Prešovom a Košicami vážnice na oboch stranách. Kamióny sa im však dokážu vyhnúť! Vážnica je totiž z oboch strán na takom úseku diaľnice, pred ktorou je odbočka na cestu cez obce. Kamionisti tak stacionárnu váhu môžu obísť a bez problémov sa do spomínaných miest dostať. Poškodzovať teda budú povrchy ciest, ktoré vedú do miest cez obce, ktoré idú súbežne s autostrádou. Kontroly tak budú zložitejšie.
PREŠOV. Na diaľnici medzi Prešovom a Košicami na oboch stranách vybudovali stacionárne váhy - vážnice. Policajti tak majú možnosť nákladné autá nasmerovať na niektoré z dvoch zrekonštruovaných odpočívadiel pri Petrovanoch. Tam dokážu na stacionárnych váhach zvážiť tlak náprav na vozovku.
"Veľmi vážne sa musíme zaoberať problémom, ktorý súvisí s kvalitou vozoviek. Na tú vplývajú najmä preťažené kamióny, ktoré devastujú cestné komunikácie. Ak voči tomu nebudeme vyvíjať silné reštriktívne opatrenia, ten problém tu bude stále," uviedol riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a splnomocnenec vlády SR pre výstavbu diaľnic Igor Choma.
MT: Treba trvdšie sankcie
Podľa neho súčasná platná legislatíva neumožňuje striktne postihovať tých, ktorí porušia príslušné normy. "Ak vážnica odhalí vyšší nápravový tlak ako je povolený, môžeme ho istým spôsobom sankcionovať, ale musíme ho pustiť s tým, aby pri najbližšej odbočke zišiel z diaľnice. Rokujeme s policajným prezídiom o príprave nového zákona v takej podobe, aby sankcie boli podstatne tvrdšie ako doteraz. Nie na úrovni troch až piatich tisícok, to musí byť veľmi razantná pokuta," skonštatoval I. Choma.
V iných európskych krajinách pri zistení takéhoto priestupku vodiči nemôžu pokračovať v jazde. Musia zostať na mieste a náklad preložiť. "Uvažujeme aj o takejto možnosti. Prax ukazuje, že po slovenských cestách jazdí viac kamiónov, ako po okolitých krajinách. To znamená, že niekde chyba je. Preto sa ju snažíme takýmto spôsobom naprávať," dodal.
MT: Kontroly chcú koordinovať
Na poznámku, že kamionisti sa dokážu vážnici vyhnúť, uviedol: "Nemôžeme zabrániť vodičovi v rozhodnutí, ktorú cestu bude využívať. Naša spoločnosť je zodpovedná za tie úseky ciest, ktoré má v majetku." Podľa splnomocnenca je povinnosťou správcov ostatných ciest rovnako pristupovať k tomuto problému. "Budeme to riešiť v spolupráci s políciou a so správou a údržbou ciest a v čase, keď budú prebiehať na diaľnici tieto merania, pomocou mobilných vážnic budú prebiehať merania aj na súbežných cestách popri diaľnici," dodal.
Rekonštrukcia oboch odpočívadiel stála 110-miliónov korún. Technológia vyšla na 38 miliónov korún.
Ako prebieha meranie?
Súčasťou vážnice je monitorovacie zariadenie - kamery a senzory na rampe a dynamické váhové senzory zabudované vo vozovke. Umiestnené sú približne dva kilometre pred samotnou stacionárnou váhou.
Vyhodnocovanie prechádzajúcich vozidiel prebieha automaticky. Ak systém zistí, že prekročili normy, informácia sa odošle pomocou wi-fi signálu na pracovný pult policajtovi. Informácia obsahuje fotografiu vozidla, jeho detailné evidenčné číslo, dátum, čas prejazdu a ďalšie namerané hodnoty. Policajti môžu nákladiak následne zastaviť a odkloniť na stacionárnu vážnicu na odpočívadle. Tam auto na stacionárnej váhe opäť odvážia. Presnosť merania je plus mínus desať kilogramov.
Namontovaná technika dokáže merať aj výšku a množstvo prechádzajúcich vozidiel a snímať aktuálnu situáciu na diaľnici a odpočívadlách. Súčasťou systému je aj infračervený reflektor pre nočné videnie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš