praskajú vo švíkoch. Mimoriadne vysoká pôrodnosť medzi rómskym obyvateľstvom spôsobuje, že v školách nie je dostatok tried. Dvojzmenná prevádzka sa vo viacerých zariadeniach stala nevyhnutnosťou. Starostovia by chceli postaviť nové školy, alebo aspoň rozšíriť existujúce priestory, chýbajú im však peniaze.
PODTATRANSKÝ REGIÓN. O nedostatku vhodných priestorov by vedeli najlepšie hovoriť v Základnej škole (ZŠ) v obci Podhorany. Málotriedku navštevuje 215 detí, z toho je 59 prvákov, čo v praxi znamená štyri triedy. Pritom v škole je iba šesť učební. Jedna z nich je dokonca prestavaná šatňa. "Už roky tu máme dvojzmennú prevádzku. Časť žiakov musí chodiť na vyučovanie popoludní. Pre deti to nie je dobré. Sú ospalé, nepodávajú taký výkon, ako keby boli v škole dopoludnia," konštatuje riaditeľka školy Valéria Gärtnerová.
Ako cez kopirák
ZŠ v obci Stráne pod Tatrami sídli v troch budovách. Takmer 300 žiakov sa tiež učí na zmeny. "Funguje to tu už roky. Myslím si, že deti i rodičia si už na to zvykli. Každý september nastúpi do prvých ročníkov od 40 do 50 detí a v najbližších rokoch sa to nezmení. Skôr naopak, detí bude ešte viac. Ročne otvárame dve až tri prvácke triedy. Samozrejme, potrebovali by sme viac tried," uviedla zástupkyňa riaditeľky Jana Bezeková.
Učia na úrade
V Jurskom sa školáci učia už aj na obecnom úrade. V budove školy majú totiž k dispozícii len tri triedy. "Pred šiestimi rokmi sme mali v prvom ročníku 12 detí. Teraz je to 46. Starosta nám vyšiel v ústrety a poskytol nám priestory v budove úradu, kde máme momentálne päť tried. Do budúcnosti však budeme potrebovať ďalšie priestory," informovala riaditeľka Anna Tkáčiková.
Prenajali si budovu v Kežmarku
Školáci prvého stupňa z Rakús od septembra chodia do školy do asi osem kilometrov vzdialeného Kežmarku. Nenavštevujú však tamojšie školy. Majú vlastnú. Starosta totiž prenajal budovu v areáli poľnohospodárskeho družstva. Asi 200 detí vozia každý deň do Kežmarku a späť do Rakús dva autobusy. "Priestory v budove školy v osade už nestačili. V obci nemáme vhodné budovy, kde by sme mohli triedy zriadiť. Preto sme museli prenajať budovu v Kežmarku," vysvetlil starosta Alojz Vdovjak.
Je to lepšie
Pedagógovia, deti i rodičia svorne tvrdia, že priestory v Kežmarku sú lepšie, ako tie v osade. Nevadí im ani každodenné cestovanie. "Chodia mi tu dve dcéry. Je to tu lepšie, ako v osade. Triedy sú väčšie, krajšie," myslí si 32-ročný Miroslav Oračko. Ten spolu s ďalšími dozerá na poriadok v autobuse i v škole počas prestávok.
Všetci chcú stavať, ale za čo?
Všetky vyššie spomínané školy plánujú postaviť buď úplne novú školu, alebo aspoň pristaviť, alebo nadstaviť nové priestory k existujúcim stavbám. V Podhoranoch vypracovali projekt na nadstavbu, prístavbu a telocvičňu. Projekt je už na stole ministerstva, chýba iba maličkosť, 30 miliónov korún. "Chuť učiteľov pracovať je veľká, ale bez peňazí nevieme, ako ďalej," podotkla V. Gärtnerová.
Podobne sú na tom v Stráňach pod Tatrami. Tu chcú postaviť úplne novú školu. Navlas rovnaké plány majú aj v Rakúsoch. "Prenájmom budovy sme problém s nedostatkom priestorov iba oddialili. Chceli by sme postaviť novú školu v osade. Potrebovali by sme asi 24 miliónov. Odkiaľ? Skúsime eurofondy," hovorí riaditeľ ZŠ Radoslav Dovjak.
Len havarijné stavy
Ministerstvo školstva rozdeľuje finančné prostriedky z kapitoly kapitálových výdavkov len na havarijné stavy škôl. "Prístavba a rekonštrukcia budov je v pôsobnosti zriaďovateľa, ktorý je vlastníkom budovy. Obec má možnosť získať finančnú podporu na prístavbu školy napríklad aj z prostriedkov štrukturálnych fondov prostredníctvom ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja," informovala hovorkyňa MŠ Viera Trpišová.
PSYCHOLOGIČKA
Viaczmennosť nie je vhodná
Podľa detskej psychologičky Sylvie Kubaňovej je viaczmenné vyučovanie pre deti nevhodné. "Takéto vyučovanie narúša prirodzený biologický rytmus dieťaťa. Čím je dieťa mladšie, tým viac je jeho rytmus narušený. Dieťa sa dokáže najviac sústrediť práve dopoludnia. Popoludní je to horšie. Vznikajú tým problémy pri učení. Ďalší problém je, že popoludňajšie vyučovanie nabúrava rytmus rodiny. Väčšina ľudí totiž pracuje dopoludnia, takže svoj režim musia prispôsobiť dieťaťu," konštatovala psychologička.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš