TOMÁŠ TIŠŤAN, tomas.tistankorzar.skĽuďom v Tatrách sa nepáči, že na železnici za každým silnejším vetrom kvôli popadaným stromom musia prerušiť
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
TOMÁŠ TIŠŤAN, tomas.tistankorzar.sk
Ľuďom v Tatrách sa nepáči, že na železnici za každým silnejším vetrom kvôli popadaným stromom musia prerušiť premávku. Podľa tatranskej radnice by zavedenie opatrení z minulosti výrazne obmedzilo traťové výluky. Železničiari hovoria, že kým sa nezmení zákon, súčasný stav ovplyvniť nevedia.
VYSOKÉ TATRY. Vďaka zmenám klímy sú víchrice v Tatrách čoraz častejšie. Vetrom polámané stromy zvalia trolejové vedenie tatranských električiek niekedy aj každý mesiac. Podľa rozsahu škôd potom oprava trate presahuje neraz i 24 hodín.
Železnice na vlastné náklady pri každej oprave pre cestujúcich zabezpečujú náhradné autobusy. Mesto Vysoké Tatry tvrdí, že napriek tomu plynulosť a komfort dopravy majú trhliny. "Najdôležitejšia je však bezpečnosť. Spadnutý strom môže spôsobiť vážne škody na zdraví," hovorí náčelník tatranskej mestskej polície Miroslav Kolodzej.
"Niekedy sme to vedeli"
Odborníci z oddelenia dopravy mesta Vysoké Tatry tvrdia, že k prerušeniam dopravy kvôli vetru by tak často dochádzať nemuselo. "V okolí tratí stačí zrezať všetky porasty do takej výšky, aby sa pri spadnutí nedotkli trolejového vedenia a koľajníc," vysvetľuje Marián Reichwalder z oddelenia. Podľa neho zvyšné stromy okolo trate po storočnej víchrici z októbra 2004 sa dnes doslova pýtajú, aby ich vietor zvalil. "Zhruba pred osemnástimi rokmi sa takáto údržba okolia trate vykonávala a k častým výlukám ako dnes nedochádzalo," hovorí Reichwalder, ktorý v tom čase pracoval práve na železnici.
Podľa Železníc SR (ŽSR) okolo trate v Tatrách nie je možné zriadiť koridor bez stromov. "Stromy nie sú majetkom ŽSR a z toho dôvodu situáciu momentálne nevieme ovplyvniť," povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. ŽSR z tohto dôvodu požiadali ministerstvo dopravy o novelizáciu zákona o dráhach, ktorý teraz túto problematiku vôbec nerieši. ŽSR nateraz aspoň upozorňujú užívateľov okolitých pozemkov, aby do vzdialenosti 15 m od trate plánovali výsadbu stromov nižšieho vzrastu.
Chcú podať pomocnú ruku
Riaditeľ Správy TANAP-u Pavol Majko odmieta plošný výrub všetkých porastov okolo trate: "Vzhľadom na prítomnosť národného parku by to nebolo najlepšie riešenie." Majko však navrhuje konkrétne opatrenie. "Naši odborníci by po celej dĺžke trate označili podľa sklonu a zdravotného stavu najrizikovejšie stromy na výrub. Iniciatíva na zriadenie príslušnej komisie však musí vzísť od mesta," povedal Majko. Správa TANAP-u je kapacitne schopná zvládnuť označenie stromov okolo celej dĺžky tatranských tratí.
Podľa primátora Vysokých Tatier Jána Mokoša by jeho mesto k práci v Majkom navrhnutej komisii vedelo prispieť a myšlienku správy národného parku víta. Podľa Mokoša problémom by ostalo samotné zrezanie stromov. "Ministerstvu dopravy sme predostreli požiadavku, aby ročne prispelo tromi až piatimi miliónmi na vyčistenie okolia tratí," povedal Mokoš.
Hovorí, že nežiada veľký balík, práce by postupne od najkritickejších úsekov mohli byť rozložené na viac rokov. Ministerstvo dopravy sa k požiadavke primátora o financovanie výrubov vyjadrí v najbližších dňoch.
Autor: rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš