siedmich rokoch má 15 žiakov s touto vývinovou poruchou, ale za ten čas sa pre ne zmenili aj podmienky. Ešte do roku 2000 boli autisti považovaní za nevzdelávateľných.
Vedenie spomínanej školy však postupne vytvorilo nielen triedy so špeciálnymi pomôckami, ktoré potrebujú pri vyučovacích programoch, ale zabezpečilo pre deti aj špeciálnych pedagógov. "K dispozícii majú svoj pracovný kútik a keďže ich vnímanie je krátkodobejšie ako u zdravých detí, majú aj relaxačnú herňu, cvičebňu, počítačovú učebňu, dokonca aj svoju školskú kuchyňu," povedala nám o podmienkach riaditeľka školy Marta Borovská.
Nie je žiadnym tajomstvom, že práca s autistami si vyžaduje veľa trpezlivosti, ale predovšetkým špeciálne vedomosti, aby im pedagógovia pomohli napredovať. Nezabúdajú pritom ani na ich záujmové aktivity a zapájajú ich do všetkých školských podujatí. "Medzi deťmi je veľmi obľúbená hipoterapia a v tomto školskom roku pribudla aj pracovná terapia. Obe formy majú relaxačný aj terapeutický charakter. Zabávame sa s nimi rovnako, ako s ostatnými žiakmi, naposledy na školskom karnevale," dodala učiteľka Magdaléna Kmecová.
Vari najviac oceňujú prácu učiteliek rodičia. Dôverne totiž poznajú potreby svojich detí a záleží im na tom, aby sa v rámci svojich možností rozvíjali. Tiež najlepšie vedia, koľko trpezlivosti si vyžadujú. Oceňujú preto prístup pedagógov, keď zvládajú ich zlé nálady, problémy, alebo zdanlivú apatiu a pomáhajú aj rodičom vniknúť do ich "autistického" sveta.
"Bývame v Medzilaborciach a ešte pred dvoma rokmi som stála pred problémom, do akej školy umiestniť syna. Ako každá matka aj ja chcem pre svoje dieťa len to najlepšie. Urobila som si taký svoj "súkromný" prieskum a zistila som, že táto škola vyhovuje mojim predstavám najviac. Musím konštatovať, že odvtedy, čo tu vozíme nášho Miguela, ešte nikdy som to neoľutovala. Skôr naopak," tlmočila svoj názor D. Daňová. Jej slová potvrdila aj A. Vavrencová, ktorá netajila, že mala obavy, ako jej syn školský poriadok zvládne. "Pre mňa je podstatné, že do školy chodí rád a učiteľky vníma ako kamarátky. Vidím, že robí pokroky, ktoré by bez pomoci špeciálneho prístupu neurobil," zdôraznila.
Skúsenosti však potvrdili, že ešte stále sú rodičia, najmä na vidieku, ktorí majú rovnako postihnuté deti, ale sú bezradní. Nehľadajú informácie a nevedia, že takto orientované školy sa o ich deti vedia postarať. Po skončení školskej dochádzky majú možnosť pripraviť sa na život ešte aj v Praktickej škole. Tam získajú zručnosti, ktoré im umožnia uplatniť sa na chránenom pracovisku. Štatút Praktickej školy sa snažia získať viaceré ŠZŠ.
Autor: ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš