Korzár logo Korzár Spiš

Štvrtina adeptov zlyhá pri skúškach

Ročne až 24 percent žiakov v autoškolách v Spišskej Novej Vsi a v okolí neobstojí pri skúškach týkajúcich sa získania vodičského preukazu. Vyplýva to

zo štatistiky, ktorú pre Korzár poskytol Okresný dopravný inšpektorát v Spišskej Novej Vsi (ODI).

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Táto situácia pretrváva už niekoľko rokov. Či už z laického alebo odborného pohľadu je to pomerne vysoké číslo. Majitelia autoškôl, ktorých sme oslovili, nezávisle od seba tvrdia, že mnohí žiadatelia pohoria na skúškach aj kvôli tréme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najhoršie čísla

Z jedenástich autoškôl zo spomínanej štatistiky má najhoršie čísla autoškola, ktorú počas prvého polroka 2008 navštevovalo 23 ľudí. Z nich 30 percent neuspelo pri teoretickej časti skúšok, teda testoch. Až 21 percent ľudí pohorelo pri jazde. Ďalšiu menej úspešnú autoškolu navštevovalo v spomínanom období 52 žiakov. Z toho 23 percent zlyhalo pritestoch, 32 percent pri jazde, pri skúškach z konštrukcie vozidla prepadlo 7 percent záujemcov o vodičský preukaz.

SkryťVypnúť reklamu

Psychika skúšaného

„Vo veľkej miere zaváži psychika skúšaného a hustota premávky v čase skúšobnej jazdy. Policajt v úlohe skúšajúceho má 20 minút na to, aby ohodnotil žiaka. Myslím si, že to nie je objektívny čas. Podľa môjho názoru, policajti si myslia, že čím viac ľudí vyhodia zo skúšok, o to sa zníži nehodovosť," uviedol pre Korzár majiteľ jednej z autoškôl v Spišskej Novej Vsi, Oskár Gonda.

Za šesť mesiacov túto školu navštevovalo 81 ľudí, z toho 9 percent neuspelo pri testoch, jedno percento neúspešnosti zase figuruje v kolonke konštrukcia vozidla a tri percentá žiakov zlyhali pri jazde autom.

Seniori v autoškole

Autoškolu, ktorej majiteľ je Eduard Garčár, navštevovalo počas prvého polroku 2008 126 žiakov. Z toho 10 percent zlyhalo pri teoretickej časti. V ostatných dvoch kolónkach figuruje nula. „Pri skúškach zohrávajú úlohu aj tréma a šťastie," povedal nám tento majiteľ autoškoly. Zaujímavý je aj jeho poznatok, že veľmi ľahko absorbujú praktické vedomosti športovo založení ľudia. „Vidieť u nich dynamiku v jazde, okamžitú reakciu," upresnil E. Garčár.

SkryťVypnúť reklamu

Špeciálnymi prípadmi sú seniori. Garčár položartom hovorí, že žiaci od 27 rokov sú už problémoví, do autoškoly prídu, pretože jednoducho musia. V žiadnom prípade však inštruktori nad nimi nelámu palicu, obaja majitelia autoškôl nám prezradili, že už mali aj žiakov nad 50 či 60 rokov.

Denne 25 vyskúšaných

Od začiatku roka do minulého týždňa komisári z Okresného dopravného inšpektorátu Spišská Nová Ves vyskúšali spolu 1 440 žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia. Za jeden skúšobný deň je to priemerne 25 ľudí. Ako pre naše noviny uviedol vedúci oddelenia bezpečnosti cestnej premávky a dopravných evidencii na ODI a zároveň skúšobný komisár Anton Papcun, najviac žiadateľov pri skúške z vedenia motorového vozidla neuspeje kvôli nesprávnej jazde v jazdných pruhoch, či nesledovaní situácie v cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu

Agresívni vodiči

Podľa súdneho znalca v odbore dopravy cestnej Petra Onderuša počet ľudí, ktorí na prvýkrát neuspejú na skúškach, nemá priamy vplyv na nehodovosť. Podľa jeho skúseností, ako jedna z hlavných príčin dopravných kolízií je alkohol, potom bezohľadná a agresívna jazda. „Cesty sú prepchaté, na vozovkách, ktoré nie sú na to dimenzované, sa tvoria kolóny. Bezohľadní ponáhľajúci sa vodiči riskujú a obiehajú iné autá," uviedol Peter Onderuš.

ERIKA KARASOVÁ

erika.karasovakorzar.sk

--- ANKETA ---

Aké mate spomienky na vaše skúšky v autoškole?

n Dušan Nikodém: "Veľmi dobré. Autoškolu som absolvoval počas vysokoškolských štúdií. Auto, na ktorom som sa učil jazdiť, nebolo vo veľmi dobrom technickom stave. Inštruktor po pár hodinách povedal, že stačí, nech idem rovno na skúšky. Jazdu som absolvoval cez košické námestie bez chyby. Prvé auto som si kúpil v roku 1966."

n Zuzana Moskálová: "Vodičský preukaz mám dva roky. Na autoškolu mám príjemné spomienky, nezdala sa mi náročná, až na konštrukciu vozidla. Keď prišli na rad skúšky, mala som poriadnu trému, dnes však už na to spomínam s úsmevom. V pamäti mi asi najviac utkvelo to, že skúšajúci policajt bol mladý."

n Milan Murza: "Vodičák mám už 30 rokov. V autoškole sa mi najnáročnejšie zdali jazdy, ale záležalo aj od toho, aký inštruktor vedľa mňa sedel. Dnes sú testy na skúškach chytáky, na ktorých sa dá stratiť veľa bodov, čo je podľa mňa zbytočné."

n Katarína Ševčíková: "Za pár dní ma čakajú skúšky v autoškole. Mám trému, ale hovorím si, keď som zvládla štátnice, tieto skúšky musím tiež. Ak sa mi to náhodou nepodarí, mám ešte druhý pokus. Skupina pred nami robila skúšky tento týždeň, z deviatich dvaja chlapci neuspeli."

Autor: POPRAD

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 32 041
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 652
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 418
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 391
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 309
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 170
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 389
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 189
  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 597
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 438
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 806
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 765
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 827
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 460
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 867
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 832
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 597
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 438
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 806
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 765
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 827
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 460
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 867
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 832
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu