vydávanie preukazov vo všetkých členských krajinách. Nový európsky vodičský preukaz nahradí najneskôr v roku 2013 vyše 110 dnešných rôznych typov vodičákov.
Zámerom novej smernice je zaručiť občanom - vodičom EÚ slobodu pohybu, znížiť možnosť podvodov v rámci tzv. vodičskej turistiky (ak niekto doma príde o vodičáka spraví si ho v inej krajine) a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky na európskych cestách, najmä v prípade motorkárov.
Štatistiky o nehodovosti motocyklov poukázali na dôležitosť riešiť tento problém. Poslanci Európskeho parlamentu prišli s iniciatívou stanoviť v smernici zásadu postupného prístupu, aj keď si členské štáty ponechali istý stupeň pružnosti s ohľadom na minimálny vek pre získanie vodičského preukazu. "Zásada postupného prístupu podporuje získavanie skúseností na menších motocykloch, pred tým, ako vodič získa vodičský preukaz na väčšie motocykle. V členských štátoch EÚ je potrebné zaviesť možnosť odbornej prípravy predstavujúcu alternatívu skúšok pre postup do vyššej skupiny a zvýšiť vekovú hranicu priameho prístupu k výkonnejším motocyklom - bez predchádzajúcej praxe - na 24 rokov," uviedol pre Korzár poslanec EO Milan Gaľa.
Vozidlá majú byť kategorizované do skupín A1 a A2. Pokiaľ ide o malé motocykle (mopedy), zavedie sa nová európska skupina AM. M. Gaľa upresnil, že "aj v tejto skupine je predpísaná najmenej jedna teoretická skúška, ktorá má zvýšiť bezpečnosť dopravy práve pre najmladších vodičov, ktorí sú najviac ohrození".
Nové eurovodičáky majú vyzerať ako kreditné karty. Budú obsahovať zabudovaný mikročip, zahŕňajúci údaje a fotografie. "Vodičský preukaz bude vystavovaný na obmedzené obdobie s cieľom pravidelnej aktualizácie a pridávania nových bezpečnostných čŕt prostredníctvom spomínaného čipu napríklad aktualizácia fotografie, podpisu a podobne," doplnil M. Gaľa. Obnovovanie platnosti preukazov podľa jeho slov nebude zaväzovať členské krajiny EÚ, aby od ich držiteľov požadovali dodatočné preskúšanie vodičskej spôsobilosti, pokiaľ sa tak nerozhodnú samé. Pôvodný návrh Európskej komisie bol viac reštriktívny, parlament ho zmiernil. Presadil napríklad to, že vlastníci vodičského preukazu skupiny B budú aj naďalej oprávnení viesť príves s prípustnou hmotnosťou vyššou ako 750 kg, ak celková hmotnosť vozidla a prívesu nepresiahne 4 250 kg. Nová smernica sa tiež zaoberá harmonizáciou predpisov a podrobnou úpravou požiadaviek na skúšajúcich vedenia vozidla. Týmto spôsobom určí nevyhnutné časti základnej kvalifikácie, požiadavky v súvislosti so zabezpečením kvality a pravidelné programy ďalšieho vzdelávania.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš