MICHAL FRANK, michal.frankkorzar.sk
Na Mestskom úrade (MsÚ) v Prešove sa udiali radikálne zmeny. Nová organizačná štruktúra a pracovný poriadok sú častým terčom kritiky zo strany poslancov a neverejne i samotných úradníkov. Zmapovali sme, aká je situácia na radnici a čo všetko sa vlastne zmenilo.
PREŠOV. "Zlým mužom" prešovskej radnice, ktorý presadil zmeny, je prednosta Jozef Višňovský. Ten tvrdí, že kritiku očakával, keďže každá zmena prináša neistotu, ale zároveň trvá na tom, že zmeny boli potrebné a začínajú prinášať výsledky.
Výstavba pod stratégiu
Jednou z kľúčových noviniek bolo spojiť vtedajší útvar strategického riadenia a odbor výstavby. "K tomu sa najviac poslanci vyjadrujú, či to bol dobrý nápad. Tvrdím, že cieľom bolo, aby došlo k čo najväčšej kontrole všetkých investičných akcií a hlavne ich predprípravy," hovorí prednosta, podľa ktorého sa bežne stávalo, že jednotlivé odbory nekomunikovali a pracovali pritom na rovnakých veciach. "Strategické riadenie vidím v širšom slova zmysle, nielen ako útvar, ktorý má zabezpečovať projekty v rámci eurofondov. Vidím to ako odbor, ktorý by mal byť nástrojom na komplexné smerovanie mesta Prešov, vrátane všetkých investičných akcií."
"Keď ľudí kontrolujete, búria sa"
Z prostredia MsÚ sa ozývajú hlasy, že pribudlo byrokracie. Zvyknúť si na nový systém práce nebolo jednoduché, čo pripúšťa aj prednosta: "Trvalo to dlhšie, ako som predpokladal. Je to však prirodzená vec. Každá zmena vyvoláva v ľuďoch neistotu, až odpor." Myslí si však, že pracovníci pochopili, že je to v ich prospech. "Vytvára ochranný filter pre zamestnancov, pretože tým, že sú popísané ich činnosti, pracovná náplň, vedia sa kedykoľvek brániť - ak za niečo zodpovedajú a urobia to..."
S novinkami súviseli aj obvinenia z mobingu (zadávania nezmyselných úloh), o čom sme v Korzári už informovali. "Keď raz začnete ľudí kontrolovať, vrátane dochádzkového systému, keď im dávate viac práce, tak sa logicky búria. Nejakým spôsobom to dávajú najavo. Mestský úrad je špecifický v tom, že - či chceme alebo nie - prechádza zmenami každé štyri roky. Je tu teda iná politická klíma. Každý má nejaké kontakty a vzťahy, napríklad s poslancami a na základe toho sa cíti istejší, či menej istý. Aj toto by som bez emócií posunul do roviny, že tieto informácie určite vzišli z úradu, ale od ľudí, ktorí chceli nejakým spôsobom zmeniť nastavený trend," vraví Jozef Višňovský a zdôrazňuje: "Vždy som tvrdil jedno, žiadny teror, šikanovanie a podobné tu nie je. Jediné, čo chceme, je poriadok. Aby sa veci, ktoré boli stanovené, dodržiavali. Ľudia, ktorí ich plnia, nemajú nijaký problém. Tí, ktorí robiť nechcú, tak všelijako sa snažia nájsť skulinku a dať to vonku. A beriem aj to, že opozícia je všade na to, aby kritizovala. Preto som povedal, že to boli silné slová..."
Anonymy chodia
Oficiálna sťažnosť, či trestné oznámenie na prednostu, či iného úradníka, nedošla žiadna. S anonymami sa však stretáva: "Je to hlúpe, ale je to tak, odkedy som tu, zažil som rôzne anonymné podania na rôznych zamestnancov. Zatiaľ však neviem o tom, ani kontrolór to neavizoval, žeby došla zo strany zamestnancov nejaká sťažnosť na mňa."
Rozbehli kanceláriu prvého kontaktu
Tím vedúcich pracovníkov MsÚ považuje prednosta za vytvorený, do konca roka bude ešte výberové konanie na post šéfa odboru strategického rozvoja. Mesto pripravilo kanceláriu prvého kontaktu, ktorá má za cieľ zjednodušiť prístup občanov na MsÚ a zároveň, aby ľudia, ktorí robia v tzv. back-office, neboli rozptyľovaní verejnosťou. "Nespravili sme to hneď, ale po roku. Monitoroval som situáciu, robili sa dotazníky a všetci písali, keby nás nevyrušovali v úvodzovkách - občania... Snažili sme sa to rozdeliť, aby podania išli do kancelárie prvého kontaktu. A keď ja dostanem spis, mám čas, sústredím sa naň, urobím ako treba," vysvetľuje prednosta, podľa ktorého sú reakcie občanov zatiaľ pozitívne: "Keď evidujem 4 - 5 podnetov voči počtu žiadostí, to sa nedá vyjadriť ani v promile. Na základe toho môžem považovať túto vec ako prínos." Kanceláriu prvého kontaktu však stále považuje za medzistupeň, v blízkej budúcnosti by mali mať ľudia možnosť vybavovať väčšinu záležitostí aj elektronickou formou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš