Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Zákazník tvrdí, že VSE zneužívajú monopolné postavenie

Prešov - Na elektrárne má ťažké srdce pán Oldřich Bažant (na snímke) z Prešova. Býva v rodinnom dome a riadne a načas platí elektrinu. Tvrdí však, že

elektrárne, ako monopol, ho šikanujú.

"Na konci roka 2005 som sa rozhodol, že nebudem platiť elektrinu cez SIPO, ale využil som právo dojednať si dvojstrannú zmluvu medzi mnou, ako odberateľom a dodávateľom elektrickej energie," hovorí pán Bažant, pričom ukazuje dokumenty, že každú jednu splátku platí každý mesiac v zmysle uzavretej zmluvy. V nej je dohodnutá preddavková platba vo výške 1 930 Sk, ktorú O. Bažant každý mesiac uhrádza, čo dokladuje faktúrami.

Má to však háčik. V zmluve je uvedené, že "dodávateľ má právo upraviť počet a výšku preddavkových platieb". Východoslovenská energetika (VSE), a. s., Košice si toto právo naozaj uplatnila a pánovi Bažantovi bez jeho vedomia zdvihla preddavkovú platbu za odber elektriny. "Ak také právo má, a ja ho neupieram, tak musí mať aj povinnosť informovať o tom druhú stranu a vypracovať dodatok k zmluve," rozčuľuje sa pán Bažant. Trvá na tom, že preňho je zmluvný vzťah v dohodnutej výške 1 930 Sk (túto sumu aj pravidelne uhrádza) a zvýšenie zo strany VSE bolo podľa jeho svojvoľné, neoprávnené a nezáväzné. Ako zdôrazňuje, že zmluvne dohodnutá suma je postačujúca, viac elektriny podľa výpisu nespotrebuje, má ešte aj preplatok. Preto považuje navýšenie platby zo strany elektrární za šikanu.

Skryť Vypnúť reklamu

Oldřich Bažant upozorňuje, že mu VSE, a. s., začala posielať upomienky. Prvá prišla vlani vo februári, do ročného vyúčtovania sa niekoľkokrát zopakovala. V ročnom vyúčtovaní mal preplatok 1246,50 Sk, ktorý mu bol vrátený. "Oni si uplatnili právo zvýšiť sumu, ale pritom neurobili krok B. neupovedomili zákazníka. Keď sú schopní mi mesačne posielať upomienky, pritom stačilo poslať jediný list. Aby som sa prišiel dohodnúť na novej sume a podpísať dodatok." Pána Bažanta mrzí, že nebol dôvod na zvýšenie sumy, pretože spotreba takú výšku nedosiahla a pritom ho druhá strana o tomto kroku ani neinformovala. "Nezistili si skutkovú podstatu a vymáhajú to teraz po mne."

Celú vec nenechal pán Bažant iba tak, ale sa šiel sťažovať. "Navštívil som viac razy kontaktné miesto zákazníka, kde som upozornil na to, že pre mňa je platná zmluva, ktorú som s nimi uzatvoril, a že trvám na jej plnení. Napriek všetkým mojim snahám som bol stále upozorňovaný, že mám nedoplatok a aj si ho neuhradím, dôjde k odstávke elektrickej energie. Teda sa mi vyhrážali, že ma odpoja. Odstavenie a znovusprístupnenie je spoplatňované podľa cenníka, to znamená, že vy som musel zaplatiť ďalšie koruny, zbytočne a niekomu, kto nemá v poriadku ekonomickú agendu."

Skryť Vypnúť reklamu

Zo strany elektrární bol pán Bažant niekoľkokrát vyzvaný k náprave stavu, teda k doplateniu sumy, čo on odmietol. "Dávali mi ultimatívne termíny, do ktorých som sa musel hlásiť telefonicky, alebo osobne, u určitých pracovníkov. K môjmu prekvapeniu sa napríklad osoba na telefónnej linke dožadovala, aby som sa identifikoval pomocou osobných údajov, čo je, myslím, v rozpore so zákonom. Odmietol som sa identifikovať," opisuje komunikáciu s elektrárňami.

Kontaktoval sa aj cez zákaznícku linku, ktorá zaznamenáva hovory, aj osobne. V Prešove si chcel nahrať na diktafón rozhovor medzi zodpovednou pracovníčkou a ním, čo však dotyčná pani odmietla. "V tom momente som odmietol aj ja komunikovať o problémoch, ktoré oni vykonštruovali."

Skryť Vypnúť reklamu

Situácia je patová. Pán Bažant trvá na svojom. "Nemám voči dodávateľovi nijaké pohľadávky, iba vykonštruované... Ak chcete po niekom niečo, čo nemusí robiť, tak to skutočne pokladám za šikanu monopolov," tvrdí. Je platičom, ale platí len do zmluvne dohodnutej výšky. Tú si mohla druhá strana upraviť, čo aj spravila, ale to O. Bažant akceptovať odmieta. Hrozí mu preto odpojenie elektriny.

Elektrárne: Dodávateľ má právo upraviť výšku platby

Prešov/Košice - O stanovisko sme požiadali aj spoločnosť Východoslovenská energetika (VSE), a. s. Zaujímali sme sa o tie skutočnosti ktoré spomínal Oldřich Bažant. Na naše otázky odpovedala hovorkyňa spoločnosti VSE Mgr. Andrea Danihelová.

Prečo VSE zvýšila preddavkovú platbu pre pána Bažanta?

"Zvýšenie mesačnej preddavkovej platby zo strany Východoslovenskej energetiky, a. s. z 1 930 Sk na 2 100 Sk bolo vyvolané zmenou cien elektriny na začiatku roka 2006."

Podľa jeho slov ho VSE o zmene neinformovala. Prečo?

"Zákazník bol o zvýšení cien informovaný v 3. - 4. týždni roka 2006 listom, v ktorom bol uvedený nový rozpis preddavkových platieb na ďalšie zúčtovacie obdobie s ponukou na zmenu spôsobu platby na bankové inkaso, ako najvýhodnejší spôsob platby."

Podľa akého kľúča zvýšila VSE, a. s., platby pre zákazníka, keď podľa jeho výpočtov má nižšiu spotrebu než bola pri pôvodne uzatvorenej zmluvnej čiastke?

"Zvýšenie preddavkovej platby vyplynulo zo zmeny cien elektriny k 1. januáru 2006 a z automatického prepočtu, s predpokladaným medziročným nárastom spotreby vzhľadom na to, že odpočty v jednotlivých rokoch neboli uskutočnené v rovnaký deň roka. Dôkazom správnosti výpočtu zálohovej platby je aj fakt, že ak by pán Bažant uhrádzal preddavkové platby podľa tohto nového prepočtu, dosiahol by v príslušnom fakturačnom období nedoplatok za rok len 3,50 Sk.

Podrobnejšie údaje o spotrebe a nákladoch na dodanú elektrinu môžeme poskytnúť vášmu denníku až po predchádzajúcom písomnom súhlase pána Bažanta. V súvislosti s upomienkami je potrebné upozorniť, že sú zákazníckym systémom automaticky generované, pretože uhradená suma zálohovej platby za príslušný mesiac nekorešpondovala s predpísanou výškou preddavkovej platby. Na túto skutočnosť bol zákazník viackrát upozornený písomne, aj operátormi Linky VSE."

Prečo nedošlo k snahe uzavrieť spoločný dodatok k zmluve?

"Vzhľadom na to, že v zmluve o dodávke v časti III. je uvedené, že dodávateľ má právo upraviť počet a výšku preddavkových platieb, nie je ich úprava riešená dodatkom k zmluve."

Je možné, že z call-centra požadovali od zákazníka rodné číslo?

"Áno, je to možné. V prípade, ak zákazník telefonicky kontaktuje VSE, je možné že ho operátor požiada o uvedenie rodného čísla ako spôsob identifikácie volajúceho. Stáva sa tak, ak zákazník nemá k dispozícii zákaznícke číslo, resp. iný identifikačný údaj. Pokiaľ zákazník nie je ochotný poskytnúť rodné číslo, operátor to v zmysle zákona o ochrane osobných údajov akceptuje. Po prekontrolovaní uskutočnených hovorov s p. Bažantom bolo zistené, že všetky prebehli v súlade s internými pravidlami VSE ako aj s platnou legislatívou. Podrobnejšie informácie o hovoroch je takisto možné vášmu denníku poskytnúť až po predchádzajúcom súhlase pána Bažanta."

Z akého dôvodu odmietla vaša spoločnosť zaznamenanie rozhovoru medzi zmluvným partnerom O. Bažantom a VSE?

"Zo strany zamestnankyne VSE bolo vyhotovenie zvukového záznamu odmietnuté vzhľadom na obavu z možného zneužitia a manipulácie zvukového záznamu a taktiež vzhľadom na vedomosť, že obrazové a zvukové záznamy za našu spoločnosť poskytuje výhradne útvar Komunikácia."

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 543
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 618
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 898
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 825
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 692
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 751
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 530
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 414
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 284
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop