Popradskí poslanci zrušili tri základné školy v meste. Najväčší rozruch nateraz vyvoláva zrušenie ZŠ na Ulici mládeže, ktorá integrovanou metódou
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
vzdeláva telesne postihnutých žiakov. Učitelia a zástupcovia rodičov tvrdia, že zrušenie školy je ekonomický nezmysel. Magistrát naopak hovorí o potrebnom opatrení, ktoré kvalitu vzdelávania postihnutých detí minimálne nezníži.
POPRAD. Zrušením ZŠ na Ulici mládeže by Poprad o jedinú školu s integrovaným vyučovaním v meste neprišiel. Telesne postihnutí žiaci majú podľa schválenej koncepcie od nového školského roka prejsť do ZŠ Tajovského.
Spoluautor novej koncepcie školstva a poslanec Milan Lučivjanský sľubuje, že kvalita integrovanej výučby sa týmto opatrením minimálne nezníži. „Na úpravu priestorov a vybudovanie potrebných zariadení pre integrovaných žiakov v ZŠ Tajovského máme k dispozícií 12 miliónov korún," povedal.
Podľa riaditeľky ZŠ na Ulici mládeže Marty Stankovenovej je ale takéto riešenie nelogické a pre mesto ekonomicky nevýhodné. Dôvodom má byť za 12 rokov množstvo investovaných peňazí do špecializovaných zariadení.
„Prečo majú tieto peniaze a už vybudované veci vyjsť navnivoč. Sľubovaných 12 miliónov korún na vybudovanie nových by mesto mohlo použiť na iné účely," vysvetľuje Stankovenová. Doplnila, že vyše 5 miliónov korún pochádza od občianskeho združenia a sponzorov, ktorým teraz takto ťažko vysvetlí zrušenie školy.
Niečo sa presunie, časť ostane
Poslanec Lučivjanský obhajuje novú koncepciu finančnými úsporami. „Aj keď na vybudovanie nových zariadení v ZŠ Tajovského použijeme 12 miliónov, tie sa vrátia na ušetrených prevádzkových nákladoch." Lučivjanský počíta s tým, že niektoré zariadenia pre výučbu a rehabilitáciu hendikepovaných sa presunú z terajšej do novej školy.
Podľa Stankovenovej sa ale veľká časť nebude môcť preniesť: „Či už ide napríklad o vybudované bezbariérové vstupy alebo špeciálne toalety pre deti postihnuté nanizmom."
Prepustených by malo byť minimum
Jozefína Pekarčíková z Občianskeho združenia pre postihnuté deti dodala, že žiaci s postihnutím si ťažšie a dlhšie zvykajú na nové prostredie a učiteľov.
Vedúca odboru školstva mesta Poprad Edita Pilarová na to reagovala, že rehabilitační pracovníci ale aj časť učiteľov sa do novej školy presťahuje spolu so žiakmi. To by sa malo týkať aj pedagógov ďalších zrušených ZŠ Letnej a Francisciho II so štandardnou výučbou. „Prepustenie niektorých učiteľov nemôžem vylúčiť, ale väčšina by mala ostať," dodala Pilarová.
Podľa jej výpočtov síce racionalizáciou ZŠ v Poprade príde o prácu 28 pedagógov: „V súčasnosti však na školách pracuje 26 dôchodcov a tých budeme uvoľňovať prednostne."
Riaditeľka Stankovenová dodáva, že rozhodnutie mesta nemusí byť konečné a pre záchranu školy učitelia s rodičmi žiakov rozbiehajú aktivity. „Za zachovanie školy chceme zorganizovať petíciu a na základe racionálnych argumentov ešte raz osloviť poslancov, krajský školský úrad a ministerstvo školstva," povedala Stankovenová.
TOMÁŠ TIŠŤAN
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš