Starý Smokovec - Poprad niektorí šoféri. Cestári reagujú, že matka príroda je niekedy silnejšia a v zime sa na cestách s krízovými situáciami jednoducho počítať musí.
STARÝ SMOKOVEC. Je utorok, 11.45, posledný pracovný deň pred sviatkami. V redakcii zvoní telefón od Jána B. z Popradu. "Sme pod Starým Smokovcom, zažívame peklo. Autá sa tu už veľmi hodnú chvíľu križujú, klzisko, nedá sa pohnúť. Zúfalstvo, hnev, chaos sa stupňuje. Pomoc s posypom nie a nie prísť," kričal do telefónu náš čitateľ.
Chaos
Na miesto prichádzame o 12.25, slová čitateľa sa potvrdzujú. Cesta pripomína curlingové ihrisko, po posype ani stopy. Niekoľkonásobne dostávame šmyk. Po 200 metrov trápenia sme definitívne zaseknutí. Ručička tachometra behá hore dole, auto sa ale ani nepohne. Spontánne - možno i zo solidarity (Tatranský Korzár používa autá s košickými evidenčnými číslami) nás začína tlačiť vodič felicie tiež s košickou značkou. Ďakujeme, nič však nepomáha. Do rovnakej šlamastiky sa dostáva čoraz viac áut.
Zapadla i cisterna
Úľava prichádza zhruba o 12.45. Posypové auto na cestu rozmetá tak vytúžený štrk. Autá sa postupne oslobodzujú z ľadovej pasce. V kritický čas úsekom prechádzal i lyžiarsky inštruktor Pavol Steiniger. "Myslím, že tu sa naozaj zaspalo. Nameraný čas nepustí. Zakliesnených vodičov oproti som ľutoval. Ako prvá mi do očí udrela zablokovaná cisterna s benzínom. Že sme v národnom parku, o to to mohlo byť nebezpečnejšie," myslí si Steiniger. Podľa našich informácii kvôli situácii množstvo telefonátov prúdilo i polícii, dispečing cestárov bol takisto horúci.
"Môžeme len zmierňovať"
Nezvládli cestári predvianočnú skúšku alebo vodiči neprimerane zhodnotili situáciu a svoje nároky? Podľa riaditeľa Správy a údržby ciest Prešovského kraja Vladimíra Kozáka skôr to druhé. "Počasie v zime vie byť nevyspytateľné. Situácie riešime prioritne podľa kategórií ciest. Ak sa všetko zomelie naraz, môže sa stať, že niekde naozaj nemusíme byť okamžite. Na starosti máme 2 340 kilometrov ciest," vysvetľuje Kozák.
Ak sa náhodou vyskytne porucha techniky, zdržanie môže byť ešte dlhšie. Podľa Kozáka cestári z filozofickej podstaty len zmierňujú následky zimy, navodiť ideálny stav letných vozoviek nemôžu.
Plánujú ďalšie nákupy
Kozák uisťuje, že cestári pod Tatrami sú na zimu pripravení. Už druhý rok používajú dva nové mercedesy. "Tie sa veľmi osvedčili. Do mesiace v popradskej oblasti pribudne ešte jeden," upresnil Kozák. Ten dúfa v ďalšie nákupy. Väčšina techniky totiž počíta roky na desaťročia. "Počas minulých rokov sme museli peniaze dávať najmä do opráv ciest. To sme ako tak zvládli a tak teraz našťastie vzniká väčší priestor na nákupy nových strojov," povedal riaditeľ. Konečné rozhodnutie o nákupoch bude závisieť od hlasovania krajských poslancov.
--- FAKTY ---
Čísla, ktoré treba poznať
Údržbu ciest podľa operačného plánu a aktuálnej poveternostnej situácie riadia dispečingy Správy a údržby ciest PSK. Tie sú plne k dispozícii aj vodičom. Tí sa logicky môžu o havarijnej situácii na tom či onom úseku dozvedieť ako prví. Cestári pomoc v podobe podania informácie vítajú. Preto by nasledujúce čísla nemali chýbať v mobile alebo palubnej doske žiadneho vodiča brázdiaceho tatranské a podtatranské cesty.
n Dispečing Poprad - 052/77-22-400 Koordinuje údržbu ciest v okresoch Poprad, Levoča a západnej časti okresu Kežmarok.
n Dispečing Stará Ľubovňa - 052/78-49-426 - Platí pre okres Stará Ľubovňa a východnú časť okresu Kežmarok.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš