PETER RINDOŠ, peter.rindoskorzar.sk
Ojazdené autá zo zahraničia sú v staroľubovnianskom regióne žiadaným tovarom. Potvrdzujú to aj čísla v evidencii na tunajšom obvodnom úrade. Len v minulom roku sa počet dovezených vozidiel spoza hraníc zastavil na čísle 435. Za deväť mesiacov tohto roka ich je už teraz 411. Vzhľadom na pravidelnosť a vývoj ich prihlasovania sa predpokladá, že v Starej Ľubovni ich budú do konca roka evidovať okolo päťstotridsať.
STARÁ ĽUBOVŇA. Najväčší dopyt je jednoznačne po osobných autách. "Evidujeme aj záujemcov o malé dodávky," poznamenal riaditeľ obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie Miroslav Hurtoš.
Kúpa v zahraničí môže byť výhodná
Staroľubovňania si vyberajú vozidlá podľa roku výroby, najazdených kilometrov, ale i podľa značky. Často záleží aj na skutočnosti, kde sú budúci majitelia áut zamestnaní. "Pracujem síce v Holandsku, no po auto som bol v Nemecku. Vtedy som vyložene potreboval peniaze, tak som si chcel dovozom privyrobiť. Auto som chcel totiž hneď predať. Viem, že sa tým dá dobre uživiť, i keď to obnáša množstvo papierovačiek a nervov. Zarobil som asi 15-tisíc v čistom, no mohlo to byť viac, nebyť precestovaných kilometrov po Nemecku, kde som si aj platil niekoľko nocí za ubytovanie," prezradil nám nemenovaný príležitostný "dovážač" áut.
Najviac áut je z Nemecka
Podľa úradníkov sú najžiadanejšie vozidlá s rokom výroby 2000 a 2001. "Nejde však len o ročník. Kupujúci zohľadňujú aj počet najazdených kilometrov," vysvetľuje M. Hurtoš. Podľa neho majú prím najmä francúzsky renault, peugeot a citroën. Takisto volkswageny a Škody Octavie. Najväčší záujem je o autá z Nemecka a Talianska. Až potom nasleduje Česká republika a ďalšie krajiny. Obdobie, kedy je dovoz najintenzívnejší, nemožno podľa riaditeľa definovať. "Na rozdiel od predaja nových áut, keď ťažiskom je hlavne jar a koniec roka, pri dovoze je to rozložené približne rovnako počas celého roka," dodal M. Hurtoš.
Administratíva by mala zlacnieť
Od budúceho roka by mal byť dovoz áut z cudziny jednoduchší i lacnejší. V prípade schválenia pripravovanej novely zákona totiž nebude nutné predkladať certifikát konformity a ani vykonať s dovezeným autom technickú kontrolu (STK). Práve spomínaný certifikát potvrdzoval, že auto spĺňa európske normy, pričom záujemcu vyšiel až na päťtisíc korún. V niektorých prípadoch bude STK potrebné navštíviť iba kvôli potrebným slovenským dokladom za minimálne poplatky. Naopak, motoristom pribudne nová povinnosť absolvovať kontrolu originality. Tá by mala zaručiť, že vozidlo nemá súvislosti so žiadnou trestnou činnosťou. Táto povinnosť vyjde záujemcov od 1500 do 2800 korún, pričom v Starej Ľubovni túto službu možno využiť už od 4. októbra v mieste STK.
Autor: ela
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš