priľahlých častiach mesta Vysoké Tatry sa proti zámeru rafinérie zdvihol spontánny odpor.
Poslanec mestského zastupiteľstva Jozef Grivalský organizuje proti uzavretiu stanice petíciu. „Dôvody sú jasné. Najbližšie stanice sú ďaleko v Ždiari a Novom Smokovci. Potreba čerpačky v spádovej oblasti Tatranskej Lomnice je nespochybniteľná." Podľa Grivalského podpisov v petičných hárkoch stále pribúda, „zatiaľ som zaevidoval len tri odmietavé odpovede." V podobnom duchu sa vyjadrili nami oslovení občania. „Je to absolútne nevhodné riešenie. Stanica je v sezóne veľmi využívaná. Denne tam posielam niekoľko áut turistov. Domácim zase cestovanie za benzínom do Smokovca podstatne predraží ich náklady," povedal zamestnanec parkoviska v Tatranskej Lomnici Štefan Rejda.
Podľa Pavla Pelecha je skôr potrebné tieto služby rozširovať ako rušiť: „V celých Tatrách nie je umyváreň áut. Potrebná by bola aj stanica na plyn LP, pretože ako pohon ho používa každé poľské vozidlo. Ďalej v Lomnici pôsobí množstvo organizácií, ktoré potrebujú naftu. Im sa zvýšia náklady. V prípade východnej časti mesta Vysoké Tatry ide najmä o Verejnoprospešné služby, Štátne lesy Tatranského národného parku a vleky. Niektorí účastníci petície sa vyjadrili, že čerpaciu stanicu spoločnosť ruší preto, lebo si chce na jej pozemku postaviť penzión.
Prevádzkovateľ a nájomca čerpacej stanice Štefan Kakalejčík podčiarkol: „V prípade čerpačky ide o sezónnu záležitosť tak, ako pri všetkých druhoch prevádzok v tomto meste." Počas turistickej sezóny pumpa prosperuje, v medziobdobí ju „držia" domáci. Š. Kakalejčík je z rozhodnutia naftárskej spoločnosti smutný. Pre neho ako malého podnikateľa je prevádzka pumpy rentabilná. „Veľká spoločnosť však používa iné parametre. Z ich hľadiska musí stanica predať ročne viac ako dva milióny litrov, čo je prípad mestských a diaľničných staníc. Naša dokonca predá viac litrov ako podobná v Ždiari, no tam sa nezruší z dôvodu svojej blízkosti pri hranici."
Podľa Š. Kaklejčíka by potrebovala lomnická čerpačka investície. Teraz nemôže tankovať viac áut vedľa seba súčasne. „Keby sa rozšírili obchodné priestory a stojany, predaj by určite vzrástol. Po druhé, investície treba na splnenie noriem životného prostredia. Platnosť týchto povolení končí tohto roku. Návratnosť týchto investícii by bola dlhodobejšia, určite viac ako dva roky, čo je znova pre Slovnaft nezaujímavé," vysvetlil Š. Kakalejčík.
Podľa Š. Kakalejčíka uzavretie stanice hrozilo už pred dvoma rokmi, keď jej osud rokovaniami so Slovnaftom zvrátil tatranský primátor Ján Mokoš. „Potvrdzujem, budem so Slovnaftom rokovať a snažiť sa ho argumentmi presvedčiť aj tentokrát. Možným riešením, aby stanica spĺňala normy, by mohli byť súkromné investície," načrtol jedno z východísk J. Mokoš. Podľa primátora je poslanecká petícia súčasťou snahy mesta o zachovanie stanice na svojom území.
Podľa hovorkyne Slovnaftu Hany Šimkovej je dôvodov na uzavretie stanice viacero. „Predovšetkým ten, že už nespĺňa prísne kritériá pre ďalšiu ekologickú prevádzku, ktoré požaduje smernica Európskej únie. Na jej zachovanie by boli nevyhnutné vysoké investičné náklady v podobe celkovej rekonštrukcie čerpacej stanice. Po dlhodobom vyhodnocovaní lokality sme dospeli k názoru, že by sa táto investícia stala neefektívnou a potvrdila by trend stratovosti."
Podľa názoru Slovnaftu ďalšie štyri čerpacie stanice v okruhu pätnástich kilometrov neznížia motoristom možnosť nákupu pohonných hmôt. „O zámere vybudovania penziónu na mieste zrušenej čerpacej stanice nemá Slovnaft žiadne informácie," dodala H. Šimková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš