Lyžiarsky vlek na svahu Pod vlekom v Stropkove bude v nadchádzajúcej sezóne mimo prevádzky.
STROPKOV. Podľa záverov revíznej správy z minulého roku je vlek po technickej stránke zastaralý a v mnohých smeroch nespĺňa podmienky spoľahlivej a bezpečnej prevádzky. Na štyridsaťročnom vleku odporúčali revízori urobiť podrobnú kontrolu oceľovej konštrukcie a opakovanú úradnú skúšku. Podľa správy by bolo najlepším riešením demontovať celú technológiu a nahradiť ju novou, ktorá bude spĺňať požiadavky na spoľahlivú a bezpečnú prevádzku.
Drahá diagnostika
"Revízia, ktorá sa robí raz ročne, stále zistí určité závady. V minulých rokoch sme ich boli schopní odstrániť. V predošlej sezóne, ktorá vzhľadom na nedostatok snehu vlastne vôbec nebola, nás údržba stála okolo 50-tisíc korún. Už v minulom roku však platili závery revíznej správy, takže už vtedy bol vlek nefunkčný. O tejto skutočnosti sme informovali aj mesto Stropkov," komentoval hospodár TJ Slávia Stropkov Valentín Smolko.
Vlek bol až do roku 2006 funkčný len preto, že nemal veľa prevádzkových hodín a pravidelne sa na ňom robila údržba. "Podľa novej vyhlášky sa musí každých desať rokov robiť diagnostika celej nosnej konštrukcie, dopravného a napínacieho lana. Táto špeciálna diagnostika sa robí pomocou RTG," ozrejmil Smolko.
Komplexná RTG diagnostika by stála 70-tisíc korún. TJ Slávia však toľko peňazí nemá, a preto listom z 13. októbra tohto roku požiadala mesto Stropkov o vyčlenenie prostriedkov z mestského rozpočtu. "Dodnes sme na tento list nedostali žiadnu odpoveď," konštatuje hospodár.
Keďže len diagnostikou môžu zistiť technický stav vleku, pred nadchádzajúcou zimnou sezónou žiadnu údržbu nerobili. "Pokiaľ nevieme, v akom stave vlek je, bolo by nerozumné prevádzať na ňom akúkoľvek údržbu. Boli by to zbytočne vyhodené peniaze," uvažoval V. Smolko. Diagnostiku do začiatku sezóny urobiť nestihnú. "Nie sme ochotní niesť také riziko, že by sme vlek spustili bez diagnostiky. Vlek nemá slúžiť pre široký cestovný ruch, ale predovšetkým Stropkovčanom a ľuďom z nášho regiónu. Myslím si, že mesto by malo prehodnotiť vzťah k tomuto areálu."
Mestio chce systémovo riešiť areál
O stanovisko k celému problému sme požiadali aj Mesto Stropkov. "Našim cieľom je pripraviť koncepčné a systémové riešenie prevádzkovania areálu počas všetkých ročných období. Chceme vytvoriť organizáciu, zastrešujúcu finančné a organizačné fungovanie areálu. Pragmaticky sa však treba zamyslieť nad efektivitou vleku, pretože klimatické zmeny zimným športom príliš neprajú. Vlek má v prenájme TJ Slávia a v prvom rade ona musí kumulovať zdroje. Mesto Stropkov sa však nechce zbaviť zodpovednosti za areál Pod vlekom a je pripravené hľadať cestu spolu s TJ Slávia a poslancami MsZ, ktorí majú konečné slovo pri schvaľovaní rozpočtu," uviedol hovorca MsÚ v Stropkove Imrich Makó.
Aspoň malá útecha
V prevádzke však budú obidve malé zjazdovky. "Čakáme už len na aspoň 40-centimetrovú vrstvu snehu, aby sme ich mohli upraviť ratrakom. Lyžovať sa bude dať aj večer pri umelom osvetlení," dodal V. Smolko.
(ada)
Autor: CALL OF DUTY/WORLD AT WAR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš