štyristometrového úseku cesty z Popradu do Veľkého Slavkova daného do prevádzky na začiatku septembra v pondelok večer bolo dokončené na tom istom mieste aj preloženie koľajovej trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ). Ide o vyvolanú investíciu, ktorá celú stavbu diaľnice predražuje.
Dočasná preložka TEŽ sa uskutočnila preto, aby bolo možné vybudovať železničný most ponad novú diaľnicu bez dlhodobého prerušenia dopravy električiek. Niektoré technické zaujímavosti o stavbe nám prezradila vedúca oddelenia internej a externej komunikácie Železníc Slovenskej republiky Dana Filová. „Bolo osadených 16 nových trakčných podpier s presmerovaním trakčného vedenia. Dĺžka preložky je 455,5 metrov a celková trať sa ňou predĺžila o 5 metrov. Maximálna rýchlosť na nej bude 60 kilometrov za hodinu." Predpokladaná doba výstavby mosta ponad diaľnicu je dva roky.
Investorom stavby železničnej preložky je Národná diaľničná spoločnosť. Jej hovorca Marcel Jánošík k téme dodal: „Ide o typ vyvolanej investície, ktorá so stavbou diaľnice priamo nesúvisí a ktorá jej stavbu, žiaľ, u nás predražuje. V krajinách západnej Európy sa tieto investície jednoducho financujú z iných ako diaľničných peňazí.
Podľa Jánošíka musí Diaľničná spoločnosť často realizovať takisto zložité vodohospodárske stavby ako je napríklad prekladanie korýt riek. „Na úseku Mengusovce - Jánovce v Popradskom okrese bude nutné preložiť časť potoka Vlková a kvôli stavbe tunela Bôrik, ako aj miestnu riečku. Takisto budeme musieť okrem iného postaviť nový plot na jednom cintoríne, neobíde nás ani stavba sietí ako kanalizácia, plyn a elektrické vedenie."
Celkovo bude na úseku budúcej diaľnice Mengusovce - Jánovce 25 mostov. Osem z nich bude práve na časti úseku II, ktorá prechádza mestom Poprad.
Nami náhodne oslovení motoristi proti terajšiemu financovaniu vyvolaných investícií nemajú námietky. „Keď stavba, ako tento železničný odjazd súvisí priamo s diaľnicou, mali by ho financovať diaľničné spoločnosti. Pretože inak by nebol potrebný," povedal nám Ján Štulrajter.
Jeho manželka Eva dodala: „V tejto otázke s mojím mužom súhlasím. Každopádne, na novú diaľnicu sa už teším. Tatry sú môjmu srdcu veľmi blízke a takto bude do nich lepší prístup. Podstatné pre mňa je skôr to, aby diaľnice stavali s minimálnym negatívnym vplyvom na životné prostredie."
O financovaní vyvolaných investícií a o ich výškach sa pravdepodobne budú viesť ešte polemické diskusie. Či prinesú zmenu alebo zachovajú súčasný stav, to ukáže čas.
Autor: toti
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš