Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Na krach aerolinky sa zložia občania

TOMÁŠ TIŠTAN, tomas.tistankorzar.skMesto Poprad a Prešovský samosprávny kraj musia vykryť straty zo skrachovanej leteckej linky. Prípad znova

TOMÁŠ TIŠTAN, tomas.tistankorzar.sk

Mesto Poprad a Prešovský samosprávny kraj musia vykryť straty zo skrachovanej leteckej linky. Prípad znova vyvoláva otázky, či mestá a kraje majú takto podnikať. Straty z neúspešných projektov totiž potom neplatia župani, ani primátori či poslanci. Následky krachu znášajú občania, z ktorých daní sa tvoria verejné financie.

POPRAD/PREŠOV. Bola to veľká sláva, keď pätica podielnikov v januári minulého roku verejnosti predstavovala novú leteckú linku Poprad-Sliač-Praha. "Otázkou len bude, kedy nasadíme väčšie lietadlo," povedal vtedy zástupca súkromného akcionára zo Železiarní Podbrezová Vladimír Soták. Popradský primátor Anton Danko (na snímke druhý zľava) mal ďalšie plány: "Po Prahe je naším zámerom začať lietať z Popradu do Viedne."

Skryť Vypnúť reklamu

Milión sem, milión tam

Linka nakoniec nebola úspešná a v januári musela pre nerentabilnosť skončiť. Mesto Poprad spolu s PSK musia teraz niekoľko mesiacov po poslednom lete zhodne zaplatiť po 1,044 milióna korún. K tejto sume treba pripočítať ďalšie dva milióny, ktoré musel každý z dvojice vložiť. "Dobre" obišlo mesto Vysoké Tatry, ktoré kvôli svojmu 3-percentnému podielu doplatí "iba" 174-tisíc. Banskobystrický samosprávny kraj mal ešte väčšie šťastie, z projektu tesne pred jeho rozbehnutím totiž vystúpil.

Mohlo byť horšie

Ak by všetci partneri v októbri minulého roku nepredĺžili život upadajúcej linky do januára, zo strany ČSA im kvôli množstvu zaknihovaných leteniek hrozila platba kompenzácií až do výšky 6,5 milióna korún. Aspoň tomuto sa podarilo vyhnúť.

Skryť Vypnúť reklamu

"Mestá nie sú aerolinky"

Inštitút ekonomických a spoločenských analýz vidí problém jednoznačne. "Úlohou samospráv nie je podnikať. Samospráva ako správca verejných peňazí by nemala podstupovať podnikateľské riziko, pretože v prípade, že sa investícia ukáže neefektívna, nesú náklady daňoví poplatníci," hovorí riaditeľ inštitútu Richard Ďurana. Podľa neho aj letecké podnikanie je určené pre súkromný sektor. Ďurana dodáva, že úloha kraja a miest je v tomto prípade úplne inde. "Tí môžu v rámci legislatívnych možností zjednodušovať záujemcom vstup na trh leteckých služieb a nie prevádzkovať linky," myslí si riaditeľ.

Danko: Budeme opatrnejší

Aktéri samosprávy dnes tvrdia, že po bitke je každý generál. Primátor Danko hovorí, že riziká prezieravo rozložili medzi piatich partnerov. "Z toho dve súkromné spoločnosti zaplatili najviac," povedal primátor. Ten chce v podobných projektoch pokračovať. "Samozrejme, budeme oveľa opatrnejší, ale takéto veci treba podporovať. Kto neskúsi, nezíska," uviedol Danko. Podobne uvažuje PSK. "Motívom iniciatívy bolo podporiť cestovný ruch. Keby verejné peniaze nevstupovali do takých projektov, dnes tu už sto rokov nemáme ani tatranskú električku či zubačku," povedal podpredseda Prešovského kraja Milan Baran.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalší problém za miliardu

Mesto Poprad spolu so samosprávnym krajom v letectve čaká aj ďalší a vážnejší problém. Ako podielnici letiska Poprad budú musieť riešiť príletovú dráhu, ktorá dosluhuje. Oprava dráhy, aby letisko vôbec ostalo funkčné, zhltne približne miliardu korún. Riešenie straty linky je oproti úlohe nájsť miliardu iba malou omrvinkou.

* * *

--FAKTY--

Akcionárske zloženie skrachovanej Hron Air

n Železiarne Podbrezová 34 %

n Scheidegger TIE 27 %

n Mesto Poprad 18 %

n Prešovský kraj 18 %

n Mesto Vysoké Tatry 3%

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 626
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 752
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 549
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 759
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 902
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 565
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 004
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 509
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 192
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop