na rok zvyšujú.

PREŠOV. Kičura zdôraznil, že cena cestovného lístka predstavuje iba časť ich tržby. Ďalšiu časť tvorí finančné vyrovnanie od PSK na vykrytie výkonov vo verejnom záujme, ktoré si PSK u nich objednala. Na margo klesajúcej ceny nafty a s tým súvisiaceho znižovania nákladov na prímestskú autobusovú prevádzku, Kičura skonštatoval: „Pokles ceny nafty v číselnom vyjadrení predstavuje len 16-percentný podiel z objemu prostriedkov, ktoré prešovská SAD potrebuje ročne vynaložiť na obnovu vozového parku."

Skryť Vypnúť reklamu

Na nové autobusy 18,3 milióna eur

V zmysle platnej legislatívy už SAD nebudú môcť prevádzkovať autobusy staršie ako 16 rokov. Po bezpečnostnej stránke totiž nevyhovujú preprave cestujúcich. Zo 173 autobusov prímestskej dopravy majú v SAD Prešov až 105 starších ako 16 rokov, vyše 50 percent z nich je dokonca starších ako 18 rokov: „Ich okamžitá výmena by potrebovala investíciu 18,3 milióna eur (550 mil. Sk). Toto si naša spoločnosť nemôže dovoliť."

Kičura: S nákupom sme začali v roku 2007

Kičura dodal, že prešovská SAD už pristúpila k rozhodnutiu vozový park obnoviť. Nákup autobusov rozdelili do niekoľkých rokov. Každý rok mienia kúpiť 20 vozidiel. „S nákupom sme začali už v roku 2007, čiže ešte pred zvýšením ceny cestovného. Čiastočne sme na to použili vlastné zdroje a čiastočne cudzie. Situácia sa ale zmenila a v súvislosti s hospodárskou krízou. Získať úver nie je jednoduché, lebo finančné inštitúcie zvyšujú nároky."

Skryť Vypnúť reklamu

Vplývajú aj ďalšie činitele

Podľa generálneho riaditeľa sú náklady na obnovu vozového parku podstatnou časťou zvyšovania nákladov prešovskej SAD, ale sú aj ďalšie činitele, ktoré ovplyvňujú vznik straty v prímestskej doprave: „Sú to náklady súvisiace so zvýšením bezpečnosti cestujúcich, vyplývajúce zo zákona o pozemných komunikáciách. Ide o povinné vybavenie vozidiel zimnými pneumatikami. Ďalšie zvýšenie súvisí s povinnosťou uhradiť mýtne, čo pre prímestskú dopravu vyžaduje ročne naviac 332-tisíc eur (10 mil. Sk ). Náklady zvýši aj povinné zvýšenie počtu emisných kontrol vozidiel, povinné školenia vodičov a v záujme stabilizácie vodičov aj zvýšenie mzdových nákladov vrátane odvodov," vyrátal Kičura.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 543
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 245
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 033
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 994
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 620
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 400
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 603
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 485
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 320
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 307
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kyjovský potok.

Šéf inšpekcie odvolal riaditeľku košického inšpektorátu životného prostredia.

14m
Stromy popadali na koľaje aj budovy.

Dobrovoľníci postupovali v dvoch smeroch, spolu vypili čaj a odfotili sa.

1 h
Hrádzu sa napokon podarilo udržať.

Stavbárov plynovodu zaskočilo počasie a zvýšenie hladiny rieky.

2 h
Riaditeľ ZSS Arcus Juraj Briškár potvrdil ďalších sedem úmrtí.

Infikovaných je 70 klientov a 36 zamestnancov zariadenia.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošný skríning sa končí dnes.

Mestá chcú o ďalšom testovaní ešte rokovať.

21 h
Peter Tkačenko

Možno sa ich za tie peniaze aspoň zbavíme.

2 h
Vakcína Comirnaty sa musí skladovať až pri mínus 70 stupňoch Celzia.

Zaočkovať sa môžu seniori nad 75 rokov.

10 h
CYNICKÁ OBLUDA

Vytlačený Uhrík

Kotleba najskôr Uhríka vytlačil z čela strany a teraz už úplne. Aj s Mazurekom a ďalšími Gruppenführermi.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop