Takto to občas funguje na pasovom oddelení v Prešove. Kompetentní na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru (OR PZ) nechcú, aby sa nespokojní klienti sťažovali vyššie, teda na Krajskom riaditeľstve PZ v Prešove. Postarajú sa preto o to, aby boli sťažovatelia vybavení prednostne a bez poradia. Pracovníčky nespokojných klientov teda vybavia mimo poradia. Je to však na úkor tých, ktorí stoja pred dverami s poradovými číslami.
Podobnú situáciu zažil Prešovčan Peter Košík (na snímke). Spolu s priateľkou
Adrianou prišli na pasové oddelenie v Prešove. Obaja potrebovali nový pas. Vzali si poradové čísla a čakali. A zatiaľ ich prebehli dve skupiny ľudí.
„Najskôr pred dverami nečakal nikto. Zrazu prišiel pán s jednou ženou a dieťaťom. Zdalo sa mi zvláštne, že sa ani nepozreli, aké číslo svieti na paneli, len rýchlo vošli do dverí." Keďže P. Košík vedel, že jeho číslo ešte nie je v poradí, čakal ďalej. „Vtom prišli traja mladí ľudia s poradovými číslami. Na to, že mali vyššie číslo ako ja a moja priateľka, ma upozornil jeden chlapec."
P. Košík ďalej hovorí, že pán, ktorý bol v tom čase ako klient v kancelárii, zavolal skupinu troch chlapcov dovnútra. „Toto ma už nahnevalo, lebo sa drzo predbehli. Bez poradia mohli ísť vtedy, ak by si vybavovali cestovný pas do dvoch dní. Lenže nebolo to tak. Cez dvere som počul, ako im pracovníčka povedala, že po pas si majú prísť o tri až štyri týždne. Nepáči sa mi, že ma niekto len tak predbehne. Aký zmysel má potom zariadenie na vydávanie poradových čísel? Nie sú to len zbytočne vyhodené peniaze daňových poplatníkov?" pýta sa rozhorčený Prešovčan.
Celú situáciu si chcel vyjasniť s pracovníčkami na pasovom oddelení.
„Keď som sa spýtal, prečo ma tí ľudia predbehli a prečo ich vybavili prednostne, zamestnankyňa mi povedala, že je to príkaz zhora. Na otázku, kto tento príkaz vydal, mi meno povedať nechcela," hovorí P. Košík.
Pracovníčka pasového oddelenia, ktorá však nechcela povedať svoje meno a nedala sa nám ani odfotiť, na margo problému pre Korzár vraví: „Prvá skupina ľudí boli klienti, ktorých sme vybavovali už ráno. Žiadatelia však nemali so sebou staré pasy. Vrátili sa po ne a keďže raz už v rade s poradovým číslom stáli, nebrali si nové poradové číslo, ale šli priamo k nám." K druhej skupine ľudí, ktorá predbehla Petra Košíka, vysvetľuje: „Boli to ľudia, ktorým vybavujeme pasy do 48 hodín. Lenže ja o tom pred inými ľuďmi a ani pred vami nesmiem hovoriť." Na otázku, kto vydal príkaz zhora, odpovedala: „To nie je pravda, čo vám hovoril pán Košík. Ja som to tak nepovedala, myslela som to inak."
Zástupca OR PZ v Prešove Marko Drozd rázne tvrdí: „O žiadnom príkaze zhora nič neviem." K situácii, keď pracovníčky niekoho vybavia prednostne, hovorí: „Neraz sa stalo, že nervózny človek prišiel za mnou. Povedal mi, čo ho rozčúlilo. Keď som uznal za vhodné a nechcel som, aby sa nešiel sťažovať na krajské riaditeľstvo, šiel som s ním za pracovníčkami, aby ho prednostne vybavili. Vo dverách som im povedal, že dotyčný má problém, pôjde sa sťažovať a preto je potrebné, aby ho vybavili skôr."
Na našu poznámku, že takto ten človek ostatných vlastne predbehol, M. Drozd odpovedá: „Ja som riešil situáciu, keď sa občan chcel ísť sťažovať. Keby sme ho nevybavili prednostne, sťažoval by sa vyššie." Na našu otázku, ako na túto situáciu zareagovali ľudia, stojaci v rade s poradovými číslami vraví, že „zatiaľ sme nemali prípad, že by toto niekomu prekážalo."
Dodáva, že ľudia sa sťažujú na rôzne veci. „Sťažujú sa, keď ich pracovníčky nestihnú vybaviť v pracovnom čase. Neuvedomujú si, že to nie sú stroje, ale ľudia. Neraz sa stane, že naši zamestnanci robia aj nadčasy, lebo chceme vybaviť všetkých, ktorí mali v daný deň poradové čísla."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš