Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Tatranskú dopravu sužujú padajúce stromy

TOMÁŠ TIŠŤAN, tomas.tistankorzar.skĽuďom v Tatrách sa nepáči, že na železnici za každým silnejším vetrom kvôli popadaným stromom musia prerušiť

TOMÁŠ TIŠŤAN, tomas.tistankorzar.sk

Ľuďom v Tatrách sa nepáči, že na železnici za každým silnejším vetrom kvôli popadaným stromom musia prerušiť premávku. Podľa tatranskej radnice by zavedenie opatrení z minulosti výrazne obmedzilo traťové výluky. Železničiari hovoria, že kým sa nezmení zákon, súčasný stav ovplyvniť nevedia.

VYSOKÉ TATRY. Vďaka zmenám klímy sú víchrice v Tatrách čoraz častejšie. Vetrom polámané stromy zvalia trolejové vedenie tatranských električiek niekedy aj každý mesiac. Podľa rozsahu škôd potom oprava trate presahuje neraz i 24 hodín.

Skryť Vypnúť reklamu

Ide najmä o bezpečnosť

Železnice na vlastné náklady pri každej oprave pre cestujúcich zabezpečujú náhradné autobusy. Mesto Vysoké Tatry tvrdí, že napriek tomu plynulosť a komfort dopravy majú trhliny. "Najdôležitejšia je však bezpečnosť. Spadnutý strom môže spôsobiť vážne škody na zdraví," hovorí náčelník tatranskej mestskej polície Miroslav Kolodzej.

"Niekedy sme to vedeli"

Odborníci z oddelenia dopravy mesta Vysoké Tatry tvrdia, že k prerušeniam dopravy kvôli vetru by tak často dochádzať nemuselo. "V okolí tratí stačí zrezať všetky porasty do takej výšky, aby sa pri spadnutí nedotkli trolejového vedenia a koľajníc," vysvetľuje Marián Reichwalder z oddelenia. Podľa neho zvyšné stromy okolo trate po storočnej víchrici z októbra 2004 sa dnes doslova pýtajú, aby ich vietor zvalil. "Zhruba pred osemnástimi rokmi sa takáto údržba okolia trate vykonávala a k častým výlukám ako dnes nedochádzalo," hovorí Reichwalder, ktorý v tom čase pracoval práve na železnici.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiadajú zmenu zákona

Podľa Železníc SR (ŽSR) okolo trate v Tatrách nie je možné zriadiť koridor bez stromov. "Stromy nie sú majetkom ŽSR a z toho dôvodu situáciu momentálne nevieme ovplyvniť," povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. ŽSR z tohto dôvodu požiadali ministerstvo dopravy o novelizáciu zákona o dráhach, ktorý teraz túto problematiku vôbec nerieši. ŽSR nateraz aspoň upozorňujú užívateľov okolitých pozemkov, aby do vzdialenosti 15 m od trate plánovali výsadbu stromov nižšieho vzrastu.

Chcú podať pomocnú ruku

Riaditeľ Správy TANAP-u Pavol Majko odmieta plošný výrub všetkých porastov okolo trate: "Vzhľadom na prítomnosť národného parku by to nebolo najlepšie riešenie." Majko však navrhuje konkrétne opatrenie. "Naši odborníci by po celej dĺžke trate označili podľa sklonu a zdravotného stavu najrizikovejšie stromy na výrub. Iniciatíva na zriadenie príslušnej komisie však musí vzísť od mesta," povedal Majko. Správa TANAP-u je kapacitne schopná zvládnuť označenie stromov okolo celej dĺžky tatranských tratí.

Skryť Vypnúť reklamu

Peniaze chcú od ministerstva

Podľa primátora Vysokých Tatier Jána Mokoša by jeho mesto k práci v Majkom navrhnutej komisii vedelo prispieť a myšlienku správy národného parku víta. Podľa Mokoša problémom by ostalo samotné zrezanie stromov. "Ministerstvu dopravy sme predostreli požiadavku, aby ročne prispelo tromi až piatimi miliónmi na vyčistenie okolia tratí," povedal Mokoš.

Hovorí, že nežiada veľký balík, práce by postupne od najkritickejších úsekov mohli byť rozložené na viac rokov. Ministerstvo dopravy sa k požiadavke primátora o financovanie výrubov vyjadrí v najbližších dňoch.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 921
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 6 406
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 803
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 676
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 5 291
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 485
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 237
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 199
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 264
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 224
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop