a čerpacou stanicou v susedstve ulice ešte viac zhoršila.
"Od pol štvrtej rána začnú prechádzať ulicou nákladné autá a to trvá aj do desiatej, jedenástej večer. Nedá sa tu ani spať. Nehovoriac o tom, že autá nerešpektujú rýchlostné obmedzenie a ulicou prechádzajú poriadne rýchlo. Nižšie ulice je základná i umelecká škola, stovka detí tadiaľ denne prechádza a ich bezpečnosť je ohrozená. Navyše cesta vôbec nespĺňa technické požiadavky na jej súčasnú premávku," približuje jeden z obyvateľov ulice Ondrej Ferenčucha. Pridáva sa aj jeho sused Ján Olej. "Tie výpary z výfukov áut sú neznesiteľné. Cez deň tu ani okno nemôžeme otvoriť. Keby som to pred rokmi vedel, nevystaval by som tu dom," rozhorčuje sa J. Olej.
Rovnako nespokojní sú aj ich susedia. Takmer štyridsiatka z nich preto svoju sťažnosť adresovala podhradskému magistrátu. Žiadajú riešenie situácie. "Máme za to, že 80% dopravy prechádza cez našu ulicu. Je to priam neznesiteľné. Keď sme stavali našu ulicu mysleli sme, že budeme mať pokoj a kľud. To, že nám 2 metre od postelí prechádzajú ťažké autá, praskajú múry a trase sa sklo vo vitrínach, to už vás nezaujíma. Obraciame sa na mestské zastupiteľstvo o pozastavenie cestnej premávky. Zároveň žiadame o pozvanie na rokovanie, kde sa bude prípad preberať," znie list adresovaný na magistrátu.
Cesta cez Galovú ulicu bola ešte pred desiatkami rokov iba úzkou furmanskou cestou. V osemdesiatych rokoch pri budovaní dúbravského vodovodu ju vyasfaltovali. Súžila ako spojnica s hlavným ťahom na Prešov pri prejazde áut na stavbu. Po jej dokončení sa mala uzavrieť pre bežnú premávku. To sa aj stalo. V jej susedstve však v 90-tych rokoch vyrástla čerpacia stanica a Galová ulica sa stala skráteným prejazdom z mesta na čerpačku. Skratku však dnes využívajú aj vodiči smerujúci na cestu I/18 v smere Levoča - Prešov. Ulica sa stala doslova hlavným ťahom a nočnou morou jej obyvateľov.
Zaujímavosťou je, že ulica je z oboch strán opatrená značkami obmedzujúcimi rýchlosť na 40 km/h a zákazom vjazdu autobusov i nákladných automobilov. Tie sú tam však iba pre "parádu" veď práve nákladiaky ulicou prechádzajú najčastejšie. Okrem značiek mesto osadilo aj retardér. Tým však ťažké autá doslova iba prefrčia s výraznou ozvenou. Obyvateľom došla trpezlivosť. "Riešením by bolo aj rozdeliť dopravu na dve jednosmerky. Na Galovú a paralelnú ulicu Trhovisko. Aspoň z časti by sa odbremenila doprava. Ide nám o to, aby mesto riešilo náš problém. Nechceme vyrábať senzácie. Aj my sme obyvateľmi mesta a platíme dane," zdôrazňuje O. Ferenčucha.
Podľa slov zástupcu podhradského primátora Ing. Františka Pravlíka, premávku na Galovej ulici nie je možné uzavrieť z bezpečnostného hľadiska. "V prípade havárie či nehody v meste musí byť zabezpečený prejazd práve Galovou ulicou. Samozrejme našou snahou je riešiť situáciu na tejto ulici. Bezpečnosti chodcov by mohlo pomôcť vybudovanie chodníka aspoň v jednom smere," uviedol F. Pravlík. Ako zdôraznil prednosta podhradského magistrátu obyvateľov dotknutej ulice pozvú na rokovanie mestského zastupiteľstva, kde sa budú týmto problémom ešte zaoberať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš