hyperaktivita, nízky citový prah a s ním aj poruchy správania. Tento jav učitelia často riešia poznámkami a sťažnosťami rodičom. Ideálne je, ak školy vedia vytvoriť podmienky pre tieto deti, ak psychológ diagnostikuje ich zaradenie a problémov je o niečo menej. Takých škôl aj tried je však málo. Už dva roky existuje smernica Ministerstva školstva SR, podľa ktorej je možná integrácia nadaných detí v riadnej triede, ale platí v nich osobitný prístup.
Jedinou takouto školou v meste Svidník je IV. ZŠ na Karpatskej ulici. V prvom ročníku majú integrovaných šesť mimoriadne nadaných detí a v druhom ročníku štyri. Pre nich platí, že cudzí jazyk je povinným predmetom a zhruba štyri hodiny týždenne sa im venuje aj podporný učiteľ Jozef Cuper. Ten im zadáva ďalšie úlohy cez pracovné listy a vykonáva s nimi intelektové činnosti podľa konkrétnej orientácie, kým sa učiteľka venuje ostatným deťom. Využívajú pritom alternatívne učebnice, encyklopédie, podpornú literatúru, ale aj logické hry, audio a videotechniku.
Ako sme sa sami presvedčili, pre tieto deti je charakteristická zvedavosť a radosť z objavovania, s ktorou sa ľahko učia nielen povinné učivo, ale zaujíma ich široké spektrum informácií napríklad z oblasti astronómie, dejepisu, zemepisu a ďalšie. Najtypickejším znakom sú ich nezvyčajné otázky. Také sme počuli aj od prváka Samka. Zaujímalo ho čo je po smrti, čo je za nekonečnom, či existuje život vo vesmíre a dychtivo čakal na odpovede. Podľa tamojších učiteliek Renáty Magdziakovej a Oxany Chavkovej tieto deti spravidla majú širokú slovnú zásobu, kritický pohľad na autority a logickú argumentáciu. Už v predškolskom veku vedia čítať a rátať nad desať.
Súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu intelektovo nadaných žiakov je aj samostatná hodina obohacovania, ktorú v prvom i v druhom ročníku vedie Nadežda Fedorková. "Hodina obohacovania je zaradená do výchovno-vzdelávacieho procesu ako predmet, ktorý sa bežne na základných školách nevyučuje. Je jedinečná a špecifická preto, lebo jej cieľom je rozvíjať intelektuálne nadanie špecificky zamerané na konkrétny záujem nadaného žiaka. Hodina obohacovania sa realizuje oddelene a práve na nej majú možnosť vypracovávať si svoje vlastné projekty," uviedol riaditeľ školy Júliu Paňko (na snímke) a dodal: "Máme žiaka, ktorý sa venuje geografii. Už teraz pozná všetky hlavné mestá štátov na celom svete, iný sa zaujíma o kozmické lode, ďalší o astronómiu a podobne."
Táto ZŠ nepatrí k najväčším. V súčasnosti má 246 žiakov, ale ako sa zdá, má šťastie na talenty. Nielen v intelektuálnej oblasti, ale aj v športovej. Úspešne totiž reprezentujú školu na volejbalových. V kategórii žiakov sa stali už aj majstrami Slovenska, dvakrát vicemajstrami, ale rovnako obľúbený je aj ping-pong. Mimochodom, ten si môžu zahrať aj počas prestávok. V škole je na chodbách niekoľko stolov, ktoré deti môžu využívať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš