podnik mesta Prešov (DPMP) nechcela pôvodne predĺžiť zmluvu s Veľkým Šarišom a Bzenovom. Dôvodom boli záväzky oboch samospráv voči dopravnému podniku. Podľa informácií z DPMP boli tieto záväzky následovné: Veľký Šariš dlhoval za rok 1998 (bez úrokov z omeškania) 411 439 Sk, za rok 2001 sumu 514 466 Sk, za rok 2005 sumu 448 036 a za rok 2006 to bolo 126 250 Sk. V prípade Bzenova išlo o takmer 260-tisíc za rok 2001. Spoločnosť DPMP uplatnila svoje pohľadávky na súde.
Po včerajšom rokovaní na prešovskej radnici si však cestujúci môžu vydýchnuť. Spoje MHD budú premávať aj po 1. marci. Primátor mesta Prešov Pavel Hagyari si vypočul názory oboch strán na vzniknutý problém. Ako zdôraznil, „cestujúci nesmú byť rukojemníkmi a preto musíme hľadať a nájsť také riešenie, ktoré bude mať minimálny dopad na tých, ktorí využívajú služby dopravného podniku na cestovanie medzi oboma mestami".
Výsledkom rokovania je podľa Michala Kaliňáka z Mestského úradu v Prešove dohoda o splátkovom kalendári, v rámci ktorého bude dopravnému podniku splatená celková podlžnosť vo výške 900-tisíc korún. Ako nám tlmočil M. Kaliňák, riaditeľ DPMP, a. s., Peter Janus okrem iného navrhol, aby sa úhrada za verejnú dopravu zo strany Veľkého Šariša hradila vopred a nie tak, ako doposiaľ. Teda do 30 dní od jej poskytnutia. „Takýmto spôsobom sa aj pre budúcnosť vyhneme akýmkoľvek nedorozumeniam," pripomenul riaditeľ a dodal: „Dopravný podnik jazdí do Veľkého Šariša už 50 rokov. Preto hľadajme také možnosti, aby táto trasa bola aj naďalej samozrejmosťou".
Oslovili sme aj ďalších aktérov stretnutia. „Rokovanie skončilo tak, že MHD bude chodiť do našej obce aj naďalej. To je pre našich občanov najdôležitejšie. Ten dlh však budeme musieť uhradiť," povedal nám starosta Bzenova Štefan Rafajlovič. Zohnať peniaze na úhradu starých záväzkov je ťažké. „Máme problém s mesačnou splátkou. Je to obrovská záťaž pre našu obec, lebo u nás to robí nejakých 700-tisíc a ak to bude narastať, tak to z nášho rozpočtu bude tisíc korún pre každého občana z podielových daní." Podľa starostu to ide na úkor rozvojových projektov. Napríklad pri čerpaní eurofondov musí aj obec prispieť 5 percentami rozpočtu. V Bzenove uvažujú, čo s tým, ale ako dodal Rafajlovič v súvislosti s MHD: „Momentálne inú možnosť nemáme."
Veľkošarišský primátor Róbert Oros je so včerajším výsledkom rokovania spokojný. „Ľudia sa stále musia dohodnúť a keď to treba pre cestujúcu verejnosť, tak o to viac." Primátor Oros ďalej povedal, že sa dohodli na splátkovom kalendári aj na tom, že DPMP stiahne žaloby. Osobne sa domnieva, že by pri nich dopravný podnik aj tak neuspel.
Vo Veľkom Šariši uvažovali o výberovom konaní na prepravcu. Je to ešte aktuálne? „Zatiaľ nie, ale podľa nového zákona by sa malo robiť na každú linku verejné obstarávanie." Aj v budúcnosti chce Veľký Šariš riešiť MHD spolu s Prešovom, mala by však byť lacnejšia.
„Košický samosprávny kraj prispieva Nižnej Myšli a ešte aj ďalším dvom obciam. Licenciu síce vydala obec, ale majú trojdohodu - KSK, obec a mestský dopravný podnik a na dopravu prispieva samosprávny kraj. My v okolí Prešova sme jediní v republike, ktorí sú odstrihnutí od iných príspevkov. Všade, kde chodí SAD, dostávajú dotácie zo samosprávneho kraja. K nám chodí MHD a musíme si to hradiť z vlastného rozpočtu," dodal R. Oros na adresu Prešovského samosprávneho kraja (PSK).
Hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková na margo toho povedala: „Mestská hromadná doprava je doprava, ktorú zabezpečujú mestá, my zabezpečujeme úplne iné veci." Podľa Fitzekovej doposiaľ nikto neoslovil Úrad PSK s podobnou žiadosťou. „Máme dosť starostí so zabezpečením prímestskej dopravy," povedala hovorkyňa, no zároveň dodala, že do budúcnosti sa uvažuje o integrovanom dopravnom systéme, ktorý by riešil aj tieto otázky.
Včerajšieho stretnutia sa zúčastnil aj konateľ spoločnosti Fecupral Štefan Hanigovský. Ponúkol DPMP, že jeho firma preberie na seba časť úrokov samosprávy a v rámci toho ponúkne dopravnému podniku možnosť, aby v danej čiastke zlikvidoval bezodplatne svoj nebezpečný odpad. „Táto ponuka bola prijatá," uviedol M. Kaliňák.
Hanigovský bol v minulom volebnom období viceprimátorom Veľkého Šariša a jedným z kritikov zmluvy medzi mestom a DPMP. „Mám rád jednoduché a vecné riešenia. Toto považujem za výhodné pre obe strany," uviedol pre Korzár. Výsledkom dohody je podľa jeho slov fakt, že 900-tisícovú „sekera" V. Šariša voči DPMP sa rozpíše do splátkového kalendára, DPMP stiahne žalobu a s tým súvisiace súdne poplatky prejdú spomínaným spôsobom na Fecupral. Ide o sumu 60-tisíc korún. „Bol to ústretový krok. Najmä voči občanom Veľkého Šariša a Prešovčanom, ktorí tam jazdia za prácou." Na margo toho, či je potrebný iný prepravca dodal, že „to by bol krok B, pokiaľ by sme sa nedohodli".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš