problém aj s otrasmi. Dom je už značne poškodený, z fasády postupne opadla takmer celá omietka, objavili sa aj trhliny. Vzdialenosť domu od cesty je totiž iba 5 metrov.
PREŠOV. Najhoršia situácia je počas dažďov. Vtedy majú spodnú časť fasády domu celú ošpliechanú od vody. Keďže dom od rušnej cesty delí iba chodník, je zrejme nemožné vybudovať akékoľvek zábrany. Nehovoriac o hluku.
"Nadmerný hluk je tu prakticky stále. Ťažkotonážne kamióny tadiaľ jazdia cez deň i v noci. Neutíchajúci hluk tu máme aj v dňoch pracovného pokoja. Problém máme aj s vetraním. Pre nadmerný hluk totiž pri otvorenom okne nie je možné sledovať televízor či počúvať rádio," rozhorčuje sa zástupca vlastníkov bytovky Belo Sabanoš. "Myslel som si, že na dôchodku budem mať pokoj, ale nemám ho..."
Medzinárodná preprava
Spomínaná frekventovaná časť cesty je súčasťou prieťahu štátnej cesty č. I/18. Jej vlastníkom je štát. Do Prešova vedie v smere od Popradu, má medzinárodný význam. "Jazdia po nej nákladnými automobilmi poľskí, maďarskí i ukrajinskí prepravcovia. Plne naložené kamióny drevnou guľatinou smerujú po oboch smeroch. Bytovka sa otriasa v základoch, z fasády opadáva omietka a ohrozuje chodcov," dodáva B. Sabanoš.
O pomoc požiadali mesto
"Keď platíme dane, mesto by sa mohlo postaviť za nás a vystupovať v pozícii partnera pri rokovaní so štátnymi inštitúciami," myslia si nespokojní ostatní zástupcovia obyvateľov bytov Emília Benková, Ľubomír Seman a Ivan Turek. Preto sa s petíciou obrátili na primátora mesta a mestské zastupiteľstvo.
V decembri minulého roka dostali z odboru hlavného architekta mesta Prešov takúto odpoveď: "Táto pozemná komunikácia je z hľadiska dopravného významu jedným z najdôležitejších prvkov základného komunikačného systému mesta. Dopravná záťaž na nej je priamo úmerná tomuto významu a v súčasnosti neexistujú reálne možnosti na redukovanie intenzity cestnej premávky. Riešením, ktoré určitým spôsobom zmierni nepriaznivé vplyvy, je výstavba novej tranzitnej, resp. obchvatovej komunikácie s názvom R4 - severný obchvat mesta."
Jej výstavbu zabezpečuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a chce na ňu získať peniaze aj z eurofondov. Predpokladaný termín začatia stavby je rok 2010, jej ukončenia 2013. "Ak máme dovtedy čakať, možno sa už ani nedočkáme," znechutene dodávajú obyvatelia.
Pomôcť nemôžu ani cestári
Majetkovým správcom spomínanej cesty je Slovenská správa ciest (SSC). Jej zástupcovia odpovedali v podobnom duchu ako mesto. "V súčasnosti sa v Prešove pripravuje severný obchvat Prešova, ktorý pripravuje NDS a SSC realizuje výstavbu Nábrežnej komunikácie. Tieto stavby prevezmú časť dopravy v súčasnosti prechádzajúcej cez Levočskú ulicu. Kvôli týmto akciám sa zatiaľ nebudeme zaoberať realizovaním protihlukových opatrení," uviedla vedúca odboru organizačno-správneho Iveta Fedorová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš