Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Zimnú údržbu musia cestári zvládať po novom

PETER RINDOŠ, peter.rindoskorzar.skPROBLÉMOM JE AJ NEDOSTATOK ŠOFÉROVLen prednedávnom sa na cestárov v podtatranskom regióne zniesla spŕška

PETER RINDOŠ, peter.rindoskorzar.sk

PROBLÉMOM JE AJ NEDOSTATOK ŠOFÉROV

Len prednedávnom sa na cestárov v podtatranskom regióne zniesla spŕška kritiky za neupravené vozovky najmä na úseku medzi Ždiarom a Tatranskou Javorinou. Podobné krušné chvíle môžu motoristi zažiť aj počas nastávajúcej zimy. Problémom je hlavne nedostatok skúsených šoférov na pracoviskách Správy a údržby ciest (SÚC) v Poprade a Starej Ľubovni. Avšak zaťažkávacou skúškou prejde aj organizácia údržby priamo v teréne, kde sa pohybujú posypové autá. Dôvodom je schválená zmena celého systému zimnej údržby.

Skryť Vypnúť reklamu

PODTATRANSKÝ REGIÓN. Cestári v celom Prešovskom kraji, teda aj v oblastiach Popradu a Starej Ľubovne, kde sú najvyššie náklady na zimnú údržbu a teda aj najvyššie výdavky, si budú v zime privykať na nové pravidlá. Prešovský samosprávny kraj (PSK) ako správca ciest v regióne dal v tejto veci vypracovať Žilinskej univerzite optimalizačný plán zimnej údržby.

Zo šetrenia vznikajú obavy

Podľa niektorých ľudí z praxe bude nový systém v teréne ťažko zvládnuteľný. Oproti minulým rokom totiž niektoré vozidlá nebudú vykonávať posypy z miesta výjazdu. Najprv budú musieť prejsť na určené miesto a posypový materiál "pustia" na vozovku až cestou späť. Medzitým však môže husté sneženie narobiť poriadnu kalamitu, pričom pohotovostné auto bude v tom čase vzdialené aj desiatky kilometrov. Obavy z nového systému majú najmä v niektorých "schovaných" dedinkách. Ľudia po skúsenostiach z minulých zím si myslia, že cesty vedúce k nim by mohli byť ešte menej upravené. Vraj ani v minulosti k nim cestári veľakrát neprichádzali.

Skryť Vypnúť reklamu

Systém má zefektívniť prácu

Podľa hovorkyne PSK Veroniky Fitzekovej je spomínaný príklad len jedným z prevádzkových stavov zimných podmienok. "Ostatné modifikácie sú plne v kompetencii dispečerov, ktorí majú možnosť reagovať na zmenené poveternostné podmienky a aktuálnu situáciu," poznamenala hovorkyňa. Ako ďalej uviedla, nový systém má znížiť náklady na výkon zimnej služby a eliminovať netechnologické jazdy. Zároveň má zvýšiť efektívnu a prevádzkovú efektívnosť jednotlivých oblastí. Skrátka, má sa začať poriadne šetriť.

Nepostačilo by ani ďalších 20 stredísk

Optimalizácia systému poznačila aj jednotlivé pracoviská. V strediskovej cestárskej oblasti v Starej Ľubovni bolo zrušené pracovisko v Haligovciach. Nahlas sa hovorí o tom, že už o rok sa zruší stanovisko v Malom Lipníku. Podľa PSK nemali Haligovce ekonomické opodstatnenie. "Skladba cestnej siete v Prešovskom kraji má nepriaznivú, stromčekovitú štruktúru. Aj keby sme vybudovali ďalších 20 stredísk, nemuselo by to stačiť," vysvetlila V. Fitzeková. Okrem St. Ľubovne a M. Lipníka tak v tejto oblasti obsluhuje 275 kilometrov už iba zamagurská Spišská Stará Ves. Naopak, ako nás informoval Martin Slavkovský, ktorý je po odvolanom riaditeľovi Mariánovi Ziburovi poverený vedením SÚC v Poprade, tu nezrušili žiadne stredisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Hľadajú skúsených šoférov

Cestári pod Tatrami sú nateraz v pohotovosti. Ich stála zimná služba začína prvého novembra. "Treba nám prijať viac vodičov. V takej náročnej oblasti si to žiada skúsených ľudí a tých je u nás nedostatok," priznal M. Slavkovský. V podobnom duchu sa vyjadrovali i v Starej Ľubovni. "Je to veľký problém získať šoférov so skúsenosťami," potvrdil Mikuláš Strenk zo SÚC v St. Ľubovni. Už tradične najväčšie starosti najmä s kamiónovou dopravou očakávajú popradskí cestári, kde spadá aj Levočský okres na Vernárskom kopci. V staroľubovnianskom regióne by to mal byť kopec v Stráňanoch, kde je chemický posyp zakázaný a aj tam často uviaznu kamióny.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 138
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 823
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 048
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 239
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 659
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 296
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 639
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 518
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 234
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 229
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop