dopravy. Krízovú situáciu nateraz musia riešiť mestskí policajti ručným riadením najkritickejšej križovatky. Jej osadenie semaformi, ktoré by problém zmiernilo, nebude možné uskutočniť skôr ako o rok.
SVIT. S problémom sa každý deň stretáva aj Ján, vodič prímestskej linky Svit - Štrbské Pleso.
"Ani predtým to už nebolo bez ťažkostí, no od otvorenia diaľnice premávka neúmerne zhustla. V prvých dňoch bol problém s autobusom vôbec odbočiť na hlavnú cestu," hovorí vodič.
Niekoľko dní po otvorení diaľnice začali v čase od 13.30 do 15.00 na križovatke práve z dôvodu zvýšenia jej priepustnosti pre autá a chodcov riadiť dopravu mestskí policajti.
Museli nasadiť policajtov
"Neviem, koho to bol nápad, ale dosť to pomohlo," hovorí o policajnom regulovaní hlavnej križovatky v meste vodič Ján.
"Keďže na svetelnú križovatku, ktorá by problém vyriešila, si ešte budeme musieť počkať, nasadenie chlapcov v čase špičky sa nám zdalo ako vhodné riešenie," vysvetľuje náčelník mestskej polície vo Svite Jozef Dluhý. Podľa náčelníkových poznatkov trpeli aj cestujúci v autobusoch. "Tie namieste naberali aj desaťminútové meškania," doplnil náčelník.
Princíp lievika
Aj keď sa vďaka novému úseku diaľnice počet áut na hlavnom cestnom ťahu Žilina - Košice nemusel nevyhnutne zvýšiť, počet zápch vo Svite sa dramaticky zvýšil.
Pre laika na prvý pohľad paradoxnú situáciu vysvetľuje náčelník Dluhý: "V doprave ide o takzvaný princíp lievika. Autá teraz na diaľnici môžu ísť rýchlo, voľne, s odstupmi. Avšak ak prídu na jej koniec, všetky sa skoncentrujú na jednom mieste a výsledok je taký, aký dnes vidíme." Problém mesta Svit teda spočíva v tom, že koniec diaľnice sa priblížil k jeho hranici.
Do Batizoviec cez nový podjazd
Do otvorenia nasledujúceho úseku diaľnice z Mengusoviec do Popradu by Svitu pomohli už spomínané semafory na hlavnej ceste. S ich inštaláciou však Slovenská správa ciest nezačne skôr ako o rok.
"Cestári chcú osadiť semafory až po rekonštrukcii a dostavbe dvoch križovatiek. Za terajšej situácie bez odbočovacích pruhov by to nemalo zmysel. Semafory by extrémne spomalili dopravu," ozrejmil dôvody náčelník Dluhý.
Novú podobu bude mať dnešná problémová križovatka spájajúca Ulicu SNP s hlavnou cestou. O ulicu ďalej na Hviezdoslavovej vyrastie zase úplne nová križovatka. Tá spojí mesto s obcou Batizovce cez nový železničný podjazd.
FAKTY
KRIŽOVATKA SMRTI
Okrem zlepšenia plynulosti dopravy nasadenie policajtov na križovatku na Ulici SNP v čase špičky zvýšilo jej bezpečnosť. Policajní experti hovoria o mieste ako o jednom z najnebezpečnejších v okrese.
"Na križovatke pri dopravných nehodách zahynuli tohto roku traja ľudia," povedal riaditeľ okresného dopravného inšpektorátu v Poprade Rastislav Polakovič. Dodal však, že vďaka spolupráci s mestom sa bezpečnosť križovatky v krátkom čase zvýšila. "Na úseku už platí štyridsiatka, je tam takzvaná optická brzda vo forme vodorovného dopravného značenia. Mesto tam inštalovalo osvetlenie a radar."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš