skúsenosti už počas dvoch predchádzajúcich rokov nazbierali, keďže majú prvákov aj druhákov a kvalifikovaný personál, ktorý s deťmi pracuje. Šancu chcú dať aj ďalším deťom, preto spolu so svidníckou Pedagogicko-psychologickou poradňou zorganizovali testovanie detí v predškolskom veku. "Za mimoriadne nadané deti považujeme deti s prejaveným všeobecným poznávacím náskokom a veľmi vysokým intelektovým potenciálom. Medzi typické charakteristiky intelektovo nadaných detí patria skoré čítanie, objavenie kalkulačných spôsobilosti už v predškolskom veku, dobrá pamäť, rýchlosť a ľahkosť učenia, aktivita, motivácia, radosť z objavovania nového, vysoká intelektová zvedavosť, široké spektrum záujmov, záujmy netypické pre daný vek, hlboké vedomosti dieťaťa v istej oblasti, kladenie nezvyčajných otázok, široká slovná zásoba a dobrá argumentácia, potreba vymýšľať a podobne," povedal o predpokladoch riaditeľ Základnej školy na Karpatskej ulici vo Svidníku Július Paňko (na snímke).
Skupina intelektovo nadaných detí je veľmi rôznorodá a často je sprievodným znakom aj istý problém, ako je nižšia spotreba spánku, nedostatočne rozvinutá grafomotorika, nízke sebavedomie, znížená sociálna adaptácia, emocionálne problémy, neochota podriadiť sa vonkajšej autorite, prijať prehru, či naopak perfekcionizmus. "Intelektové nadanie sa môže spájať aj s niektorými postihnutiami alebo narušeniami, okrem telesných a senzorických to bývajú aj vývinové poruchy učenia, poruchy pozornosti a hyperaktivita, prípadne poruchy správania. V jednotlivých prípadoch sa s mimoriadnym nadaním môžu súčasne vyskytovať aj také poruchy ako zajakavosť, psychiatrické a neurotické poruchy, depresie a podobne," uzavrel Július Paňko. Toto všetko v deň testovania, teda 22.mája plánujú vysvetliť aj rodičom 7 detí, ktorí sa doteraz prihlásili. Napokon, viacerí rodičia priznávajú, že sú niekedy pri svojich ratolestiach bezradní a potrebovali by odbornú radu ako ich usmerňovať a zamestnávať, aby sa ich intelekt rozvíjal.
Keďže ide o jedinú školu vo Svidníku, ktorá vychováva takéto deti, zaujímalo nás, aké sú ich možnosti ďalšieho rozvoja a či snaha terajších učiteľov, vrátane špeciálneho pedagóga nevyjde nazmar vo vyšších ročníkoch. "Zatiaľ neexistuje systémové riešenie, ale istým východiskom by sa mohlo stať integrovanie týchto žiakov do osemročných gymnázií," reagoval na otázku J. Paňko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš