júla, do cieľovej stanice v Londýne. „Požadujeme náhradu a odškodnenie. Osobne som prišiel o prácu v Londýne. Musel som sa otočiť a vrátiť sa naspäť," posťažoval sa nám Peter Martončík. Zdôraznil, že pre toto meškanie prišiel nielen o prácu, ale aj o peniaze.
Problém, ktorý vznikol počas cesty pravidelným autobusovým spojom do Londýna, opísal takto: „Vodiči nám vôbec neoznámili, že je porucha. Dozvedeli sme sa to až ráno. Sedemnásť hodín sme potom v Nemecku trčali v autobuse. Klíma nešla, tiež sa pokazila. Ľudia boli hladní a smädní. Stáli sme tri kilometre od najbližšej dediny." Boli traja vodiči, ale ani jeden z nich neovládal cudzí jazyk: „Pri odstavenom autobuse zastal nejaký Nemec a snažil sa pomôcť, ale vodiči sa s nim nevedeli dohovoriť. Jeden z nich sa prišiel opýtať do autobusu, či niekto z nás vie po nemecky. Po chvíli sa zase prišiel opýtať, či vie niekto po anglicky."
Cestujúci vzniknutú situáciu riešili ešte v autobuse spísaním petície. Podpísali ju skoro všetci cestujúci. „Nikto z cestujúcich to však zatiaľ neriešil, lebo všetci zostali v Anglicku. Vrátili sme sa len dvaja." Od prešovskej SAD žiadajú nahradiť minimálne tritisíc korún. Toľko totiž zaplatili za cestovné lístky do Londýna.
O stanovisko sme požiadali generálneho riaditeľa prešovskej SAD Jozefa Kičuru. Uviedol, že na internetovej stránke SAD uverejnili ospravedlnenie všetkým cestujúcim linky Prešov - Londýn, ktorí cestovali 16. - 18. júla do Londýna: „Ľutujeme, že z technických príčin sa ich cesta neprimerane predĺžila. Všetci cestujúci sa môžu osobne spojiť s našou spoločnosťou, aby sme po získaní ich požiadaviek mohli na ne reagovať." Dodal, že si musia doniesť cestovný lístok.
Pre internetovú formu kontaktovania sa s cestujúcimi sa rozhodli preto, lebo na petícii, ktorú im na SAD doručili, podľa riaditeľa nie je uvedená adresa ani jedného cestujúceho. Je tam len meno a telefónne číslo: „Nie je tam ani to, akú kompenzáciu od nás požadujú."
Zaujímalo nás, prečo oprava autobusu trvala tak dlho. Riaditeľ nás informoval, že porucha vznikla nadránom okolo 04.00 hod. „Vodiči následne zavolali servis. Ten prišiel a sprevádzal náš autobus do najbližšieho servisu. Pracovníci však v servise nastúpili až o 8.00 hod. Ich záver bol však taký, že nie sú autorizovaní pre opravu mercedesov, tak nás nasmerovali do iného servisu. Tam však nemali potrebné súčiastky. Zohnali ich až o 14.00 hod. Po oprave autobus aj s cestujúcimi pokračoval v ceste do Londýna."
Cestujúci boli teda sedemnásť hodín v autobuse hladní a smädní... „Žiaľ, čo sa týka našich vodičov, zlyhal ľudský faktor. Keď nič iné, tak vodu v autobuse mali. Problémom je i to, že cestujúcich neinformovali o poruche autobusu."
Podľa riaditeľa kvalita vodičov je veľkým problémom nielen prešovskej SAD, ale celého Slovenska: „Máme veľkú fluktuáciu. Vodiči, ktorí čo i len trochu ovládajú nejaký cudzí jazyk, odchádzajú pracovať do zahraničia."
Ako často sa kazia autobusy prešovskej SAD na zahraničných diaľkových trasách? „V minulom roku sme nemali ani jednu väčšiu poruchu, ale posledný mesiac až tri. Nevieme si to vysvetliť. Veď predtým, než autobus odíde na diaľkovú trasu, ho v dielni skontrolujú," skonštatoval Kičura.
Aký je spôsob náhrady
Ako by mal teda cestujúci postupovať v prípade, ak sa jeho cesta autobusom sa neprimerane predĺži?
Uplatňovanie nároku na náhradu škody z omeškania je zložité, čo konštatujú aj samotní dopravcovia. Európska únia totiž zatiaľ neurčila pravidlá pre trh autobusovej dopravy a nereguluje ho. Každá dopravná spoločnosť v rámci Slovenska má vypracovaný svoj vlastný prepravný poriadok a teda aj pravidlá pri odškodňovaní.
V Prešovskej SAD platí pravidlo, že každú jednu sťažnosť cestujúceho posudzujú osobitne. Podmienkou je však doloženie cestovného lístka a tiež to, aby cestujúci podal písomnú sťažnosť. Dosiahnuť preplatenie ceny cestovného lístka nie je samozrejmé. Ak ide o nepredvídateľné okolnosti, medzi ktoré patrí aj technická porucha autobusu, cestujúci na to nemá nárok. Spoločnosť však môže vyjsť v ústrety tak, že poskytne cestujúcim zľavu z ceny cestovného lístka, alebo inú náhradu. Definovanie nepredvídateľných okolností je uvedené v Prepravnom poriadku pravidelnej diaľkovej a medzinárodnej autobusov dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš