Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Na diaľnici budú vážiť prechádzajúce kamióny

Kamióny, ktoré sú preťažené, chcú zo slovenských diaľnic odstrániť. Dôvodom je poškodzovanie povrchu cesty. Preto vybudovali na autostráde medzi

Prešovom a Košicami vážnice na oboch stranách. Kamióny sa im však dokážu vyhnúť! Vážnica je totiž z oboch strán na takom úseku diaľnice, pred ktorou je odbočka na cestu cez obce. Kamionisti tak stacionárnu váhu môžu obísť a bez problémov sa do spomínaných miest dostať. Poškodzovať teda budú povrchy ciest, ktoré vedú do miest cez obce, ktoré idú súbežne s autostrádou. Kontroly tak budú zložitejšie.

PREŠOV. Na diaľnici medzi Prešovom a Košicami na oboch stranách vybudovali stacionárne váhy - vážnice. Policajti tak majú možnosť nákladné autá nasmerovať na niektoré z dvoch zrekonštruovaných odpočívadiel pri Petrovanoch. Tam dokážu na stacionárnych váhach zvážiť tlak náprav na vozovku.

Skryť Vypnúť reklamu

"Veľmi vážne sa musíme zaoberať problémom, ktorý súvisí s kvalitou vozoviek. Na tú vplývajú najmä preťažené kamióny, ktoré devastujú cestné komunikácie. Ak voči tomu nebudeme vyvíjať silné reštriktívne opatrenia, ten problém tu bude stále," uviedol riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a splnomocnenec vlády SR pre výstavbu diaľnic Igor Choma.

MT: Treba trvdšie sankcie

Podľa neho súčasná platná legislatíva neumožňuje striktne postihovať tých, ktorí porušia príslušné normy. "Ak vážnica odhalí vyšší nápravový tlak ako je povolený, môžeme ho istým spôsobom sankcionovať, ale musíme ho pustiť s tým, aby pri najbližšej odbočke zišiel z diaľnice. Rokujeme s policajným prezídiom o príprave nového zákona v takej podobe, aby sankcie boli podstatne tvrdšie ako doteraz. Nie na úrovni troch až piatich tisícok, to musí byť veľmi razantná pokuta," skonštatoval I. Choma.

Skryť Vypnúť reklamu

V iných európskych krajinách pri zistení takéhoto priestupku vodiči nemôžu pokračovať v jazde. Musia zostať na mieste a náklad preložiť. "Uvažujeme aj o takejto možnosti. Prax ukazuje, že po slovenských cestách jazdí viac kamiónov, ako po okolitých krajinách. To znamená, že niekde chyba je. Preto sa ju snažíme takýmto spôsobom naprávať," dodal.

MT: Kontroly chcú koordinovať

Na poznámku, že kamionisti sa dokážu vážnici vyhnúť, uviedol: "Nemôžeme zabrániť vodičovi v rozhodnutí, ktorú cestu bude využívať. Naša spoločnosť je zodpovedná za tie úseky ciest, ktoré má v majetku." Podľa splnomocnenca je povinnosťou správcov ostatných ciest rovnako pristupovať k tomuto problému. "Budeme to riešiť v spolupráci s políciou a so správou a údržbou ciest a v čase, keď budú prebiehať na diaľnici tieto merania, pomocou mobilných vážnic budú prebiehať merania aj na súbežných cestách popri diaľnici," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Rekonštrukcia oboch odpočívadiel stála 110-miliónov korún. Technológia vyšla na 38 miliónov korún.

Ako prebieha meranie?

Súčasťou vážnice je monitorovacie zariadenie - kamery a senzory na rampe a dynamické váhové senzory zabudované vo vozovke. Umiestnené sú približne dva kilometre pred samotnou stacionárnou váhou.

Vyhodnocovanie prechádzajúcich vozidiel prebieha automaticky. Ak systém zistí, že prekročili normy, informácia sa odošle pomocou wi-fi signálu na pracovný pult policajtovi. Informácia obsahuje fotografiu vozidla, jeho detailné evidenčné číslo, dátum, čas prejazdu a ďalšie namerané hodnoty. Policajti môžu nákladiak následne zastaviť a odkloniť na stacionárnu vážnicu na odpočívadle. Tam auto na stacionárnej váhe opäť odvážia. Presnosť merania je plus mínus desať kilogramov.

Namontovaná technika dokáže merať aj výšku a množstvo prechádzajúcich vozidiel a snímať aktuálnu situáciu na diaľnici a odpočívadlách. Súčasťou systému je aj infračervený reflektor pre nočné videnie.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 652
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 819
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 512
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 213
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 783
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 215
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 645
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 457
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 219
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 072
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop