znamenať dopravný kolaps. Aj preto mesto vytýčilo strategické oblasti, kde je prioritou dopravná časť.
STARÁ ĽUBOVŇA. Najvýznamnejším dopravným riešením v nasledujúcich desaťročiach je podľa kompetentných vybudovanie juhovýchodného obchvatu mesta.
Obchvat je prioritou
Išlo by o prepojenie ulíc Levočskej a Prešovskej, čím by motoristi najmä zo smeru Jakubany, Kolačkov a Nová Ľubovňa mali obchádzať centrum mesta okolo sídliska Východ. "Je to problém číslo jeden, ktorý musíme nevyhnutne riešiť, aby sa Ľubovňa nedostala do dopravného kolapsu," tvrdí primátor Starej Ľubovne Valent Jaržembovský. Napriek tomu, že plánovaná stavba bude cestou III. triedy, teda v správe Prešovského samosprávneho kraja (PSK), riešenie ostalo na meste. "Podľa našich vedomostí obchvat v Starej Ľubovni nie je pre PSK dominantnou témou. V spolupráci s ich cestnou správou však chceme a budeme hľadať rôzne zdroje, ktoré by akciu vyfinancovali," potvrdil primátor. Postavenie novej cesty, s čím by súviselo aj premostenie ponad potok Jakubianka, by vyšlo predbežne na 50 miliónov korún.
Peniaze z fondov chcú stihnúť
Pre mesto nie je projekt na obchvat žiadnou novinkou. Už v minulosti bol vypracovaný za takmer dva milióny korún. Terajší úradníci ho iba oprášili. "Momentálne dávame robiť geometrické zamerania a mesto sa pripravuje na výkup pozemkov a to i napriek tomu, že nepôjde o mestskú komunikáciu. S vlastníkmi sa chceme vysporiadať do konca roka, aby sme stihli reagovať na fondové peniaze," vysvetlil V. Jaržembovský. Vydanie stavebného povolenia na úrade predpokladajú na prelome rokov. Prvý muž St. Ľubovne priznal, že v celom procese ich poriadne tlačí čas.
Pripravili aj náhradné riešenia
V prípade, ak by sa obchvat Starej Ľubovne realizovať nepodarilo, mesto pripravilo ďalšie varianty. O miliónových investíciách uvažuje pri cestnom prepojení ulíc 17. novembra a 1. mája. Ďalšou možnosťou sa ukazuje riešenie prieťahu zo sídliska Západ poza starý cintorín, popod gymnázium až k napojeniu na cestu prvej triedy. "Pri tejto úvahe istým spôsobom podmieňujeme obchodné reťazce Kaufland a Tesco, ktoré majú záujem k nám vstúpiť, aby s nami spolupracovali," ozrejmil V. Jaržembovský.
Zlepšiť prístupnosť vodičov by mal aj plánovaný kruhový objazd "Mýto." Ide o miesto na križovatke do Podsadku a k autobusovej stanici a hlavný ťah Poprad Prešov. "Opatrenia, ktoré sa robili zo strany mesta v posledných rokoch, boli čiastkové a nevyriešili problém," poznamenal primátor.
Mal na mysli najmä zrealizovanie svetelnej križovatky v centre mesta. Tá podľa jeho slov problém dopravy nevyriešila, iba odľahčila.
FAKTY
rok 1990rok 2007
Počet evidovaných vozidiel
na území ODI Stará Ľubovňa:13-tisíc20-tisíc
Počet majiteľov vodičských
preukazov na území
ODI Stará Ľubovňa:7-tisíc13,5-tisíc
(Zdroj: OR PZ Stará Ľubovňa)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš