stálej práce, a tak si svoju finančnú situáciu vylepšuje predajom časopisu na ulici. Každý deň ho Novovešťania môžu stretnúť na pred dverami pošty. "Zo sociálky, čo dostávam, si platím ubytovanie. A z toho, čo zarobím predajom časopisu, ten zvyšok. Dosť mi to pomáha," vraví predajca. Netají sa tým, že spočiatku sa hanbil postaviť sa medzi ľudí s časopismi v ruke. "Ale je to lepšie ako žobrať na ulici s natiahnutou rukou. To by som určite nerobil," prízvukuje. Na predaj časopisu nahovoril aj kamaráta Stana, ktorý pracuje pred jedným z novoveských supermarketov.
Spišská Nová Ves patrí od konca minulého roka k 21 slovenským mestám, v uliciach ktorých sa predáva časopis Nota Bene. Na rozdiel od Bratislavy, kde predajcov Nota Bene vidieť takmer na každom rohu či pred každým supermarketom, v metropole Spiša je ich skromne. V súčasnosti predávajú časopis traja ľudia. Nejde o bezdomovcov, ale o ľudí v hmotnej núdzi, ktorí si finančne prilepšujú takýmto spôsobom. "Očakávali sme väčší záujem u predajcov," priznáva Lenka Jakubová z humanitnej spoločnosti Prijatie, ktorá organizuje predaj časopisu v Spišskej Novej Vsi. Na druhej strane však L. Jakubovú prekvapil veľký záujem verejnosti o kúpu časopisu. Vo februári sa predalo v uliciach mesta viac ako 400 výtlačkov, v polovici mesiaca museli objednávať ďalšie výtlačky.
Zaujímavé je, že o predaj pouličného časopisu nemal záujem ani jeden z obyvateľom útulku pre bezdomovcov v Spišskej Novej Vsi. Pracovníčky spoločnosti Prijatie im to ponúkli, no nestretli sa s pozitívnou odozvou. Timotej Mikuš, jeden z obyvateľov útulku, nám povedal, že predaj časopisu pre neho nie je vhodný, radšej by uvítal normálnu robotu. Ďalší z mužov tvrdili, že sú invalidní dôchodcovia a predávať na ulici by nezvládli. L. Jakubová to okrem ich nezáujmu a zvyku pasívne prijímať pomoc okolia prisudzuje aj faktu, že na rozdiel od anonymnej Bratislavy môže byť predaj časopisu v malom meste, kde sa ľudia vzájomne poznajú, pre človeka väčším psychickým stresom. "Aj keď je predajcov menej, vážime si každého, kto nečaká nečinne na pomoc druhých a zapojí sa do predaja. Musím povedať, že naši predajcovia sú disciplinovaní. Koľko výtlačkov predajú, to je rôzne, závisí to od charizmy každého z nich," dodáva L. Jakubová.
Systém predaja je jednoduchý, prvé tri výtlačky dostane predajca zadarmo. Cena jedného je 30 korún. Za získané peniaze si v centre spoločnosti Prijatie kúpi ďalšie časopisy. Z predaja každého mu ostáva polovica sumy, teda 15 korún. "Predaj časopisu plánujeme rozšíriť aj v Krompachoch, Prakovciach a Gelnici. Naším cieľom je podporovať samostatnosť ľudí v hmotnej núdzi, ich aspoň čiastočnú schopnosť preberať zodpovednosť za vlastný život a redukovať pasívny prístup k vlastnej sociálnej situácii," zdôraznila koordinátorka predaja časopisu.
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš