každoročné folklórne festivaly. Kriviancom sa zasa nepáči farárov expresívny slovník, ktorý údajne používa aj v kázniach počas bohoslužieb.
Do ostrého konfliktu s duchovným otcom Jánom Tkáčikom sa dostal známy kriviansky etnograf Ján Lazorík. Rezbárska výzdoba, zdobiaca dedinu, či organizácia spomínaných festivalov sú jeho dielom. Niekoľko desaťročí sa zaoberá hmotnou a duchovnou kultúrou obyvateľov Šariša. Nazbieral tisíce pamiatok ľudovej tvorby.
Lazorík má ťažké srdce na miestneho kňaza. Už v prvé dni po jeho príchode do Krivian namietal: "V Brezovičke je naprostred obce svätá kaplica, v Krivanoch Lazoríkove pohanské modly, akési nosále! V kázniach neustále opakoval, že prvá je viera. Zaujímavé. Ľudová tvorba nepochádza od Boha?"
Do sporu s farárom Tkáčikom sa nedostal iba etnograf, ale aj farníčka Margita Duchová. Hoci donedávna viedla evidenciu finančných prostriedkov na opravu kostola, kňaz je dnes nevie prísť na meno. "Je to odvtedy, ako som zistila, že duchovný zatajil fakt, že nám jeden bohuznámy človek poslal 200-tisíc na opravu kostola. Takmer pol roka ich zadržiaval a nepovedal nám to ani vtedy, keď sme sa borili s veľkými finančnými ťažkosťami počas rekonštrukcie kostola. Odvtedy farár o mne vyhlasuje, že vraj odkedy mi dcéra skočila pod vlak, som šialená. Moja dcéra tragicky zahynula pred šiestimi rokmi. Vtedy tu farár Tkáčik ešte nepôsobil. Toto je posledná kvapka v mori urážok voči mojej osobe zo strany farára. Mám dosť svedkov na to, aby toto jeho vyjadrenie nehodné človeka dosvedčili na súde," povedala pani Duchová. Dodala, že veriacich v obci poburuje aj expresívne vyjadrovanie kňaza na omšiach, týkajúce sa starších i mladších žien.
O stanovisko sme požiadali aj duchovného Jána Tkáčika. "Pán Lazorík nech sa dá vyšetriť. Nič z toho, čo tvrdí, nie je pravda. Už mi ozaj lezie na nervy. Jeho diela mi neprekážajú, ale čo sa týka náboženského života, tápeme. A čo sa týka všelijakých folklórov, zbuškov, krosien - dedičstvo otcov zachovaj nám, Pane. Ale dedičstvo otcov je aj viera, nielen zbušky a krosná. Ja som za folklór, ale nech nezabúdame aj na vieru. A tým, že som toto povedal, som si niektorých ľudí poštval proti sebe," skonštatoval J. Tkáčik. Na našu otázku, či sa ako kňaz nepokúsi o zmier, uviedol: "Ja s nimi nemám o čom rozprávať, ja som im neukrivdil, oni mňa napadli. Pani Duchová sa chodí na mňa sťažovať na biskupský úrad. Plním svoje kňazské povinnosti, ostatné ma nezaujíma."
Čo sa týka peňazí, zadržal ich vraj preto, lebo mu to povedal darca. "Vydal som ich bez akýchkoľvek obštrukcií, keď prišla pani Duchová a povedala mi, že darca mi odkazuje, aby som ich dal," povedal kňaz.
Nezabudol dodať, že po zverejnení článku nás napadne. Na otázku ako, odpovedal: "No tým, že tam píšete také bla, bla, bla. Pozor, aby ste neprišli do nepríjemností."
Časť Lazoríkovej expozície zhorela
Časť z krvopotne zozbieraných ľudových exponátov J. Lazoríka vinou neznámeho podpaľača nedávno zhorela. Boli totiž uskladnené v drevenom sypanci, ktorý niekto podpálil. Predtým však člen Lazoríkovej folklórnej skupiny a miestny kostolný kurátor dostal výhražný list. "V tom liste, ktorý dodnes máme odložený, okrem iného stálo: Boh ti bude svedkom, že v topánkach zomrieš, hospodárstvo ti zničíme, tvoja maštalenka vyjde hore dymom," povedal J. Lazorík, ktorý sa ťažko dokáže zmieriť s nenahraditeľnou stratou rôznych plastík, lampášov, hodín, obručaného nádobia, mierok, kúdelí, kufra s 21 amerikánskymi listami z 19. storočia. Zhoreli aj hune, čuhy, chološne, kožuchy, tradičný textil, staré obšejty - prepúšťacie listy od vojska, maľované lady či maľované obrazy na skle.
Polícia tento prípad zhoreného sypanca kvalifikovala ako podozrenie z priestupku proti občianskemu spolunažívaniu. Keďže nebolo v zákonnej lehote zistené, že priestupok spáchala konkrétna osoba, vec uložila.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš