Korzár logo Korzár Spiš

Tatranskú dopravu sužujú padajúce stromy

TOMÁŠ TIŠŤAN, tomas.tistankorzar.skĽuďom v Tatrách sa nepáči, že na železnici za každým silnejším vetrom kvôli popadaným stromom musia prerušiť

TOMÁŠ TIŠŤAN, tomas.tistankorzar.sk

Ľuďom v Tatrách sa nepáči, že na železnici za každým silnejším vetrom kvôli popadaným stromom musia prerušiť premávku. Podľa tatranskej radnice by zavedenie opatrení z minulosti výrazne obmedzilo traťové výluky. Železničiari hovoria, že kým sa nezmení zákon, súčasný stav ovplyvniť nevedia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

VYSOKÉ TATRY. Vďaka zmenám klímy sú víchrice v Tatrách čoraz častejšie. Vetrom polámané stromy zvalia trolejové vedenie tatranských električiek niekedy aj každý mesiac. Podľa rozsahu škôd potom oprava trate presahuje neraz i 24 hodín.

SkryťVypnúť reklamu

Ide najmä o bezpečnosť

Železnice na vlastné náklady pri každej oprave pre cestujúcich zabezpečujú náhradné autobusy. Mesto Vysoké Tatry tvrdí, že napriek tomu plynulosť a komfort dopravy majú trhliny. "Najdôležitejšia je však bezpečnosť. Spadnutý strom môže spôsobiť vážne škody na zdraví," hovorí náčelník tatranskej mestskej polície Miroslav Kolodzej.

"Niekedy sme to vedeli"

Odborníci z oddelenia dopravy mesta Vysoké Tatry tvrdia, že k prerušeniam dopravy kvôli vetru by tak často dochádzať nemuselo. "V okolí tratí stačí zrezať všetky porasty do takej výšky, aby sa pri spadnutí nedotkli trolejového vedenia a koľajníc," vysvetľuje Marián Reichwalder z oddelenia. Podľa neho zvyšné stromy okolo trate po storočnej víchrici z októbra 2004 sa dnes doslova pýtajú, aby ich vietor zvalil. "Zhruba pred osemnástimi rokmi sa takáto údržba okolia trate vykonávala a k častým výlukám ako dnes nedochádzalo," hovorí Reichwalder, ktorý v tom čase pracoval práve na železnici.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadajú zmenu zákona

Podľa Železníc SR (ŽSR) okolo trate v Tatrách nie je možné zriadiť koridor bez stromov. "Stromy nie sú majetkom ŽSR a z toho dôvodu situáciu momentálne nevieme ovplyvniť," povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. ŽSR z tohto dôvodu požiadali ministerstvo dopravy o novelizáciu zákona o dráhach, ktorý teraz túto problematiku vôbec nerieši. ŽSR nateraz aspoň upozorňujú užívateľov okolitých pozemkov, aby do vzdialenosti 15 m od trate plánovali výsadbu stromov nižšieho vzrastu.

Chcú podať pomocnú ruku

Riaditeľ Správy TANAP-u Pavol Majko odmieta plošný výrub všetkých porastov okolo trate: "Vzhľadom na prítomnosť národného parku by to nebolo najlepšie riešenie." Majko však navrhuje konkrétne opatrenie. "Naši odborníci by po celej dĺžke trate označili podľa sklonu a zdravotného stavu najrizikovejšie stromy na výrub. Iniciatíva na zriadenie príslušnej komisie však musí vzísť od mesta," povedal Majko. Správa TANAP-u je kapacitne schopná zvládnuť označenie stromov okolo celej dĺžky tatranských tratí.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze chcú od ministerstva

Podľa primátora Vysokých Tatier Jána Mokoša by jeho mesto k práci v Majkom navrhnutej komisii vedelo prispieť a myšlienku správy národného parku víta. Podľa Mokoša problémom by ostalo samotné zrezanie stromov. "Ministerstvu dopravy sme predostreli požiadavku, aby ročne prispelo tromi až piatimi miliónmi na vyčistenie okolia tratí," povedal Mokoš.

Hovorí, že nežiada veľký balík, práce by postupne od najkritickejších úsekov mohli byť rozložené na viac rokov. Ministerstvo dopravy sa k požiadavke primátora o financovanie výrubov vyjadrí v najbližších dňoch.

Autor: rin

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 298
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 561
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 334
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 424
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 527
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 237
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 568
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu