PETER RINDOŠ, peter.rindoskorzar.sk
PROBLÉMOM JE AJ NEDOSTATOK ŠOFÉROV
Len prednedávnom sa na cestárov v podtatranskom regióne zniesla spŕška kritiky za neupravené vozovky najmä na úseku medzi Ždiarom a Tatranskou Javorinou. Podobné krušné chvíle môžu motoristi zažiť aj počas nastávajúcej zimy. Problémom je hlavne nedostatok skúsených šoférov na pracoviskách Správy a údržby ciest (SÚC) v Poprade a Starej Ľubovni. Avšak zaťažkávacou skúškou prejde aj organizácia údržby priamo v teréne, kde sa pohybujú posypové autá. Dôvodom je schválená zmena celého systému zimnej údržby.
PODTATRANSKÝ REGIÓN. Cestári v celom Prešovskom kraji, teda aj v oblastiach Popradu a Starej Ľubovne, kde sú najvyššie náklady na zimnú údržbu a teda aj najvyššie výdavky, si budú v zime privykať na nové pravidlá. Prešovský samosprávny kraj (PSK) ako správca ciest v regióne dal v tejto veci vypracovať Žilinskej univerzite optimalizačný plán zimnej údržby.
Zo šetrenia vznikajú obavy
Podľa niektorých ľudí z praxe bude nový systém v teréne ťažko zvládnuteľný. Oproti minulým rokom totiž niektoré vozidlá nebudú vykonávať posypy z miesta výjazdu. Najprv budú musieť prejsť na určené miesto a posypový materiál "pustia" na vozovku až cestou späť. Medzitým však môže husté sneženie narobiť poriadnu kalamitu, pričom pohotovostné auto bude v tom čase vzdialené aj desiatky kilometrov. Obavy z nového systému majú najmä v niektorých "schovaných" dedinkách. Ľudia po skúsenostiach z minulých zím si myslia, že cesty vedúce k nim by mohli byť ešte menej upravené. Vraj ani v minulosti k nim cestári veľakrát neprichádzali.
Systém má zefektívniť prácu
Podľa hovorkyne PSK Veroniky Fitzekovej je spomínaný príklad len jedným z prevádzkových stavov zimných podmienok. "Ostatné modifikácie sú plne v kompetencii dispečerov, ktorí majú možnosť reagovať na zmenené poveternostné podmienky a aktuálnu situáciu," poznamenala hovorkyňa. Ako ďalej uviedla, nový systém má znížiť náklady na výkon zimnej služby a eliminovať netechnologické jazdy. Zároveň má zvýšiť efektívnu a prevádzkovú efektívnosť jednotlivých oblastí. Skrátka, má sa začať poriadne šetriť.
Nepostačilo by ani ďalších 20 stredísk
Optimalizácia systému poznačila aj jednotlivé pracoviská. V strediskovej cestárskej oblasti v Starej Ľubovni bolo zrušené pracovisko v Haligovciach. Nahlas sa hovorí o tom, že už o rok sa zruší stanovisko v Malom Lipníku. Podľa PSK nemali Haligovce ekonomické opodstatnenie. "Skladba cestnej siete v Prešovskom kraji má nepriaznivú, stromčekovitú štruktúru. Aj keby sme vybudovali ďalších 20 stredísk, nemuselo by to stačiť," vysvetlila V. Fitzeková. Okrem St. Ľubovne a M. Lipníka tak v tejto oblasti obsluhuje 275 kilometrov už iba zamagurská Spišská Stará Ves. Naopak, ako nás informoval Martin Slavkovský, ktorý je po odvolanom riaditeľovi Mariánovi Ziburovi poverený vedením SÚC v Poprade, tu nezrušili žiadne stredisko.
Hľadajú skúsených šoférov
Cestári pod Tatrami sú nateraz v pohotovosti. Ich stála zimná služba začína prvého novembra. "Treba nám prijať viac vodičov. V takej náročnej oblasti si to žiada skúsených ľudí a tých je u nás nedostatok," priznal M. Slavkovský. V podobnom duchu sa vyjadrovali i v Starej Ľubovni. "Je to veľký problém získať šoférov so skúsenosťami," potvrdil Mikuláš Strenk zo SÚC v St. Ľubovni. Už tradične najväčšie starosti najmä s kamiónovou dopravou očakávajú popradskí cestári, kde spadá aj Levočský okres na Vernárskom kopci. V staroľubovnianskom regióne by to mal byť kopec v Stráňanoch, kde je chemický posyp zakázaný a aj tam často uviaznu kamióny.
Autor: zur
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš