horský vodca Ladislav Janiga, ktorú úsekom prechádzal pri návšteve Poľska.
"Som nesmierne sklamaný, ako môže takáto situácia vzniknúť. Jamy v koľajách sú tak hlboké, že som na svojej octavii vážne chytil spodnú nápravu. Obdivujem ľudí, čo tu žijú a musia tu dennodenne jazdiť," povedal Janiga. Podľa motoristov v samotných koľajach sú veľké hrboly spôsobené používaním reťazí a ísť na väčšom prevodovom stupni ako jednotke miestami nie je možné. "Pre vodičov čo tu prichádzajú, je to katastrofa. Na poľskej strane, hoci tam je tiež národný park sú cesty čisté. Nechápem to," rozhorčil sa L. Janiga.
Úsek je vylúčený z chemického posypu. Príčiny nám objasnil Anton Potáš zo Správy Tatranského národného parku. "V okolí cesty sú zdroje pitnej vody, preto solenie nie je žiadúce." V minulom roku sa však na úseku skúšobne posypávalo ekologickou soľou. "Špecializované laboratória v Spišskej Belej zistili, že cestári do nej vložili aj bežnú kuchynskú soľ. To spôsobilo odumretie stromov na okraji cesty," doplnil Potáš.
Zjazdnosť komunikácie je značne komplikovaná aj priamo v centre Tatranskej Kotliny. Jej obyvateľ Karol Koč (na snímke) nám k problému povedal nasledovné. "Keď sa tu minulý rok solilo, určite to bolo lepšie z hľadiska bezpečnosti dopravy a životnosti automobilov. Na druhej strane, ako vidíte, mi tu úplne vyschol živý plot, ktorý som vysadil. Preto solenie je ešte možno horšie, ako jamy. Je zima, žijeme v Tatrách, nič sa nedá robiť." Podľa Koča však riešenie existuje, len ho treba nájsť. "Často chodím do Álp, tam je cestá čistá bez snehu, no stromy pri nej zelené."
Riaditeľ Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (SaÚC PSK) Vladimír Kozák problém vysvetlil kombináciou zákazu solenia a nedávnych extrémnych vetrov. "Akonáhle to počasie dovoľuje, teda nastávajú dlhodobejšie plusové teploty, snažíme sa pluhmi stav zmierňovať do najlepšej miery, ako sa len dá." V najrizikovejších miestach cestári nasadzujú grédery a ľadorezy.
Riaditeľ Kozák odmietol jednoznačné závery ochranárov o príčinách zožltnutia stromov. "Je to stále v šetrení. Zisťovanie príčin je veľmi komplikovaná záležitosť. Za určitých okolností vysvetlením môže byť aj koncentrácia výfukových plynov na jedno miesto." V. Kozák podčiarkol, že predmetný úsek cesty je štátny a SaÚC PSK ho len spravuje na základe požiadaviek zadávateľa.
Autor: toti
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš