Sabinov - Slávny oscarový film Obchod na korze s nezabudnuteľným Jozefom Krónerom výrazne poznačil Sabinov a je potešiteľné, ako sa jeho obyvatelia k
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
tomuto odkazu prihlásili. Jubileum - štyridsať rokov od udelenia Oscara si Sabinov ozvláštnil naozaj zaujímavo, nápadito a dôstojne. Výnimočným je naštudovanie divadelnej hry Obchod na Korze, ktorú na motívy novely Ladislava Grosmana napísala Alta Vášová. Predstavenie som videl na scéne Divadla Alexandra Duchnoviča a považujem za veľmi dôležité, aby sa táto udalosť dostala do povedomia čo najväčšieho počtu spoluobčanov. Zvlášť teraz, keď sa o holokauste hovorí v súvislosti s politickým vývojom vo viacerých krajinách často aj neúctivo, pochybovačne a znevažujúco...
Sabinovskí ochotníci sa v réžii Petra Cibuľu, člena činohry Štátneho divadla v Košiciach a dlhodobého ochotníckeho tútora, podujali toto dramatické dielko naštudovať ako svoj príspevok k spomienkovým udalostiam spájaným so slávnym filmom. Mnohým ma zaujali. Predovšetkým inscenačným priestorom, keď na jednej ucelenej javiskovej ploche vytvorili mozaiku znázorňujúcu korzo, krčmu, Brtkov byt, trafiku, holičský salónik a predovšetkým onen povestný obchod na korze, čo je spustnutý galantérny krámik patriaci židovskej vdove Rozálii. Pointu celého príbehu a jeho dramatický priebeh si istotne všetci pamätáte, Brtko sa z „rodinných dôvodov a protekcie gardistického švagra" stáva arizátorom, správa sa však prirodzene humánne, takmer hluchú starenku ochraňuje a napokon ľudsky neznesie ani odvlečenie miestnych Židov do koncentráku. Berie si život a stáva sa nepochopeným rytierom, tak ako voľakedy dávno Don Quijote. Bodové osvetlenie jednotlivých priestorov postačovalo k dejovej orientácii, veľmi solídne vybraná scénická hudba aj s malým rómskym huslistom priamo na scéne umocňovala atmosféru a niektoré scény, dokumentujúce odvlečenie do transportu alebo spomienky mŕtvych, boli naozaj presvedčivé.
Zvlášť potrebné je zdôrazniť výkony účinkujúcich. Samozrejme, nemeriam ich profesionálnymi mierami, nevšímal som si ani nedostatky v javiskovej reči, kde dominoval ten bezdĺžňový syndróm naozaj spoľahlivo, ale všetkých som vnímal ako presvedčivých občanov Sabinova v tých strašných vojnových rokoch. Ich empatia bola naozaj obdivuhodná, presne vedeli, aký dojem vo svojom obecenstve evokujú a predovšetkým presne vykreslili obraz, pred ktorým nás dejiny a dej hry varuje! Bude správne, ak uvediem aspoň mená protagonistov, lebo celé obsadenie je pomerne široké. V postave arizátora Brtku sa predstavil Štefan Lipták, jeho ženu, túžiacu po židovskom zlate hrala Darina Jacová, Rozáliu stvárnila Soňa Bazlerová, gardistu Markusa predstavoval Vojtech Kollarčík a jeho ženu Eva Arvayová. Veľmi vydarené, predovšetkým typovo, boli postavy holiča Katza v podaní Vlada Juska a Kucharského, ktorého vytvoril Juraj Navrátil, ba ak mám byť celkom úprimný, tak celá inscenácia znesie naozaj prísne merítko benefičného inscenačného pokusu! O to viac, že nám ho ponúkajú amatérski tvorcovia.