ERIKA KARASOVÁ, erika.karasovakorzar.sk
Ťažkosti Margecancov s cestou do centra obce
Obyvatelia štvrte Olše v Margecanoch majú problém dostať sa do centra obce. Roky využívali priechod cez koľajisko, správca však tento spôsob pokladá za životu nebezpečný, preto to zakázal a "odvážlivcom" Železničná polícia vyrubuje pokuty. Margecanci sú teda odkázaní na obchádzku (ide asi o desať minút cesty), táto trasa však podľa ich slov nie je hlavne večer bezpečná.
MARGECANY. Predsa len, existuje riešenie, takzvané preukazy, ktoré ako výnimky na priechod cez koľajisko vydajú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Žiadateľ by musel absolvovať školenie, lekársku prehliadku a na dva roky zaplatiť sumu 800 korún. Margecanci sú ochotní podstúpiť aj tieto peripetie. Prednosta margecianskej stanice je však proti.
Cez koľajiská deti aj dôchodcovia
V spomínanej štvrti Olše sa nachádza asi sedemdesiat domov. Ide o výlučne obytnú štvrť. Všetky inštitúcie ako napríklad škola, pošta, obecný úrad sa nachádzajú v Margecanoch v centre, čiže za koľajiskom. "Priechod cez dopravne exponované koľaje Železničnej stanice (ŽS) Margecany (pohyb vlakov, práca staničného posunu) je veľmi nebezpečný. Ako nedovolenú skratku ho zneužívajú najmä dôchodcovia na nákupy v obci a návštevy u lekára, ako aj matky so školopovinnými deťmi, nakoľko základná škola je situovaná v tesnej blízkosti od staničnej budovy. Čiže ide o vekové skupiny, u ktorých je najväčšie nebezpečenstvo ohrozenia života," opisuje situáciu Martina Pavlíková zo ŽSR.
Chcú takzvané povolenky
Margecanci už spísali v minulosti aj petíciu kvôli takzvaným povolenkám. "Ľudia, ktorí sa podpísali, sú ochotní akceptovať podmienky zo strany ŽSR. Obchádzka je v niektorých prípadoch neprijateľná," vyjadrila sa pre Korzár obyvateľka tejto štvrte Anna Augustiňáková. Cesta vedie popod most cez relatívne málo frekventovanú časť obce. A. Augustiňáková nám opísala situáciu, ako sa jej vnučka s kamarátkou neskoro popoludní vracali zo školy domov a práve na spomínanom úseku sa snažil so školáčkami nadviazať kontakt asociál s fľašou alkoholu v ruke. Alebo, pri ďalšom školákovi zastalo auto, posádka sa pýtala na cestu a potom chlapca okradli o peňaženku a mobilný telefón.
Starosta je za podchod
Ako pre Korzár uviedol starosta obce Igor Petrik, z bezpečnostných dôvodov túto trasu osvetlili. Ako sa nám podarilo zistiť, dokonca tu hliadkovali aj ľudia, ktorí v obci pracovali v rámci aktivačných prác. Podľa starostu však najideálnejším riešením je stavba podchodu. "S výstavbou podchodu, respektíve nadzemnej lávky sa v blízkej budúcnosti v ŽS Margecany neuvažuje. Podľa zákona o dráhach iniciatíva musí vyjsť od mestskej samosprávy, rovnako mesto musí znášať finančné náklady," reagovala na tento variant riešenia M. Pavlíková.
Zbieral kusy tela
Margecanci sú teda ochotní za priechod platiť, absolvovať lekársku prehliadku aj školenie. Prednosta Železničnej stanice v Margecanoch Pavol Záhornadský je však aj proti takémuto riešeniu. "Ako železničiar pracujem 41 rokov, a to stále na hlavnom železničnom ťahu. Viem teda čo sú to smrteľné úrazy, neraz sme doslova zbierali kusy tela, keď ani nebolo možné určiť totožnosť nebohého. Mám obavy, že keď sa vydajú povolenky aj tak nastane na koľajisku živelnosť. Najprv by cez priechod prechádzala mamička s dieťaťom a o pol roka by svoje dieťa už pustila do školy samé. Akceptujem názory ľudí, ale ide mi v prvom rade o bezpečnosť. Možno je to prehnané tvrdenie, ale podľa mňa povolenkami by sme vystavili ľudí legitímnemu zabíjaniu," argumentoval P. Záhornadský.
Autor: kar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš