je vzhľadom na klimatické podmienky zložitý. Motoristi neraz prejavujú nespokojnosť so zabezpečením prejazdnosti vozoviek. Už tradične mnohí poukazujú na to, ako cestárov každoročne prekvapí prvý sneh. "Aj počas tohto víkendu sme zaznamenali prízemné mrazy. Tie možno predpokladať aj v nasledujúcich dňoch. Čo sa týka napadnutia prvého snehu, takúto predpoveď nemožno jednoznačne určiť," informoval popradský meteorológ Pavol Zahoranský.
V tejto súvislosti sme sa povolaných opýtali, ako sú pripravení na nadchádzajúcu zimu. "Všetko je v súčasnosti pripravené tak, aby sme zabezpečili zimnú údržbu. Momentálne prebieha dodávka posypového materiálu. Sledujeme teploty a vývoj počasia a podľa toho prispôsobujeme služby našich pracovníkov. Napadnutím prvého snehu sa aktivuje zimný režim. Nevylučujem však, že sa môžu vyskytnúť okolnosti, ktoré by prekvapili každého z nás, " uviedol staroľubovniansky riaditeľ správy a údržby ciest Michal Kormanik.
Najväčšie starosti robí cestárom zastaraná technika. Priemerný vek posypových vozidiel je 21 rokov. "K dispozícii máme 16 takýchto áut. Ďalej tri traktory, päť vozidiel na prevoz posypového materiálu a dve frézy. Ešte aj v súčasnosti prebieha oprava jednotlivých techník. Počas zimy udržiavame približne 316 kilometrov," priblížil námestník Mikuláš Strenk.
Podľa doterajších skúseností sa prvé výjazdy predpokladajú okolo 20. októbra. Kopec v Stráňanoch a v Plavnici bude zrejme aj v tejto sezóne najkritickejší. "Ťažkosti nám spôsobujú najmä nákladné autá, ktoré nerešpektujú značenie o potrebe snehových reťazí. Naša technika im musí následne vypomáhať," ťažká si riaditeľ.
Ľubovňania udržiavajú cesty napríklad aj v Osturni, či Lendaku. Systém zimnej údržby je riadený z dispečingu v Starej Ľubovni. Ďalšie vysunuté pracovisko sa nachádza v Spišskej Starej Vsi. Jednotlivé dvory sú v Haligovciach a Malom Lipníku, medziskládka v Kežmarku. Koncepcia zimnej údržby je spracovaná v operačnom pláne.
Náročnosť terénu dobre poznajú aj na správe a údržbe ciest v Poprade. Firma zabezpečuje počas zimy prevádzku ciest v oblasti Popradu, Vysokých Tatier, v časti okresu Kežmarok a Levoča. Ani pod Tatrami sa nemôžu pochváliť spoľahlivou technikou. "Máme obavy kvôli stavu techniky. Vzhľadom na naše poveternostné podmienky nie je postačujúca. Vozidlá sú pomerne staré s množstvom najazdených kilometrov. Minulý rok sme dostali nové posypové vozidlo len vďaka tomu, že v Tatrách bola kalamita," poznamenal riaditeľ v Poprade Marián Zibura.
S blížiacou sa zimou popradský riaditeľ vylučuje výraznejšie problémy. "V súčasnosti prebieha finálne fáza obstarania techniky a návoz materiálu na posypávanie. Každé stredisko musí byť zásobené na 80 percent. Pripravenosť na zimu je u nás zabezpečená," zdôraznil M. Zibura.
Popradská správa má k dispozícii 33 posypových vozidiel. "Len pre porovnanie, v minulom roku sme obstarali vozovku v dĺžke 255 tisíc kilometrov a približne rovnaká oblasť Vranova len 30 tisíc kilometrov," pripomína popradský riaditeľ oveľa náročnejšiu vyťaženosť oproti iným krajom.
Autor: rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš