tvrdí, že drahé prístroje sa vo vlakoch ocitli náhodou a plán na ich používanie v blízkej budúcnosti nemá.
POPRAD. Pritom v tatranských električkách premávajúcich obďaleč vďaka tým istým prístrojom ľudia nemusia pred každou jazdou stáť v dlhých radoch pred pokladňou. Cestujúci si v električke miesto toho označia dopredu zakúpené blokové lístky bez dátumu.
Zbytočný suvenír?
Vo vlakoch na tratiach PopradTatranská Lomnica, Kežmarok-Plaveč blokové lístky použiť nemožno, hoci sú vybavené rovnakými ozačovačmi. "Vtipné je, že tieto označovače sú i tak zapnuté a fungujú. Môžem si tak označiť obyčajný lístok akurát na to, aby mi žena verila, že som dnes cestoval do práce a nie na rybačku," povedal nám Milan Bendík z Kežmarku. Podľa neho zapnuté označovače mätú a zdržiavajú časť ľudí, ktorí si lístky označujú, lebo nevedia, že je to nepovinné. "Azda je to pre turistov aspoň suvenír, že tu boli. Tak, ako symbolické pečiatky na tatranských chatách," dodal Bendík.
"Nechceme stáť v radoch!"
"Malo by to fungovať i vo vlakoch, keď už tam tie označovače sú. V električke to šetrí čas, netreba v strese stáť zakaždým v rade na lístky," myslí si dôchodkyňa Božena Brandová.
Že situácia na staniciach býva zavše kritická, potvrdzuje počítačový programátor Stanislav Dubík z Tatranskej Lomnice. "Teraz, počas sezóny, je otvorená iba jedna pokladňa a tvoria sa dlhé rady. Pri ceste do roboty potom každé ráno tŕpnem, či stihnem vlak, hoci na stanicu prídem aj 10 minút pred odchodom," sťažuje sa Dubík.
Prístroje za tisíce
Paradoxný stav fungujúcich, ale reálne nepoužiteľných označovačov vo vlakoch, vysvetľuje Miloš Čikovský zo Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). "Tieto vozne boli pôvodne určené a aj premávali na iných tratiach, kde označovače boli potrebné. Po presune pod Tatry vo vlakoch jednoducho ostali," uviedol Čikovský. Obstarávacia cena jedného naprázdno idúceho označovača sa pritom pohybuje okolo 15-tisíc korún.
"Blokáče" zatiaľ nie, čipy čoskoro
Čikovský nepovedal, či železnica plánuje na trasách Poprad-Tatranská Lomnica-Plaveč umožniť cestujúcim používať blokové lístky. "Je to vec obchodného úseku, akú prijme stratégiu," vysvetlil Čikovský. Dodal, že železnica na tento účel pripravuje zavedenie bezkontaktných čipových kariet. Tie by mali byť ďalším spôsobom, ako sa vyhnúť stresu pred pokladňou. V diaľkovej doprave už teraz možno kupovať lístky cez internet.
Plusy a mínusy
Podľa Čikovského výrobné ceny blokových a bežných lístkov z pokladne sú porovnateľné. "Nevýhodou nákupu blokových cestovných lístkov je to, že sa musia tlačiť do zásoby, čo je v porovnaní s lístkami z pokladne menej výhodné," upresnil Čikovský.
Pracovníčka pokladne na železničnej stanici nám povedala, že z hľadiska rýchlosti vybavovania sú blokové lístky naozaj prínosom. "Na druhej strane sa však ľahšie zneužívajú, keď si ich cestujúci označia v nižšej hodnote," povedala pokladníčka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš