zistili závažné nedostatky predávaných pohonných hmôt. Podľa pôvodných informácií vzorka motorovej nafty odobratá na dvoch čerpacích staniciach obsahovala 3 066 mg/kg síry oproti limitnej hodnote 50 mg/kg, čo znamená vyše 60-násobné prekročenie povolenej hodnoty. Táto nafta nespĺňala tiež ďalšie dva predpísané parametre. Na jednej čerpacej stanici nedosahoval predpísané hodnoty zasa benzín predávaný s oktánovým číslom 91 a 95. Napríklad benzín predávaný s oktánovým číslom 95 mal v skutočnosti hodnotu iba 90,4.
Inšpekciu životného prostredia z Košíc, ktorá má pôsobnosť aj pre Prešovský kraj, sme požiadali, aby konkretizovali benzínky, u ktorých zistili porušenia. Riaditeľ IŽP nám dal k telefónu pracovníka Chovanca z odboru kontroly ovzdušia. Ten uviedol, že nie je pravdou, že 60-násobné prekročenie limitu síry v motorovej nafte sa zistilo na dvoch malých súkromných čerpacích staniciach v okrese Prešov. Zistilo sa, avšak len na jednej. Potvrdil, že na druhej čerpečke zase benzín nedosahoval predpísané parametre - ten, ktorý predávali s oktánovým číslom 95, mal v skutočnosti iba hodnotu 90,4. O ďalšie informácie nás odkázal do Bratislavy na hovorcu Slovenskej inšpekcie životného prostredia Michala Štefáneka s konštatovaním, že iba on môže poskytovať konkrétnejšie informácie.
S požiadavkou o konkretizovanie čerpacích staníc sme teda oslovili hovorcu Štefáneka: „V obidvoch prípadoch sa iba začína správne konanie a pred jeho skončením informácie takéhoto charakteru nemôžeme zverejňovať. Porušili by sme zákon. Vlastníkov čerpacích staníc nemôžeme uvádzať, lebo aj v ich prípade platí prezumpcia neviny. Ak by sme to urobili, mohli by nás zažalovať."
Vysvetlil, že správne konanie je vlastne malý civilný súd a vlastníci čerpacích staníc, na ktorých sa zistili nedostatky, sa určite budú brániť: „Teoreticky môžu povedať, že niekto im tam niečo namiešal. Aj keď my rozhodneme, že ich potrestáme, môžu sa odvolávať a pri tom sú stanovené isté procesné lehoty." Správne konanie tak môže trvať napríklad dva mesiace, ale aj rok.
Hovorca dodal, že voči vlastníkovi čerpacej stanice, kde sa zistilo prekročenie limitu síry, sa správne konanie už začalo v tomto týždni: „A proti čerpačke, kde sa zistilo porušenie hodnôt oktánu v benzíne, sa správne konanie začne o niekoľko dní."
Čo spôsobia nekvalitné pohonné hmoty
S otázkou, aké problémy môže spôsobiť na technickom stave vozidla motorová nafta so 60-násobným prekročením limitu síry a tiež benzín, ktorý nedosahuje požadované parametre, sme oslovili motoristického novinára Radomíra Mlýneka: „Oktánové číslo benzínu udáva mieru jeho odolnosti voči takzvanému detonačnému spaľovaniu. Toto detonačné spaľovanie, laicky nazývané 'klopkanie motora' vedie k vysokému namáhaniu častí motora a teda znižuje jeho životnosť. Pre každý motor predpisuje výrobca použitie paliva s určitým oktánovým číslom. Pochopiteľne možno použiť aj palivo s vyšším oktánovým číslom, pričom motory s vyšším stupňom kompresie vyžadujú vyššie oktánové číslo. Ak teda motorista úmyselne či neúmyselne natankuje benzín s nižším oktánovým číslom, než predpisuje výrobca, prejaví sa to jednak znížením výkonu motora, jednak jeho prípadným klopkaním, najmä pri prudšom stlačení pedálu akcelerátora. Síra sa vo forme rôznych zlúčenín vyskytuje najmä v nafte, v menšej miere aj v benzíne. Dostáva sa tam z ropy. Počas spaľovacieho procesu v motore vzniká kysličník siričitý, ktorý znečisťuje životné prostredie. Spaľovaním a rôznymi inými reakciami môže v motore vznikať aj kyselina sírová, ktorá 'riedi' olej a navyše pôsobí agresívne na časti motora. Navyše má síra či jej produkty negatívne účinky na činnosť katalyzátorov, ktorých životnosť sa tým znižuje. Preto Európska únia neustále znižuje prípustné limity obsahu síry v nafte, ale aj v benzíne, pričom dlhodobým cieľom je výroba 'bezsírových' palív."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš