v júli. Tento termín deklaroval koncom apríla vo Svidníku, kde sa zúčastnil na kontrolnom dni v štádiu, keď bola celá dokumentácia ku komunikácii R4 Svidník -preložka na ploche 4,9 kilometra pripravená. Vtedy klopanie po pomyselnom základnom kameni verejnosť považovala za potvrdenie faktu, že sa stavať bude. Svidníčania dúfali, že sa po 12-ročnej príprave dočkajú odľahčenia ťažkej kamiónovej dopravy cez centrum mesta. Napokon, preťažená komunikácia si už vyberá svoju daň v podobe narušenej statiky budov. Realita je však iná.
Potvrdil to aj hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík, keď uviedol, že tender na dodávateľa prác doteraz vypísaný nebol. Zverejnené bolo len vyhlásenie o príprave výberového konania. Celá projektová dokumentácia je síce pripravená, na vypísanie tendra je však potrebné splnenie dvoch podmienok. "Tou prvou je, aby bolo vydané právoplatné stavebné povolenie a druhou podmienkou je mať vykrytý zdroj financovania. V prípade výstavby obchvatu Svidníka prvá z podmienok bola splnená, no keď sme sa so žiadosťou o potvrdenie vykrytého zdroja financovania obrátili na ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, odpoveď sme nedostali," uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Podľa riaditeľa Odboru cestnej infraštruktúry MDPT Mariána Miškoviča dôvod bol prozaický. „Keďže sa v tomto prípade neuskutočnil proces EIA, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie, nemôžeme sa uchádzať o získanie finančných prostriedkov z európskych fondov na túto stavbu. Jedinou možnosťou je tak štátny rozpočet, v ktorom však momentálne zdroje na túto akciu nie sú." Faktom však je, že financie boli v štátnom rozpočte plánované a Sekcia dopravnej infraštruktúry MDPT SR v hodnotiacej správe uvádza termín začiatku výstavby -september 2006. S ukončením stavby sa rátalo do 36 mesiacov.
Pripomeňme, že exminister Pavol Prokopovič počas aprílovej návštevy vo Svidníku vyhlásil, že s financovaním výstavby obchvatu nebude problém. „Utiahne to štátny rozpočet, pretože zdrojov máme dostatok. Tým, že sme nepristúpili k posudzovaniu vplyvov na životné prostredie, sme sa vylúčili z možnosti využívať európske zdroje. Na druhej strane však nemôžeme byť takí optimisti, že všetko postavíme z európskych zdrojov. Toto sme sa rozhodli financovať zo štátneho rozpočtu, z vlastných úverových zdrojov Národnej diaľničnej spoločnosti, z ich vlastných príjmov, takže prostriedky potrebné na tento obchvat budú," vyhlásil pred novinármi. Vtedy tiež tvrdil, že v roku 2006 sa počíta s uvoľnením 150 až 200 miliónov korún a považoval to za reálne. Keď sme sa pokúšali získať jeho aktuálne stanovisko, dozvedeli sme sa, že momentálne je na dovolenke v zahraničí.
Na rezortné ministerstvo nastúpila nová garnitúra, preto je neisté, ktoré z pripravených stavieb bude považovať za prioritné. Vypísanie výberového konania alebo posunutie termínu stavby je teraz na rozhodnutí nového ministrova dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš